Jeg har en rigtigt skøn kæreste, som jeg er rigtigt glad for Men han skal på efterskole, og jeg er bange for, at vi ikke holder. Hvad gør jeg?
Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg har været sammen i godt og vel 8 måneder, og jeg er helt vildt forelsket. Jeg plejer slet ikke at være typen, der forelsker sig eller som sådan vil være i et forhold, men så mødte jeg min nuværende kæreste, og det ændrede han hurtigt på. Jeg holder utrolig meget af ham, og jeg kunne ikke forestille mig at være sammen med nogen andre end ham.
Problemet er bare, at han skal på efterskole om meget kort tid, og jeg skal videre på gymnasiet herhjemme. Af veninder og venners erfaringer har jeg fået det banket ind i mit hoved, at stort set alle forhold hjemmefra ikke holder, når den ene eller begge parter tager på efterskole.
Jeg har hele tiden vidst, at han skal på efterskole, også inden vi blev kærester. Da vi kom sammen, havde jeg sagt til mig selv at vi skulle nyde den tid, vi havde med hinanden inden hans efterskoleophold, og at jeg så derefter ville slutte det. Grunden til det, er at jeg selvfølgelig håber, at han får det bedste år i hans liv på hans efterskole, og det skal ikke påvirkes af hans kæreste herhjemme, der savner ham og vil have ham hjem hver weekend. Udover det, troede jeg også, at jeg gerne ville prøve singlelivet på mit gymnasium.
Jeg er godt klar over, at det er min egen skyld, siden at jeg gik ind i et forhold, med intentioner om at slutte det nogle måneder efter. Men jeg troede helt ærligt bare, at han var en midlertidig kæreste.
Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg ikke kan få mig selv til at slå op med ham, da jeg i de måneder vi har været sammen, er blevet mere og mere forelsket i ham for hver dag, der er gået.
Vi har snakket om hvordan og hvorledes det kommer til at fungere, og er blevet enige i at tage det som det kommer. Jeg har grædt hver aften i et par dage nu, fordi jeg er bange for at afstanden langsomt vil ødelægge vores forhold. Så det jeg har prøvet at finde ud af er, om det er hårdere at slå op nu, også tage den tid det tager at komme over ham? Eller blive ved med at være sammen, savne ham hver dag og gå rundt med angsten om, at vi muligvis ikke holder?
Jeg elsker ham så meget, og tør ikke indrømme at mulighed nr. 1 er bedst, selvom det nok er klogest på længere sigt. Ligemeget hvad vil jeg ikke være 100% lykkelig, og det har jeg opfattet. Men nogengange gør det mindre ondt at give slip, end at holde fast, er det ikke det man siger? Skal jeg lytte til min hjerne, eller mit hjerte?
Kærlig hilsen V

(Pige, 15 år)
Kære V
Det lyder super dejligt, at du har fundet en kæreste, som du bare er mega glad for. Så jeg kan også godt forstå, at det bare er helt vildt hårdt for dig, at han skal afsted på efterskole.
Bliv ved med at snakke med din kæreste
Allerførst vil jeg bare lige skrive, at det er super godt, at du allerede har snakket med din kæreste om det. Det lyder nemlig, som om det fylder rigtigt meget for dig, at han skal på efterskole. Og så er det bare så vigtigt, at du får snakket om det. Så det ikke får lov til at vokse sig større og større hos dig. Så bliv endelig ved med at snak med din kæreste, når du mærker, at det kommer til at fylde meget. Det kan også være en god idé at snakke med ham om, hvordan I kan få det til at fungere, når I er langt fra hinanden. Det kunne for eksempel være, at I kunne lave nogle aftaler om at tage ned og besøge hinanden?
Det er helt normalt
Det er virkeligt drønhårdt, når ens kæreste skal flytte væk fra en. Som din kæreste skal i år, fordi han skal på efterskole. Og det kan hurtigt sætte gang i en hel masse bekymringer om, om forholdet nu kan holde til det. Det er fuldstændigt normalt. Du er jo rigtigt glad for din kæreste, så det er helt naturligt, at du bliver bekymret for, om jeres forhold nu kan holde. Men jeg kan godt forstå, at det er en følelse, der virkeligt bare er super hård at være i.
Hold fast i nuet
Du spørger, om det er bedst at slå op med din kæreste nu. Eller om du skal vente og se, om I holder, selvom det er hårdt? Det er selvfølgeligt kun dig selv, der kan mærke, hvad der er rigtigt for dig i sidste ende. Men jeg tænker, at der også er en chance for, at jeres forhold sagtens kan holde til, at din kæreste er på efterskole. Og ville det så ikke være rigtigt ærgerligt at slå op med ham, når nu du er så glad for ham? Men jeg forstår virkeligt godt, at det er rigtigt hårdt for dig at gå rundt at være så bange for, at jeres forhold ikke holder.
Derfor er det bedste råd jeg kan give dig det, som I allerede er blevet enige om. Tag en dag ad gangen og hold fast i nuet. Nyd hinanden mens I er sammen. For det lyder, som om I har det rigtigt godt sammen. Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort. Men prøv virkeligt at øv dig i at nyde, at du og din kæreste har hinanden lige nu, når I er sammen. Hvis du har brug for lidt hjælp til det, kan du prøve at tjekke vores guide til fire nemme mindfulness-øvelser ud. Mindfulness træner nemlig en i at være til stede i nuet.
Lidt gode råd
Angsten for, at du og din kærestes forhold ikke holder, fylder rigtigt meget for dig. Derfor vil jeg komme med et par råd, du måske kan bruge til at dæmpe den lidt. Det første råd er at skrive dine tanker ned. Det kan nemlig give dig lidt afløb for alle dine tanker og følelser omkring jeres forhold. Og det hjælper rigtigt tit at få det hele ud af hovedet og ned på et stykke papir, en computer eller en telefon. Så kommer alle tankerne og følelserne nemlig ofte til at føles meget mindre.
Det andet er at undersøge din bekymring for, at jeres forhold ikke holder. Angst og bekymring kan nemlig hurtigt komme til at fylde rigtigt meget, når det bare kører rundt oppe i hovedet på en. Fordi det tit virker rigtigt virkeligt. Og derfor kan det være rigtigt godt lige at skrive dem ned og vurdere: hvor sandsynligt er det egentligt, at det her sker? Så opdager man nemlig tit, at man faktisk slet ikke tror så meget på ens bekymring, som man troede. Og så kan det blive lidt lettere at slappe af.
Et tredje og sidste tip er at prøve at distrahere dig selv lidt ved at lave noget andet, når du bliver bange for, om jeres forhold nu holder. Angst er nemlig en rigtigt træls følelse, der bare kan fylde rigtigt meget. Derfor kan det være rigtigt hjælpsomt at holde lidt fri fra den engang imellem. Det kan du for eksempel gøre ved at lave noget, du synes er rigtigt sjovt. Om det er at danse tosset rundt til musik på dit værelse eller at hækle – det er egentligt ikke så vigtigt. Så længe du synes, det er sjovt. Og det kan give dig lidt ro fra angsten for, at jeres forhold ikke holder. For du fortjener nemlig at få en pause fra alle de tanker og følelser.
Snak med nogen
Det lyder, som om du allerede har snakket lidt med nogen om din frygt for, at du og din kærestes forhold ikke holder. Og det synes jeg, du skal blive ved med at gøre. Du kan for eksempel snakke med dine veninder eller dine forældre. Det er nemlig så vigtigt, at man får snakket om det, når der er noget, der fylder meget. Og det fylder rigtigt meget for dig, at din kæreste skal på efterskole. Og du ikke helt ved, om jeres forhold holder. Derfor er det faktisk også mit vigtigste råd til dig, at du får snakket med nogen om det. Så du ikke skal gå rundt med de tanker og følelser helt alene. Det kan jo også være, at dem du snakker med, har stået i en lignende situation. Og kan fortælle dig, hvad de gjorde dengang.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og så krydser jeg fingre for, at du og din kærestes forhold holder. For det lyder, som om I har det rigtigt skønt sammen.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper