Hej
Jeg har efterhånden haft søvnproblemer pga jeg enten har noget i tankerne som gør jeg ikke kan sove og ved ikke hvad jeg skal gøre
Det værste er at jeg har skole og jeg er heletiden vågen om natten som gør at jeg ikke følger med i undervisningen
Plz hjælp..

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er rigtigt træls, når det er svært at falde i søvn om aftenen, fordi det går udover rigtigt meget andet også, når man går rundt og er træt. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Søvnproblemer er virkeligt trælse. For det er super irriterende at ligge i sin seng og have svært ved at sove, fordi tankerne bare kører rundt oppe i hovedet på en. Og det kan bare gå så meget udover ens hverdag, fordi man er træt. Og så kan det blive svært at følge med i undervisningen, fordi man ikke rigtigt kan koncentrere dig. Lidt som nogle af de ting du beskriver. Men det er faktisk helt normalt at have svært ved at sove i en periode. Det er der rigtigt mange danskere, der oplever. Og selvom det er irriterende og træls, så er det heldigvis ikke farligt.
Gå i seng og stå op samme tid hver dag
Jeg kommer til at tænke på, hvordan din døgnrytme er? Er du for eksempel sådan en, der kommer til at vende nat og dag lidt på hovedet i weekenden? Eller kommer du nogle gange til at sove midt på dagen, fordi du er så træt, fordi du ikke har sovet om natten? Hvis du er, er du helt normal. Det tror jeg, der er rigtigt mange mennesker, der gør. Og det kan også bare være så fristende lige at tage en lur midt på dagen, fordi man ikke har sovet ordentligt om natten. Men selvom det er mega fristende, så er det bare ikke nogen særligt god idé. For så bliver det bare svært at falde i søvn igen om aftenen, fordi man ikke er træt mere.
Derfor er en af de bedste ting, som man kan gøre, hvis man har svært ved at sove at få styr på sin døgnrytme. Sådan så man går i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag og står op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Også i weekenderne. Det er ikke noget særligt sjovt råd, det ved jeg godt. Og det er tit også rigtigt hårdt i starten, fordi man kommer til at være rigtigt træt de første par dage. Men efter noget tid har kroppen vænnet sig til, at den skal sove når klokken er ved at være 22, hvis det er der, man går i seng. Og så bliver det nemmere at falde i søvn.
Skriv tankerne ned
Det lyder som om, tankerne bare kører rundt og rundt i hovedet på dig, når du skal sove. Det er rigtigt irriterende, for det er noget af det, der virkeligt kan spænde ben for, at man kan falde i søvn. Nogle gange kan det hjælpe at skrive sine tanker ned, hvis de kværner for meget rundt i hovedet på en. Når man skriver tankerne ned, så får man dem nemlig ud af hovedet. Og når man skal skrive ned, hvad man tænker, så er man også nødt til at stoppe op og tænke tankerne til ende. På den måde får man også sænket farten lidt på nogle af alle de her tanker, der bare farer derudaf uden, at man når at tænke dem færdigt. Hvis du har lyst til det, kan du kigge i vores artikel med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn. Det kan også være, at der er nogle af rådene i den artikel, som kan hjælpe dig.
Snak med nogen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, at du har svært ved at sove? Det kunne for eksempel være, at du kunne snakke med dine forældre om det. Det er i hvert fald super oplagt, fordi de er i nærheden af dig om aftenen. For selvom det ikke direkte hjælper på, at du har svært ved at falde i søvn, så kan det alligevel godt hjælpe lidt at dele frustrationen med nogen. Sådan så den ikke bygger sig op i dig og kommer til at fylde mere og mere.
Det kan også være, at du kan få dine forældre til at huske dig på at stå op og gå i seng på de samme tidspunkter hver dag. Sådan så du ikke skal klare det helt alene. Og når man deler sine problemer med andre, så får man også mulighed for at høre deres tanker om det, som man fortæller. Og det kan jo også være, at dine forældre har nogle gode idéer til, hvordan det kan blive nemmere for dig at falde i søvn. Måske er der endda en af dem, der selv kender til det med at have svært ved at sove og som kan fortælle dig, hvad de gør?
Snak med din læge
Hvis du bliver ved med at have svært ved at sove, så er det en god idé at tage et smut forbi lægen. For selvom det er helt normalt at have svært ved at sove i en periode, så skal det helst gå over igen på et tidspunkt. Ellers kan det godt være et tegn på, at der er lidt mere galt. Og hvis det er det, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget, så du kan få noget hjælp til det. . Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan det kan blive nemmere for dig at falde i søvn igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper