Hejsa
Min kæreste og jeg har været sammen siden 8. Klasse og er begge lige blevet færdige med 10. Han er prof atlet og vil gerne bo i England inden længe. Jeg står i den situation, at Jeg ved ikke om jeg skal tage med ham, eller om jeg skal blive i DK og tage en uddannelse. Er selv ved at blive prof atlet, så det er rigtig svært. Man kan vel også tage en uddannelse i udlandet?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er rigtigt svært, hvis man står til at blive adskilt fra sin kæreste. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du synes det er en super svært, at finde ud af, hvad du skal gøre nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Hvad med din sport?
Det er mega svært, hvis ens kæreste vil flytte til udlandet. Det er ikke rart at være adskilt fra dem man elsker. Jeg bider mærke i, at i begge to er ved at blive professionelle atleter. Men du skriver ikke så meget om, om du vil kunne gå efter din sportsdrøm i udlandet? Eller om det er vigtigt du bliver i DK? For hvis det er ligemeget om du er det ene eller andet sted, så kan det sagtens være, at det ville give mening at tage ud af danmark og studere. Det kunne sikkert være en kæmpe oplevelse og rigtigt spændende. Hvis din sport kræver du bliver i DK, så må du prøve at mærke efter i maven, om du klar til at give op på sporten? Eller om du hellere vil prøve at gå prof? Begge dele er selvfølgelig fuldstændigt okay. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar. Men det er vigtigt, at du ender med en beslutning, som du føler er den rigtige for dig.
Du kan eventuelt prøve at lave en for/imod liste. Så kan du skrive alle de ting ned, som er for, at du tager afsted på den halvdel af et papir. Og alle de ting, som taler imod, på den anden halvdel. Det kan nemlig være med til at give en et overblik over alle de tanker og bekymringer, som man måske går rundt med inde i hovedet.
Snak med dine forældre
Mit bedste råd til dig er, at snakke med dine forældre om dine overvejelser. Det er sådan, at så længe du er under 18, så har dine forældre ansvaret for dig. Derfor har de også det sidste ord i forhold til, om du kan flytte til udlandet eller ej. Ud over det, så er ens forældre ofte dem, som er tættest på en, kender en bedst og elsker en højt. Derfor kan det også være super rart at få deres støtte, når man står med en svær beslutning. De kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad dine muligheder er.
Uddannelse i udlandet
I forhold til uddannelse i udlandet kommer jeg lidt til kort. For det ved jeg desværre ikke så meget om. Man kan selvfølgelig godt tage uddannelser i udlandet, men jeg kunne forestille mig, at der er en masse ting, men skal have styr på for at kunne søge uddannelse i udlandet. Hvis du kommer frem til, at du vil til udlandet og studere, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i en studievejleder. For studievejlederens job er, at hjælpe unge med at finde den rigtige uddannelse. Og jeg kunne forestille mig, at studievejlederen også ved mere om, hvordan man søger uddannelse i udlandet og hvad man skal være opmærksom på. Du kan kontakte en studievejleder gennem din nuværende skole eller online hos e-vejledningen. De skal nok hjælpe dig rigtigt godt på vej.
Det er en mega svær beslutning, hvis man har valget mellem at læse i udlandet eller herhjemme. For der er mange ting, som kan tale for og imod, at man tager afsted. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt og du får snakket med dine forældre om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper