Der er nogle gange, hvor jeg ikke kan sove. Enten er det fordi, der er for varmt. Eller også er jeg bare lysvågen, når jeg lægger mig til at sove.
Hej mindhelper.dk.
Jeg er en pige på 13 år, som nogle gange ikke kan sove. Enten er det for varmt eller også er det fordi jeg er lysvågen.
Jeg læser en bog eller ligger på telefon, for at søge råd til at falde hurtigere i søvn på. Nogle gange kan jeg blive træt og andre ikke, og på begge måder (læser bog eller søger råd på telefon).
Vil I ikke nok hjælpe mig med at finde nogle ordentlige råd til hurtig søvn, så jeg kan falde i søvn hurtigst muligt?
Mvh den 13-årige pige.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er helt vildt træls, når man lige rammer ind i sådan en periode, hvor man er lysvågen, når man lægger sig i sin seng. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det er helt vildt nedern, når man ligger i sin seng og bare ikke kan falde i søvn. Men det er faktisk slet ikke ualmindeligt at opleve at have svært ved at sove. Det er noget, de fleste oplever en gang imellen. Så der er ikke nogen grund til at gå i panik, hvis man har svært ved at sove en gang eller to om måneden. Selvom jeg godt ved, at det er mega træls. Der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at man kan have svært ved at sove. Nogle gange kan det være fordi, at man har rigtigt travlt. Og det kan så gøre, at de har en hel masse tanker i hovedet, der kan være svære at falde i søvn for. Andre gange kan det være nogle lidt mere håndterbare ting, der gør, at man har svært ved at sove. Det kunne for eksempel være, at der er for varmt eller for koldt på ens værelse.
Kan du gøre det køligere?
Du skriver, at du nogle gange har svært ved at sove, fordi du har det for varmt. Jeg komme til at tænke på, om det er fordi, der er for varmt på dit værelse? Eller om der faktisk er køligt, men du stadigvæk har det varmt? Hvis det er fordi, der er for varmt på dit værelse, tænker jeg umiddelbart, at der kan være et par løsninger på det problem. Det første jeg kommer til at tænke på er, at du kan prøve at åbne vinduet lidt på klem, hvis der er et vindue på dit værelse. Eller du kan prøve at skrue ned for varmen på din radiator, hvis der er tændt for den. Man kan også få sådan nogle blæsere, der kan blæse lidt kølig luft ud i lokalet. Sådan en kan du måske også snakke med dine forældre om, om du må få, hvis du ikke kan gøre nogle af de to andre ting, jeg har foreslået.
Hvis du har det varmt, selvom der ikke er varmt på dit værelse, kan der være lidt forskellige grunde til det. Nogle kan for eksempel have det sådan, hvis de går rundt og bekymrer sig meget og måske er lidt angste. De har typisk også nogle andre fysiske symptomer. Det kunne for eksempel være hjertebanken. Andre gange kan det være et tegn på, at der er noget fysisk galt i kroppen. Så hvis du i en lang periode har haft det for varmt om natten, selvom der ikke er varmt på dit værelse, er det en rigtigt god idé at snakke med din læge.
Læs hellere i en bog
Du skriver, at du nogle gange ligger på mobilen for at lede efter råd til, hvad du kan gøre for at falde hurtigere i søvn. Og jeg kan sagtens forstå, hvorfor du har lyst til at gøre det. Men det er bare ikke nogen særligt god idé. Både fordi, at lyset fra skærmen på ens mobil eller computer, faktisk kan gøre det endnu sværere at falde i søvn. Derfor er det en rigtigt god idé slet ikke at kigge på hverken tv, mobil eller computer mindst en time inden, man skal sove. Men også fordi, at jo mere man går i panik over, at man ikke kan sove, jo sværere bliver det at sove. Så det er faktisk lidt en ond cirkel. Derfor er det en meget bedre idé at give dig til at læse i en bog, når du ikke kan sove. Sådan som du faktisk allerede nogle gange gør i forvejen.
Når du så alligevel lægger dig til at læse i en bog, fordi du ikke kan sove, så er det faktisk en rigtigt god idé at stå op og sætte dig over til dit skrivebord og læse og så først gå i seng igen, når du kan mærke, at du er rigtigt træt. Sådan så du faktisk ikke laver andet i din seng end at sove. På den måde lærer du nemlig lige så langsomt din hjerne, at sengen er et sted, hvor du skal sove. Og så bliver det også nemmere at falde i søvn.
Men selvom du så måske falder sent i søvn, hvis du gør det, så skal du huske stadigvæk at stå op på samme tidspunkt, som du ellers ville have gjort dagen efter. Også i weekenden, selvom det er mega træls, fordi man tit mest af alt har lyst til bare at sove længe der. Det er nemlig altid godt at have en god søvnrutine, hvor man står op og går i seng nogenlunde samtidigt hver dag. Men det er specielt vigtigt, hvis man har svært ved at sove. For hvis man så begynder at stå sent op, fordi man ikke kunne sove dagen inden, så er man ikke træt, når man så lægger sig til at sove ved sengetid dagen efter. Og så har man nærmest allerede startet en ond cirkel, der holder søvnproblemerne ved lige.
Dyrk motion
Jeg kommer til at tænke på, om du dyrker noget motion? Hvis man sidder stille det meste af dagen og ikke rigtigt får brugt sin krop, så kan det nemlig være en grund til, at man er lysvågen om aftenen, når man skal sove. For så er ens krop og hjerne bare slet ikke træt, når man skal sove. Så hvis man har det sådan, så er det en mega god idé at begynde at dyrke noget motion, så man kan få brugt kroppen og blive rigtigt godt træt. Det behøver ikke være nogen bestemt form for motion. Men det er fedest at vælge en form for motion, som man selv synes er sjovt. Så er det nemlig meget nemmere at komme i gang. Så hvis man synes, at svømning er mega fedt, så kan man vælge det. Men hvis man er meget mere til at gå en lang tur i naturen, så kan man også gøre det. Hvis du har lyst til det, kan du finde flere gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn i den artikel, som jeg har linket til.
Snak med nogen
Det lyder som om, det fylder meget for dig, at der er nogle gange, hvor du har svært ved at sove. Og det kan jeg virkeligt godt forstå, for det er bare mega irriterende ikke at kunne sove. Men derfor tænker jeg også, at det ville være en god idé at snakke med nogle voksne om det. Det kunne for eksempel være, at du kunne snakke med dine forældre. Når der er noget, der fylder meget for en, er det nemlig en god idé at snakke med nogen om det. For ellers kan det godt komme til at bygge sig op og fylde mere og mere for en. Desuden er det også altid super godt med noget støtte fra nogle voksne omkring en, når det handler om søvnproblemer. Så kan de nemlig hjælpe en med at få gjort de ting, der måske kan hjælpe en med at komme til at sove lidt bedre, hvis det er svært at få gjort alene.
Snak med din læge
Hvis du for eksempel har svært ved at sove hver dag i en lang periode. Eller hvis du hver dag har det for varmt om natten, selvom der ikke er koldt på dit værelse, og det bliver ved med at være sådan, så er det en god idé at snakke med din læge. For selvom det er helt normalt, at man nogle gange har svært ved at sove, så skal søvnproblemer helst gå over igen på et tidspunkt. For hvis de ikke gør det, så kan det være et tegn på, at der måske er noget mere galt. Og så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget, så der kan blive gjort noget ved det, hvis der er noget galt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan få nemmere ved at falde i søvn.
De bedste hilsner fra en Mindhelper