Hej har en ekskæreste der slig op med mig for 3 måneder siden. Holder dog stadig meget af hende. Vi har ikke skrevet i 2 måneder men er kommet til at høre noget dumt. Lavede noget med en fra hendes fodboldhold. Hun spiller der ikke selv mere. Vi billede ikke men lavede noget. Har ekstremt dårlig samvittighed over for min eks da hun er meget følsom og er i tvivl om jeg skal skrive til hende hvad der er sket eller lade hende finde ud af det gennem bagvejene?

(23 år)
Hej med dig
Det lyder som noget af et dilemma du står i. For skal man fortælle sin ekskæreste, at man har lavet noget med en af deres venner, efter at man har slået op?
Det kan være svært at vide hvad man helt præcist skal gøre. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker og bekymringer med os.
Det giver mening
Når man står mellem to svære muligheder, kan man godt blive rigtig forvirret. Fordi spørgsmål som: “Hvad er det mest rigtige at gøre?” og “Hvordan gør jeg han/hun mindst ked af det?”, kan være rigtig svære at svare på.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du sidder med en følelse af at være forvirret lige nu.
For på den ene side er du bekymret på din ekskærestes vegne, da hun er meget følsom og måske bliver enormt ked af det. Men på den anden side er hun jo også lige gået fra dig for 3 måneder siden.
Og hvad skal man så lige gøre?
Mit bedste råd til dig
Du spørger, om du enten skal skrive det til hende eller om du skal lade hende finde ud af det af bagvejene?
Selvom det kunne være rigtig rart, at jeg skrev til dig “Du skal bare gøre det her og det her, så skal det nok blive godt”, så er der desværre ikke nogen opskrift på, hvad der er det rette at gøre.
Derfor er mit allerbedste råd til dig: prøv at mærke godt efter, hvad der føles mest rigtig for dig, træf et valg og så prøv at finde fred med det.
Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Derfor har vi prøvet at lave artiklen: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide, hvor du finder en masse gode råd til, hvordan man tager den bedste beslutning.
Du er ikke alene
At være i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert at gøre, efter at man ikke længere er kærester, er helt normalt.
Det er en situation, som rigtig mange har stået i før. For hvad er reglerne? Må man kysse med deres venner, må man begynde at date en af deres venner, og hvis ja, hvor lang tid skal der gå, efter man har slået op?
Hvis du synes det kunne være rart at læse om andre, så har stået i en situation som minder om din, så kan du prøve at læse brevkassespørgsmålet: Jeg er begyndt at se en fyr, men han er min venindes ekskæreste.
Har du snakket med nogen om det?
Når man står i en situation, hvor det er svært at vide hvad man skal gøre, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med nogle af dine venner, om de tanker du går med? Det kan være at de har prøvet at stå i samme situation.
De kender også både dig og din ekskæreste, så det kan være at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Måske ved de, om hun ville blive ked af det, eller hvordan hun ville reagere, hvis du sagde det til hende?
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig eller din ekskæreste, så kan jeg varmt anbefale dig headspace
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, der står i svære situationer. Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det bedste man kan gøre, når man er i tvivl om noget, er at spørge andre til hjælp. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder den bedste løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper