Kære mindhelper
Jeg har de sidste par måneder begyndt at se en fyr som jeg er rigtig glad for, hvilket også er gengældt.
Det eneste problem er at han er min venindes eks kæreste.. Det går mig ret meget på, da jeg har ikke fortalt hende at jeg ser ham og jeg er bange for hvordan hun vil reagere. Jeg ved at hun har det rigtig svært fortiden og vil ikke såre hende, hvilket jeg godt ved at det vil..
Så mit spørgsmål er egentlig om jeg skal sige det til hende? Og hvordan?
Min veninde og jeg er ikke så tætte længere og føler lidt vi har vokset fra hinanden. Overordnet synes jeg bare hele situationen er svær..

(20 år)
Hej 20 årig
Det kan være mega kompliceret, når man er blevet glad for en, som ens veninde har været kærester med. Så det er super godt, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er kompliceret
Det lyder super skønt, at du har fundet en, som du er glad for, og som også er glad for dig. Men jeg kan også sagtens forstå, hvorfor du synes, det er svært og kompliceret, at det er din venindes ekskæreste. For der kan være en masse følelser i klemme, især hvis din veninde er ked af bruddet, eller stadig har følelser for sin ekskæreste.
Derfor giver det også rigtigt god mening, at du ikke helt ved, om du skal fortælle hende, at du er begyndt at se hendes ekskæreste. For du kan risikere, at det sårer hende og gør hende ked af det, hvis du fortæller det. Og det kan jeg sagtens forstå, du ikke har lyst til. Der er nemlig ingen mennesker, der bryder sig om at komme til at såre nogen, som de holder af eller har holdt
meget af engang.
Hun kan høre det fra nogle andre
I sidste ende så er du den eneste, der kan bestemme, om du har lyst til at fortælle din veninde, at du ser hendes ekskæreste eller ej. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at der er en risiko for, at din veninde kan høre fra nogle andre, at du ser hendes ekskæreste. Tit har man nemlig nogle venner eller bekendte, der kommer nogle af de samme steder som ens veninde. Så hvis du har nogle fælles venner eller bekendte med din veninde, som ved, at du ser hendes ekskæreste, er der en risiko for, at de fortæller det videre til hende.
Derfor tænker jeg, at det måske er rarere for din veninde, at hun hører det fra dig og ikke fra nogle gange? For selvom hun måske bliver såret, hvis du fortæller det. Så tænker jeg, at hun nok bliver endnu mere såret af at høre det fra nogle andre. For det kan tit føles endnu værre at vide, at ens veninde har gået og holdt sådan noget skjult.
Kan du holde til at skjule det?
Noget andet jeg tænker på er, om du mon kan holde til at gå og holde det skjult for din veninde i længden? For selvom I måske ikke er så tætte længere, så forestiller jeg mig, at det alligevel kan give en masse bekymringer ikke at fortælle hende det. Det kunne for eksempel være en bekymring om, hvad der sker, hvis hun finder ud af det. Så måske er det bedre at rive plasteret af med det samme og fortælle hende det? For så ved du, hvordan hun reagerer, og så kan du arbejde med at komme igennem det. I stedet for at gå og være bange for, at hun pludselig eksploderer, fordi hun har fundet ud af det, før du fik det fortalt.
Sig det som det er
Som du selv skriver, så bliver din veninde nok ked af det og såret, hvis du fortæller hende det. Det er der nok desværre ikke så meget, du kan gøre for at undgå. For det er en helt naturlig reaktion. Det kan nemlig være super hårdt at se sin ekskæreste med en ny. Og det kan være dobbelt hårdt, hvis den nye så er ens veninde. Så kan man måske godt komme til at føle sig lidt forrådt.
Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre, er at fortælle det som det er til din veninde, hvis du vælger at sige det til hende. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “der er noget, jeg gerne vil have, du skal vide. Jeg er blevet glad for din ekskæreste og er begyndt at se ham.” Du kan også prøve at anerkende, at du godt ved, at det ikke er en optimal situation. Og at du godt kan forstå, hvis hun er såret eller ked af det over det.
Snak med nogen om det
Jeg tænker også, om du mon har nogen tæt på dig, som du kan snakke om det her med? Det kunne for eksempel være en anden god veninde. Når man står i en situation, hvor man er lidt i tvivl om, hvad man skal gøre, så kan det nemlig være rigtigt rart at få snakket det igennem med nogen. Så kan de nemlig fortælle, hvad de tænker om de ting, som man fortæller. Og tit kan de se nogle lidt andre ting, end man selv kan, fordi de ser situationen lidt mere udefra.
Snak med ham om det
Du kan måske også prøve at snakke med den fyr, du ser? Hvis han ved, at du er veninder med hans ekskæreste, så kan det også være, han har gjort sig nogle tanker om det. Så måske I sammen kan komme frem til, hvad der føles mest rigtigt for jer at gøre.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om det. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde frivillige klar til at snakke. Og i Headspace er der ikke noget, der er hverken for småt eller for stort at snakke om. Du kan også være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på vej. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvad du skal gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper