Han siger, at hvis jeg ikke kommer, så ville han vise alle mine venner på facebook, de billeder han havde taget af mig.
Hej Mindhelper
det er fordi jeg har kommet til møde en mand på nettetog så han jeg kommet til aat skrive med ham selvom jeg har lovet mine forældre jeg ikke må skrive med fremmede, og nu er jeg bare så ked af det og føler mig så forkert fordi jeg efter noget tid har mødtes med ham 4 gange og gået en turbare og så sidst så købte han et par solbriller til mig og jeg sagde til min mor det bare nogle som jeg havde lånt af min veninde. men så tog vi op i hans lejlighed og så ved jeg ikke hvorfor men så blev det hele bare mærkeligt og jegrørte ved hans tissemand , men det var ikke fordi jeg ville og jeg har bare været så ked af det siden der jeg og jeg føler så forkert og ulækker fordi jeghar gjort det. ): og så har han skrevet i dag om vi skal mødes igen og jegsagde nej, men så sagde han hvis jeg ikke kommer så ville han vise alle mine venner på facebook de billeder han havde taget af mig imens hvis. og jeg er bare så ked af det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller vælge jeg ved godt det er mærkeligt og jeg har det ogsådårligt over det men jeg vil ikke have at alle mine venner ser det og synes jeg er ulækker det synes jeg selv nok i forvejen men jeg vil heller ikkeses med ham igen?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det lyder til, at være en helt vild ubehagelig oplevelse, som han har udsat dig for. Det er meget ulovligt, det han har gjort. Og det er slet ikke okay, at han truer dig. Derfor er jeg også virkeligt glad for, at du har skrevet herind til os, så du kan få hjælp. Det er en rigtig flot og vigtigt at du har skrevet for at få hjælp. Jeg tror, at du godt kan mærke, at det er for meget at skulle gå med alene.
Det er ikke din skyld
Først og fremmest så synes jeg, at du skal vide, at du ikke på nogen måder er forkert eller ulækker. Du har ikke gjort noget galt. Nogle gange så er der mennesker, som udgiver sig for, at være noget andet end de er. Så derfor kan en mand, som man snakker med på nettet, godt virke super sød. Men når man så møder ham, så er han måske slet ikke den, som man regnede med. Og så kan man godt ende i nogle situationer, som man SLET ikke har lyst til at være en del af. Og det er ikke din skyld. Det manden du har skrevet med, der snyder dig og lyver for dig. Og fik dig til at gøre noget, som du ikke havde lyst til. Og det er MEGET ulovligt, at han har udnyttet dig på den måde. Det er det, man kalder et seksuelt overgreb. Derfor er jeg også virkeligt glad for, at du skriver til os, så vi kan prøve at hjælpe dig. Det var rigtigt flot af dig, for det er ikke noget, som du skal klare alene. Det kan du sagtens få hjælp til.
Hvis man bliver udsat for et seksuelt overgreb, så kan man godt komme til at tro, at det er ens egen skyld. Og måske føle sig forkert, pinlig eller skamfuld. Men det er vigtigt, at du ved, at det aldrig nogensinde bliver din skyld. Det er ham, som har gjort noget, som er meget forkert. Det er hans ansvar, og han ved godt, at det han gør slet ikke er okay. Det er meget ulovligt, og han kan komme i fængsel for det. Du har nogle rettigheder som barn, som alle skal overholde. Du kan prøve at læse lidt mere om det her på Børneportalens side. Det betyder, at han aldrig må bede dig eller tvinge dig til at indgå i seksuelle ting med ham. Det er forbudt for ham.
Han har gjort noget ulovligt
Det er sådan i danmark, at voksne ikke må være seksuelle med børn under 15. Derfor er det han har gjort rigtigt ulovligt. Og derfor er jeg også næsten helt sikker på, at han ikke kommer til at vise nogle billeder til nogle. For hvis han viser de billeder til nogle, så ved han godt, at han bliver politianmeldt. Derfor tror jeg ikke, at du behøver være nervøs for, at han viser dem til nogle. For det tror jeg slet ikke han tør. Jeg tænker, at det er en god idé, hvis du ikke svarer på hans beskeder fra nu af. Han prøver på, at tvinge dig til ting, du ikke har lyst til. Og han kan godt finde på at lyve, for at få dig til at gøre, som han vil. Lad være med at slette hans beskeder. Men du skal endelig ikke svare på dem. Han kommer ikke til at fortælle dine venner, hvad der er sket. Det tør han ikke.
Du skal ikke tage derhen
Jeg kan sagtens forstå, at du er helt vildt bange og rigtigt meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Men selvom han truer dig, så skal du ikke tage hen til ham igen. Jeg vil næsten love dig, at han ikke gør noget ud af sine trusler, og du behøver ikke tro på, hvad han siger. Det er helt vildt vigtigt, at du ikke tager derhen igen. For så er jeg bange for, at han vil udnytte dig igen.
Fortæl dine forældre, hvad der er sket.
Jeg ved godt, at du sikkert er helt vildt bange og ked af det lige nu. De ting der sker er alt for meget for dig. Og du skal ikke håndtere dem alene. Der er der altså ingen, der ville kunne klare det helt alene, hvis de stod i din situation. Det er helt normalt, at du er bange og i tvivl. Derfor er det også helt vildt vigtigt, at du fortæller nogen om, hvad der er sket. Så du kan få hjælp til at klare det her.
Mit bedste råd til dig er, at fortælle dine forældre om hvad der er sket hurtigst muligt. Dine forældre vil helt sikkert gerne vide, hvad der er sket. Så de kan hjælpe dig. Og jeg er næsten helt sikker på, at de ikke bliver sure på dig. De elsker dig sikkert helt vildt højt, og vil bare gerne sørge for, at du har det godt. Derfor er du nødt til at fortælle dem, hvad der er sket. Og vise dem de beskeder, som han har sendt til dig. Så skal de nok tage over, og sørge for, at du aldrig behøver snakke med ham igen. Hvis du ikke ved, hvordan du får det sagt, så kan du sige det her til dine forældre:
“Mor og far. Jeg er har brug for hjælp. Der er voksen mand, som truer mig, og udnytter mig. Han har fået mig til at gøre nogle ting, som jeg slet ikke havde lyst til”.
Hvis du siger det, så skal dine forældre nok reagere. Hvis du synes det er for svært at sige, så kan du skrive det på en seddel og give det til dine forældre. Eller sende dine forældre en sms. Det er ikke så vigtigt hvordan du fortæller dem det. Men det er super vigtigt, at du fortæller dem det.
Snak med en anden voksen
Jeg vil klart anbefale, at du fortæller dine forældre, hvad der er sket. Men hvis du slet ikke kan få dig selv til det. Så kan du snakke med en anden voksen. Det kan være et andet familiemedlem, en skolelærer, eller anden voksen, som du er tryg ved. Det er ikke så vigtigt hvem det er, men det super vigtigt, at du får sagt det til nogen hurtigst muligt.
Kontakt Børnetelefonen
Du kan også kontakte Børnetelefonen, hvis du har brug for en voksen, som hjælper dig. Du kan skrive til dem på chat, ringe til dem, sms’e dem. De er super super søde, og vil rigtigt gerne hjælpe dig. Børnetelefonen er anonym, og du behøver derfor ikke fortælle dem, hvem du er. Hvis du ikke fortæller dine forældre, hvad der er sket, så er det rigtigt vigtigt du får hjælp et andet sted. Børnetelefonen er rigtigt gode. De er vant til at hjælpe børn og unge med deres problemer. Og du kan være fuldstændigt tryg ved at snakke med dem.
Ring til Center for voldtægtsofre
Du kan også kontakte Center for voldtægtsofre. Hvis man er blevet udsat for et overgreb, så kan man få hjælp hos center for voldtægtsofre. De kan hjælpe en ved at snakke med en, og fortælle hvordan man kan blive hjulpet fremadrettet. Du kan finde det center der er tættest på dig op linket, og så ringe til dem. De er rigtigt søde, og vil rigtigt gerne hjælpe. Hvis du fortæller dine forældre om, hvad der er sket. Så kan de også ringe til dem for dig.
Ring til politiet
Du kan også vælge, at ringe til politiet på 114. For det er meget ulovligt, det han har gjort. Politiet skal nok hjælpe dig, og sørge for, at han ikke kommer til at gøre dig noget igen. Jeg tænker dog, at det kunne være en god idé, hvis du fortæller dine forældre det først. Og så kunne de ringe til politiet i stedet.
Kontakt kommunen
Det er sådan, at din kommune kan og skal hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp. Det har ansvar for at gøre. Du kan finde din kommune ved at taste dit postnummer ind i den her vejviser. Der kan du se hvor dig og dine forældre kan få hjælp til at håndtere situationen. Det kan være rigtigt rart at få den støtte og hjælp.
Det er meget ulovligt når en voksen udsætter et barn/ung for et seksuelt overgreb. Og det er aldrig din skyld. Derfor er det også helt vildt vigtigt, at du får fortalt nogen om, hvad der er sket. For du skal ikke gå rundt med det alene. Det er der ingen der ville kunne klare.
Jeg håber du kan bruge mine råd, og får fortalt nogen, hvad der er sket hurtigst muligt.
Varme tanker og kærlige hilsner fra en Mindhelper