Næste år skal jeg på efterskole. Den har jeg været skrevet op til i mange år, men jeg er først lige komme ind nu. Men jeg ved ikke for hvis skyld, jeg gør det. Jeg snakkede med mine forældre om det, og de sagde, at det nok skulle blive det fedeste år i mit liv. Men jeg er bange for at tage afsted.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 15, år, og jeg elsker gymnastik. næste år skal jeg på efterskole, den har jeg været skrevet op til i mange år, men jeg er først lige komme ind nu….mine forældre har betalt og jeg har været til ny elevdag. men jeg ved ikke for vis skyld jeg gør det for. jeg snakkede med mne forældre om det og de sagde at det nok skulle blive det fedeste år i mit liv. men jeg er bange for at tage afsted det er jo ikke bare lige som en weekend tur det er 10 måneder!
jeg håber i kan hjælpe mig og måske komme med et råd. til hvordan jeg overvinder frygten.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Det kan være vildt skræmmende, at skulle begynde på efterskole. For der kan jo ske alt muligt, og det er jo ikke sikkert man er typen, der er vild med efterskole. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du er ikke den eneste, der er mega nervøs
Først og fremmest synes jeg du skal vide, at jeg sagtens kan sætte mig ind i, at du synes det er skræmmende. Det er jo hele ens liv man vender på hovedet, og prøver at gøre noget fuldstændigt anderledes end man plejer. Men du skal vide, at du altså ikke er den eneste, der har det sådan. Rigtigt rigtigt mange af dem, du skal gå på efterskole med, er lige så totalt skrækslagne, som du er.
Men sådan er det de første par uger man går på efterskole, og så bliver det nemmere og nemmere. Så finder man nogle venner, som man passer godt sammen med, og så kommer der ro på. Man lærer sin roomie at kende, og pludseligt, så har man en helt almindelig hverdag. Og så kan man bedre nyde at bruge sin tid på det, man virkeligt også synes er sjovt – gymnastikken. Det er den bedste mulighed du har for virkeligt at få dyrket en masse gymnastik, og fylde hele din hverdag med andre mennesker, som også synes gymnastik er helt vildt fedt.
Og omkring det med, at dine forældre siger det bliver det fedeste år af dit liv. Nogle synes det er det mest fantastiske år i deres liv, andre synes bare det var fint nok, og nogle synes slet ikke det var sjovt. Men man er næsten nødt til at tage afsted, for at finde ud af det. Så når du kommer til at tænke på alle de ting, som kan gå galt – så stop lige op, og tænk på alt det, som kan gå godt også.
Du kan eventuelt lave en for og imod liste over de ting, som efterskolen kan gøre for dig. Så kan du skrive de gode ting på den ene side, og de dårlige ting på den anden side. Og når du så har gjort det, så kig listen af dårlige ting igennem, og overvej, hvor sandsynlige de er. Hvis du eksempelvis er nervøs for, at du ikke får nogle venner, så tænk “hvorfor skulle jeg ikke få nogle venner, jeg har jo venner nu, og jeg er et sødt og rart menneske”. Sandsynligheden for, at der ikke er nogen der kan lide dig, eller ikke nogle du kan lide, er ret lille. Der er jo mange mennesker der, og de leder også alle sammen efter nye venner.
Det viser sig, at du hader det.
Hvis vi nu forestiller os, at du kommer på efterskole, og efter at have været der et stykke tid, så kommer du frem til, at du slet ikke kan lide at være der. Jamen, så kan man jo altså droppe ud igen, og gøre noget andet. Det er der virkeligt mange der har gjort før dig, og det er der ikke noget forkert i. Nogle elsker at gå på efterskole, andre synes ikke det er så fedt. Og der er vi jo så forskellige på, og det skal der være plads til. Jeg tænker, at du måske kan lave en aftale med dine forældre om, at hvis du slet ikke kan lide det, så må du godt komme hjem igen. Det er jeg næsten helt sikker på, at de synes ville være helt okay.
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Jeg synes det er super fint, at du snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Bliv endeligt ved med det. Fortæl dem om dine bekymringer, og så hør hvad de har at sige. For jeg tænker, at dine forældre nok kender dig super godt, og ikke kunne finde på at sende dig afsted på efterskole, hvis ikke de regner med, at det kommer til at gå godt for dig. Jeg er næsten sikker på, at i også kan lave nogle aftaler om, at du kan komme hjem de første mange weekender, hvis du synes det er rarest.
Snak med dine veninder
Jeg tænker, at der sikkert er mange andre af dine venner og veninder, som også skal på efterskole. Måske kunne det være rart for dig, at snakke med nogle af dem om det. For de har da sikkert samme frygt, som du har. Så kan i støtte hinanden, og måske aftale at ringe eller skrive sammen i løbet af de første par uger. Så i kan passe godt på hinanden.
Lav en Facebookgruppe
Ofte så laver folk en Facebookgruppe til deres efterskoleårgang. Når nu listen over de listen over elever kommer ud, så kan du jo overveje at lave en Facebookgruppe og invitere folk til den. Så kan i snakke sammen, og se hinanden lidt an, inden i overhovedet begynder på efterskole. Det kan være meget rart at få ansigt på nogle af alle de mennesker, man skal gå på årgang med. Måske er der allerede lavet en Facebookgruppe, som du bare kan melde dig ind i?
Det er helt vildt skræmmende, at skulle begynde på efterskole. Men nogle gange skal man tage springet, og hvis man så ikke kan lide det – så kom hjem igen. Jeg er næsten sikker på, at det kommer til at gå rigtigt godt, når først du er der. Så bliver det mindre skræmmende. Jeg krydser rigtigt meget fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt. Held og lykke.
Kærlig hilsen fra en Mindhelper