Hej Brevkasse,
Jeg har det tit svært i skolen. Jeg går i 8. klasse i dag, men tænker stadig på ting for flere år siden. Da jeg gik i de mindre klasser, blev jeg mobbet. Det startede med mig, jeg var med til at mobbe en pige på vores egen alder. Jeg var ikke klar over at det gjorde skade på hende, og til sidst sagde jeg fra. De andre forlod mig, ignorerde mig, og snakkede grimt bag min ryg. Dengang følte jeg mig meget ensom
Angsten for at snakke med andre børn forhindrede mig i at være sammen med dem. Læreren endte med stoppe det. Men jeg var stadig meget bange. Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle være venner med de andre børn, bestemt ikke mobberne. Så skete det også for 3 år siden. De spyttede i min skole-mælk og tog mine bøger. Min paranoia steg hurtigt, pludselig så jeg folk hviske om mig, Fnise. Min dansk lærer var i stand til at stoppe det. Men i dag kigger jeg stadig efter spytklatter i min mælk og beskytter mine ting i overdrevent grad. Jeg er altid bange for at miste en ven, kan overtænke rigtig hurtigt.

(14 år)
Hej 14 årig
Det lyder til, at du har oplevet nogle rigtig ubehagelige ting. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os.
Mobning
Når man har oplevet at andre har spyttet i ens mælk og taget ens ting, så kan det godt stadig sidde i en, selvom mobningen ikke står på længere. Derfor tænker jeg også, at det er naturligt, at du stadig tænker på dine tidligere oplevelser. Derfor er det heller aldrig okay at mobbe andre. Og du skal vide, at det ikke er dig, som er forkert eller har gjort noget forkert. Det er dem, som mobber der er forkerte på den.
Du skriver også, at du selv har været med til at mobbe en, men at du til sidst sagde fra. Og det er mega sejt! Det kan nemlig være svært at sige fra overfor andre, og derfor er der også mange, som har prøvet det med at være lidt med til at drille andre. Også selvom de egentlig ikke havde lyst til det. Derfor kan du også godt være rigtig stolt af dig selv. Det er nemlig vildt vigtigt sige fra, hvis man kan mærke, at det ikke er okay.
Bekymringer om at miste venner
Du skriver også, at du altid er bange for at miste en ven, og kommer til at overtænke. Det med at være bekymret for at miste en ven er helt normalt. Og noget som langt de fleste unge kender til. For når man holder af en anden har den bekymring det ofte med at titte frem. Og når man også samtidig har haft nogle ubehagelige oplevelser med andre mennesker, kan det godt puste endnu mere til bekymringen. Og det kan være hammersvært og drænende. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel om overtænkning, som kunne være en hjælp for dig?
At udfordre tankerne
Du skriver, at du i dag stadig kigger efter spytklatter i din mælk og beskytter dine ting overdrevent. Det lyder rigtig hårdt. For det sluger rigtig meget energi, når man hele tiden skal være ekstra opmærksom. Derfor kan det også være en god ide at udfordre tankerne og vanen, og prøve at lade vær med at kigge i mælken eller lade sine ting ligge uden at holde øje med dem. For på den måde lærer hjernen ligeså stille, at den ikke behøver at være bange for de ting, eller være ekstra opmærksom. Og det kan være hammersvært at gøre i starten og måske også føles lidt ubehageligt og underligt, men du skal vide, at det er helt normalt. Og heldigvis oplever de fleste, at det med tiden bliver nemmere og nemmere, og tankerne om at tjekke begynder at fylde mindre.
Tal med voksne om det
Det kan være rigtig hårdt at gå rundt og bære på en masse svære oplevelser og tanker. Derfor er det også en rigtig god at dele dem med andre. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Ens forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på en. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
Lærere kan også være rigtig gode at snakke med, når man har det svært. Så måske du har en yndlingslærer, som du kunne hive fat i, og snakke med om, at du ikke har det så godt i skolen? De fleste lærere går nemlig ret meget op i deres elevers trivsel, og vil gerne hjælpe en til, at det bliver rart for en at være i klassen.
Headspace
Her til sidst vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder hos dem. Og de frivillige, som arbejder der er rigtig søde og rare, og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man har det svært i skolen og bøvler med overtænkning. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Mobning gør ondt, og det er hammerhårdt, når oplevelserne stadig sidder i en og fylder. Derfor håber jeg også rigtig meget, at mit svar er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om det
De bedste hilsner fra en Mindhelper