Hej Mindhelper
Jeg kunne godt tænke mig at få vide om min krop er mærkelig. Når jeg bliver forkølet, så hoster jeg aldrig hvilket jeg synes er helt vildt underligt. Men i starten af det her år fik jeg en forkølelse hvor jeg hostede en del. Hvorfor gjorde jeg det? Hvorfor hostede jeg ikke før? Vil jeg fra nu af hoste af en forkølelse?
Hilsen,
Pigen

(Pige, 15 år)
Hej Pigen
Det lyder til, at du er rigtigt forvirret over, hvorfor din krop opfører sig, som den gør. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er ikke rart, at skulle gå rundt med helt alene.
Din krop er ikke mærkelig
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at din krop er helt normal. Det lyder til, at du tænker, at man enten altid eller aldrig hoster, når man er forkølet. Men det kan man ikke med sikkerhed vide, for det handler om, hvad man er blevet syg med. Derfor kan man også sagtens opleve at være syg, hvor man hoster. Og syg, hvor man ikke hoster. Du kan læse mere om hoste i den her artikel fra sundhed.dk. Der står nemlig en masse om hoste, og hvorfor man nogle gange hoster.
Snak med sundhedsplejersken eller lægen
Hvis der er noget, som du bliver i tvivl om med din krop, så må du altid snakke med sundhedsplejersken på din skole eller din læge. De er nemlig eksperter i det med kroppen og hvorfor den opfører sig, som den gør. De kan være rigtigt rare at snakke med.
Snak med dine forældre
Hvis du er tryg ved det, så kan du også altid spørge dine forældre om, hvad der sker med kroppen, når den er syg. De kan sikkert sagtens svare på dine spørgsmål eller hjælpe med at finde ud af, hvorfor det lige er, at kroppen hoster eller andet.
Det er helt normalt, at man nogle gange hoster og andre gange ikke. Jeg håber mit svar har været hjælpsomt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper