Hej Mindhelper
Jeg har på det sidste oplevet at når jeg efter har været til druk eller fest har svært ved at sove. De fleste gange er det på grund af at jeg allerede inden jeg går i seng har halvkvalme og er bange for at når jeg vågner at jeg så skal kaste op. Nogle gange sker det også selvom jeg ikke engang har drukket, men bare været i nærheden af det. Har prøvet 2 gange før hvor jeg har kastet op på grund af alkohol og jeg tror at det derefter har sat sig fast.
Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen, pige på 16 år.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, det er rigtigt ubehageligt for dig at skulle falde i søvn, når du har været til fest. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det lyder super hårdt, at du frygter at kaste op så meget, at du har svært ved at falde i søvn, når du har drukket. For det er rigtigt træls at ligge vågen om natten, fordi ens tanker kredser omkring ting, som man frygter. Jeg kan godt forstå, at de to gange, hvor du er blevet så fuld, at du har kastet op, har sat sig i dig. For det er rigtigt ubehageligt, når man har fået drukket så meget, at man kommer til at kaste op af det. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er lidt bange for, at det skal ske igen. Faktisk så tænker jeg, at det er helt normalt, at man helst gerne vil undgå at blive så fuld, at man får kvalme og kaster op. Men selvom det er super ubehageligt at kaste op, så er det heldigvis ikke farligt.
Du kan for eksempel prøve at tænke på de to gange, hvor du blev så fuld, at du kastede op. Dem har du klaret dig igennem super fint, også selvom du måske var ubehageligt. Men når man frygter noget rigtigt meget, så kan ens tanker og bekymringer godt komme til at føles super virkelige. Derfor kan det tit hjælpe lidt at undersøge sine bekymringer lidt. Hvad er for eksempel, det værste der kan ske ved, at du kommer til at kaste op? På den måde får man nemlig nuanceret sine tanker, og så kommer de også tit til at virke lidt mindre farlige. Du kan læse mere om teknikken med at undersøge sine bekymringer i den artikel, jeg har linket til.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, at du bliver bange for at kaste op, når du er fuld? Hvis ikke du har det, så er det nemlig mit bedste råd til dig. Hvis man går med sine bekymringer helt alene, så har de det nemlig med at komme til at fylde mere og mere, fordi de får lov til at bygge sig op inde i en. Men hvis man snakker med nogen om dem, så får man lidt luft for sine tanker og bekymringer, fordi man får sat ord på dem, og så kommer de også tit til at føles lidt mindre farlige.
Jeg tænker for eksempel, at det ville være oplagt at snakke med din forældre. Jeg ved godt, det måske ikke er dem, man har allermest lyst til at snakke med om alkohol. Men jeg gætter på, at dine forældre er dem, der er tættest på dig. Og måske er det også dem, der er hjemme, når du ligger og har svært ved at sove, fordi du er bange for at kaste op. Derfor kunne det måske være meget rart at snakke med dine forældre, fordi du har mulighed for at tage fat i dem, når frygten kommer. For måske kan de hjælpe dig med at tale frygten lidt ned, så du kan få ro nok på til at sove.
Kan du snakke med dine venner?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle venner eller veninder, som du er tryg nok ved til at snakke med om det her? Hvis du har, så kunne det nemlig også være oplagt. Jeg tænker nemlig, at rigtigt mange unge har oplevet at komme til at drikke sig så fuld, at de har fået det dårligt. Så måske er der også nogle af dine venner eller veninder, der har oplevet det. Og hvis der er, så kan det måske være rigtigt rart at snakke med dem om, hvordan det var for dem. For måske synes de faktisk også, at det var super ubehageligt, og har heller ikke ret meget lyst til, at det skal ske igen? Nogle gange kan det i hvert fald være meget rart at snakke med nogen, der kan huske, hvordan det er at være så fuld.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om den frygt for at kaste op, der popper op, når du har været i nærheden af alkohol. Sådan så du ikke skal gå med den alene, og så du forhåbentligt kan få lidt mere ro på.
De bedste hilsner fra en Mindhelper