Jeg bliver nervøs, når jeg er omkring nye mennesker. Jeg begynder at ryste og er tæt ved at græde. Men jeg vil gerne være skuespiller. Hvad kan jeg gøre?
Hej
Jeg føler måske jeg har angst, men da jeg gerne vil være musical stjerne vil jeg gerne af med det. Når jeg står overfor nogen jeg ikke kender er jeg virkelig nervøs jeg ruster og er næsten ved at græde, det samme gælder hvis der er noget jeg er i tvivl om jeg ruster og føler jeg gør noget forkert. Det værste er nok det med at jeg altid er ved at græde. Hvad skal jeg gøre! Min største drøm om at blive skuespiller vil jeg ikke ødelægge nu 😔 håber i svare og kan hjælpe ❤️

(Pige, 13 år)
Kære 13 årige pige
Det lyder virkeligt hårdt, at du altid bliver så nervøs, når du står overfor nogen, du ikke kender. Og jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Det er normalt
Jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig, at du altid bliver rigtigt nervøs, når du står overfor nye mennesker. Men faktisk er det meget normalt. Og der er rigtigt mange mennesker, der har det sådan. Det er nemlig helt naturligt at blive nervøs, når man stå overfor nye mennesker. For man vil jo gerne gøre et godt indtryk. Og det kan godt gøre en rigtigt nervøs. På samme måde er det også helt normalt, at man kan blive usikker og nervøs, når man står i en situation, hvor man er lidt i tvivl om noget. Så kan man nemlig hurtigt blive bange for, om man nu har gjort det godt nok. Eller gjort det rigtige. Lidt ligesom du beskriver. Men jeg kan virkeligt godt forstå, at det er rigtigt hårdt for dig, at du bliver så nervøs, at du er ved at græde.
Nogle gange kan den her nervøsitet omkring mennesker udvikle sig til social angst. Hvis man har social angst, kan man for eksempel opleve, at man begynder at ryste, når man er omkring andre mennesker. Samtidigt med, at man måske bliver rigtigt bange for, om man nu er god nok? Og hvad de andre mon tænker om en? Lidt ligesom nogle af de ting, du beskriver. Jeg kan ikke svare dig på, om du har social angst. Det er en professionel, der sidder sammen med dig, der skal vurdere det. Men du kan prøve at læse vores artikel om social angst. Måske er der nogle af tingene, du kan genkende? Hvis du kan genkende meget af det, er det rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Man kan nemlig godt have rigtigt svært ved ting uden, at det behøver være angst. Og det er rigtigt vigtigt, at du ikke går rundt og har det svært alene.
Øv dig
Den allerbedste måde at overvinde sin nervøsitet på er faktisk ved at gøre de ting, som man er nervøs eller utryg ved. Det er også det, man kalder eksponering. Det er drønsvært, når man bliver så nervøs, som du gør. Det ved jeg godt. Men hvis man får succes med at være i de situationer, der gør en nervøs, finder man langsomt ud af, at det faktisk ikke er så farligt endda. Og så forsvinder nervøsiteten også langsomt. Det er oftest bedst at lave eksponering sammen med en, der ved rigtigt meget om det. Som for eksempel en psykolog. Det er nemlig vigtigt, at man får nogle succesoplevelser, man kan tage med videre. Og psykologen kan hjælpe med at sikre, at man får nogle gode oplevelser.
Hvis du gerne vil have hjælp fra en psykolog, skal du snakke med din læge. Så kan din egen læge nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp henne. Jeg kan godt forstå, hvis det lyder lidt uoverskueligt det hele. Men det kan godt lade sig gøre at komme over sin nervøsitet. Der er rigtigt mange mennesker, der har været virkeligt nervøse for nye mennesker, men som er kommet ud over det ved at træne sig selv. Inklusive et par kendte skuespillere. Og du er stadig ung, så du har rigtigt meget tid til at øve dig og få succesoplevelser i. Så der er rigtigt gode muligheder for, at du kan komme af med din nervøsitet. Så du kan blive skuespiller, som du gerne vil.
Snak med dine forældre
Mit allervigtigste råd til dig er at snakke med dine forældre om, at du er så nervøs omkring nye mennesker. Det fylder nemlig rigtigt meget for dig. Og du skal ikke gå alene rundt med noget, der fylder så meget. Det er nemlig alt for hårdt. Og når der er noget, som er svært, er det rigtigt godt at have nogle at støtte sig op af. Derfor skal du have fortalt dine forældre, hvordan du har det. Så du har dem til at hjælpe dig og støtte dig, mens du forsøger at komme af med din nervøsitet. Hvis det er svært for dig at skulle snakke med dine forældre, kan du prøve at skrive det til dem i et brev i stedet. Det kan nemlig nogle gange gøre det nemmere at få tingene fortalt, fordi man har tid til at tænke over, hvad man vil skrive.
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være rart nok at snakke med nogen, som man slet ikke kender. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en hel masse søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om det, der fylder hos dig. Og så kan du jo fortælle dem om din nervøsitet omkring nye mennesker. De frivillige har snakket med rigtigt mange unge, der har haft mange forskellige problemer. Så der er ikke noget, der er for stort eller for småt i Headspace. Du kan desuden være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så du kan trygt tage fat i Headspace.
Jeg håber virkeligt, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du kan få hjælp til at komme af med din nervøsitet. Så du kan få opfyldt din drøm om at blive skuespiller.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper