Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 23 år, der for 5 dage siden gik fra min kæreste. Vi havde været kærester i 1,5 år, men jeg var til slut i forholdet irriteret og kunne ikke give ham hvad han gav mig. Jeg stillede mig selv spørgsmålet om jeg stadig elsker ham, og konkluderede, at jeg nok måtte gå fra ham. Jeg ville jo ikke holde ham for nar? Vi havde et godt breakup, alt blev snakket i gennem, vi græd og havde afsluttende samleje.
De seneste dage har jeg intet andet lavet, end at græde hver gang jeg foretager en handling, og gå på arbejde. Jeg savner ham urimeligt meget, for jeg holder jo stadig af ham. Jeg har stillet mig selv spørgsmålet, om problematikkerne har noget med mig selv at gøre. At jeg har en travl hverdag, samt nok er en lidt striks person, er det med til at gøre, at jeg har syntes han var irriterende? Med til at jeg var sur, og mente jeg ikke længere var forelsket? For jeg er klart heartbroken.
Jeg står på en skillevej, hvor jeg ikke ved om jeg allerede skal give forholdet en chance igen, eller om jeg har taget den rette beslutning. Om jeg skal skrive ham en besked, da vi ikke har haft kontakt siden vi sagde farvel. Og hvad søren skulle jeg så skrive?
Vh

(23 år)
Kære du
Det kan være rigtig hårdt at slå op og gå gennem et breakup. Derfor forstår jeg også godt, at du nu står ved en skillevej, og ikke ved hvad du skal gøre.
Det giver mening
At slå op, efter et langt forhold, kan være rigtig svært og ubehageligt. Man kan være ked af det i flere uger, miste appetitten, være træt hele tiden og meget mere.
Alt sammen symptomer og følelser, som er helt normalt, hvis man lige har slået op. Også selvom det var det rigtige at gøre.
Det kan være en rigtig hård tid. Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre. For hvis du var afklaret med det, men det samtidig gør ondt, var det så den rigtige beslutning?
Du er ikke alene
Rigtig mange oplever, at de føler, at det er det rigtige at slå op. De tager den svære snak med kæresten, siger det er slut, snakker om det og så går man hver til sit.
Dagene efter er det hele lidt svært, men man sidder med en følelse af, at man har gjort det rigtige.
Så går der lidt tid, og så bliver man pludselig i tvivl. Er det noget du kan genkende? Hvis du kan, så er det helt normalt og noget, som rigtig mange oplever.
Hvis du synes det kunne være rart at læse om andres oplevelse af det, kan du prøve læse brevkassespørgsmålet: Jeg har såret min kæreste og Jeg har slået op med min kæreste, men nu er jeg blevet i tvivl.
Hvad skal du gøre?
Du skriver at du står på en skillevej: Skal du allerede give ham en chance eller har du taget den rigtige beslutning?
Her er det vigtigt at huske på, at det stadig er nyt det hele. Derfor kan det være en god ide at give det hele noget tid og få det lidt på afstand.
Når man får det hele lidt på afstand og får mærket godt efter, kan det godt være nemmere at se hele situationen i et nyt lys.
For lige efter man har slået op, kan ens liv godt være en stor rutsjebane af følelser. Og der kan det være svært at bedømme, hvad der er det “rigtige” at gøre.
Hvis du har brug for flere gode råd, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Sådan kommer du dig over din ekskæreste. Her står der en masse gode råd til hvordan du kommer videre og får det godt igen.
Snak med dine venner om det
Når man går gennem et breakup, er det noget af det bedste man kan gøre, at snakke med sine venner om det.
Her kan du få sat ord på hvordan du har det og hvorfor du er kommet så meget i tvivl om din beslutning.
Det gode ved ens venner er, at de ofte kender både dig og din kæreste. Derfor kan de også nogle gange hjælpe en med at tænke mere klart og træffe en beslutning, som er god for en selv.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk.
Hos Girltalk sidder der en masse søde og dygtige kvindelige rådgivere, som er vant til at snakke med andre piger og kvinder, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Du kan enten fange dem på chatten eller give dem et kald. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært at vide, om man har taget den rigtige beslutning efter et breakup. Derfor håber jeg også, at mit svar har hjulpet dig på rette vej. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper