Hej
jeg er 13 år og hedder F og jeg har det ikke godt i skolen folk siger jeg er grim tyk og jeg føler jeg ikke har nogen gode venner jeg føler mig mobbet når jeg fx, tager noget sminke på så siger folk det ser mærkeligt ud og jeg er grim og dum og de slår mig jeg vil vildt gerne have nogen råd til hvad jeg skal sig eller gøre jeg har virkelig pro for hjælp det ik sjovt at blive slået eller nivet jeg føler bare alt er min skyld

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig skidt i skolen for tiden. Det kan være rigtig hårdt, når man ikke har det godt i skolen og bliver mobbet. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du ikke gå med alene.
Det er aldrig okay at mobbe
Det lyder rigtig hårdt, at du bliver mobbet og slået i skolen. For mobning er rigtig svært og gør ondt at opleve. Og det kan gøre en rigtig trist og ked af det, derfor er mobning heller aldrig okay.
Når man bliver mobbet og andre siger grimme ting til en og slår, kan man godt komme til at føle, at det hele er ens skyld. Men du skal vide, at det aldrig nogensinde er din skyld, og at det på ingen måde er dig, som der er noget i vejen med. Det er dem som mobber, der gør noget forkert. Derfor er det heller ikke dig, men dem som skal ændre noget og have at vide, at de skal opføre sig ordentligt.
I vores artikel bliver du mobbet? Få 7 gode råd til at stoppe mobning, kan du læse lidt mere om, hvad man kan gøre når man bliver mobbet.
Snak med en lærer
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din lærer om, hvad der foregår i skolen. Det er nemlig sådan, at lærere er forpligtet til at hjælpe, hvis der foregår noget i klassen, som ikke er okay. Derfor vil de fleste lærere også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man ikke har det godt i skolen. I vores artikel om at få hjælp på skolen, kan du læse lidt mere om, hvordan skolen og ens lærere kan hjælpe, når man har det svært.
Snak med dine forældre
Når man har det svært og bliver mobbet, er det rigtig vigtigt, at man fortæller det til nogle voksne.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig, og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de fleste forældre også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man har det svært. Jeg tænker derfor, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik fortalt dine forældre, hvordan det er omme i skolen. For så kan de hjælpe med at sørge for at mobningen bliver stoppet.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det er nemlig hammervigtigt, at du får fortalt en voksen om mobningen. Det kan være en venindes mor, en moster eller en helt tredje voksen som du er tryg ved.
Børnetelefonen
Hos børnetelefonen vil de også altid rigtig gerne hjælpe og lytte. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan jeg helt klart anbefale dig at ringe til dem. De er vant til at snakke med unge, som har det svært og bliver mobbet. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig og de gør altid deres allerbedste for at hjælpe.
Mobning er aldrig okay og gør hammerondt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper