Jeg sagde til hende, at jeg ikke havde lyst til at være sammen længere. Hun blev virkelig ked af det – det blev jeg også, og jeg bad hende om at tage mig tilbage lige efter, at jeg havde sagt det. Det var en kæmpe fejltagelse, jeg begik. Jeg har fortrudt det siden.
Hej Mindhelper
Jeg har såret min kæreste, hun er det bedste der er sket i mit liv. vi er sammen idag, jeg går på efterskole så ser ikke meget til hende, ser hende hver anden uge kun lige i weekenden.
Det skete en dag hvor jeg kom hjem fra efterskole, jeg havde savnet hende meget men så kom tvivlen om det var det rigtige at være sammen med hende, da hun kom så var vi stille, hun fik kun lige et kram,hun kunne godt mærke at der var noget forkert. jeg sagde til hende jeg ikke havde lyst til at være sammen længere, hun blev virkelig ked af det, det blev jeg også, jeg bad hende om at tag mig til bage efter hvad jeg har sagt, det var en kæmpe fejltagelse jeg begik, det plager mig hverdag, har fontrut det siden den dag.
Det er sket for 3 måneder siden.
jeg snakker meget i tlf med hende, men det kommer tilbage heletiden hun bliver så ked af det, gør jeg også selv. hun siger der er en løsning som hun mener jeg kan gøre, men jeg kan ikke finde den løsning.
Hvad kan jeg gør for at rette op på det:

(Dreng, 17 år)
Kære dreng på 17
Det lyder som om dig og din kæreste er inde i en rigtig svær periode, og det er super hårdt ikke at vide, præcis hvad man kan gøre, for at rette op på det hele igen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Kærester og efterskole
Det kan være rigtigt rigtigt svært at få et kæresteforhold til at fungere, mens man går på efterskole. Det er ikke så meget tid man har sammen, og det kan være svært at vide, hvor man har hinanden. Men det lyder til, at dig og din kæreste rigtigt gerne vil hinanden, men at der bare er en masse problemer lige nu. Selvom det er rigtigt hårdt, og i hurtigt bliver kede af det, så virker det til, at i rigtigt gerne vil have det til at fungere igen. Og det er jo positivt.
Kærester taler nogle gange forskellige sprog
Når man er i et forhold, så kan det nogle gange godt føles som om, at man taler fuldstændigt forbi hinanden. Ofte er mænd mere direkte end kvinder er, og det kan gøre det svært, at tale sammen – især når man har problemer. Så misforstår man hinanden, og kommer nogle gange til at såre hinanden på tidspunkter, hvor det slet ikke var meningen. At kunne kommunikere godt med hinanden er noget, der ofte kræver ret meget øvelse – fordi vi ikke ved præcis, hvad der foregår inden i hinandens hoveder. Derfor er det altså også helt normalt, at opleve at det er helt vildt svært at snakke om ens problemer og finde en løsning på det. Det går rigtigt mange kærestepar igennem. Derfor kan det være en god idé, at tale om, hvorfor det er svært at snakke sammen. Måske kan du prøve at sige til din kæreste, at du helt vildt gerne vil kunne snakke godt sammen om alle ting, både de sjove og de svære. Men at du oplever, at du ikke altid forstår, hvad det er hun mener.
Snak om det
Som jeg læser det, så er jeres problem lige nu, at du ikke føler, at du kan rette op på de ting, der er sket tidligere. Samtidigt lyder det til, at din kæreste mener, at der er en løsning, som du ikke kan se. Og nu går det hele så lidt i rundgang. Jeg tænker at det er helt vildt vigtigt, at du finder ud af, hvad det er din kæreste mener kunne være løsningen. Det kræver selvfølgelig, at i kan have en samtale om det, uden at det går helt galt og i begge bliver super kede af det. Så jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du overvejer, om der er en måde i kan åbne den samtale op på. Så du kan finde ud af hvad hun mener. Du kan eventuelt sige til hende: “Jeg vil helt vildt gerne have vores forhold til at fungere – det er betyder hele verden for mig. Jeg er dog helt vildt meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre nu. Jeg kunne virkeligt godt tænke mig, at høre, hvad du tænker om det – for det er helt vildt vigtigt for mig, at du har det godt. Det kan godt være du har sagt det til mig før, men så har jeg ikke forstået det ordentligt”. Jeg kan jo ikke sige med sikkerhed, om det vil virke, men det kunne være en inspiration til dig.
Snak med dine venner om det
Nogle gange kan det være rart at snakke med nogle andre om, hvordan det går med en. Så hvis du har nogle gode venner, du kan betro dig til, så kan du måske snakke med dem om det. Det kan også være rigtigt rart, at få nogle andres perspektiv på ens problemer – nogle gange kan de se nogle ting, man ikke selv kan. Hvis du har nogle gode veninder, så kan de måske også være gode som “pige-tolke”, og give dig et mere kvindeligt perspektiv på det hele. Uanset hvad, så tror jeg, at det kunne være en god idé, snakke med nogle bekendte om det.
Det er rigtigt rigtigt svært, at få et kæresteforhold til at fungere igen, hvis der har været nogle problemer. Men jeg synes det lyder til, at i begge to faktisk rigtigt gerne vil blive ved med at være kærester – og jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå godt for jer.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper