Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage og ses med ham meget oftere, kramme og kysse ham meget mere, end jeg nogensinde har gjort.
Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i 3 år. Han er nu flyttet til udlandet for at gå på uddannelse dér. Det tager 3 år. I 3 år, skal vi altså formå at opretholde et langdistanceforhold. Jeg tror som sådan på det. Det gør jeg, men jeg er alligevel bange for, hvad der vil kunne ske mellem os. Jeg under min kæreste denne fede oplevelse – dels fordi han havde brug for at komme i gang med en uddannelse efter 2 års sabbatår, dels fordi han havde brug for at flytte hjemmefra. Det blev dog helt til udlandet.
Jeg har længe gået og ventet på, at han skulle afsted. Jeg har været glad på hans vegne, fordi jeg ved, hvor stor en oplevelse dette bliver, og fordi det er hans drømmestudie. Men jeg har ikke vist min “sorg”. Ikke før nu.
Han er først lige taget afsted for en uge siden. I en uge og 4 dage har vi altså ikke set hinanden. Normalt, da han boede her i Danmark, var det ikke fordi vi sås særlig tit. Vi har været gode til at give hinanden plads. Men nu kan jeg mærke, at jeg ville ønske jeg kunne spole tiden tilbage og ses med ham meget oftere, kramme og kysse ham meget mere end jeg nogensinde har gjort. Jeg har ondt i maven og spiser ikke lige så meget, som jeg plejer…..
Mit hovedproblem er, at jeg er jaloux anlagt. Og det er mega forfærdeligt. Jeg er bange for at min kæreste vil finde noget bedre end mig, noget pænere end mig. Én, der er lettere at besøge, når nu jeg bor i København. Jeg er så ræd, for jeg elsker ham af hele mit hjerte.
Jeg er begyndt at få dårlige tanker om mig selv; at jeg er grim og dum. At jeg ikke dur til noget på mit studie eller i mit familie- eller kæresteliv. Jeg har haft disse tanker for 2 år siden også. Der handlede det også om min kæreste. Dengang var jeg også jaloux, fordi jeg var usikker på mig selv. Jeg var overbevist om, at han ville gå efter noget bedre…. Nu er disse tanker kommet igen. Denne gang kan jeg ikke bare mødes min kæreste og græde ud foran ham, give ham et kram eller andet.
Når jeg hører mig selv sige dette, så ved jeg godt, at det er nogle tanker, jeg får skabt i mit hovede, for jeg ved godt, at han elsker mig, og ikke bare sådan uden videre ville gøre noget som helst bag min ryg. Jeg vil bare gerne hjælpes videre. Jeg skal besøge ham i næste måned, og det glæder jeg mig til. Men jeg får ondt i maven, når jeg tænker på, at jeg ikke har ham ved siden af mig mere…
Hvordan dealer man med det her?
Kh

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det lyder mega hårdt, at din kæreste er flyttet til udlandet og i nu er så langt fra hinanden. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er et super fint og velreflekteret brev, du har skrevet. Og jeg tænker, at du har gjort dig nogle rigtigt gode tanker om, hvorfor du bliver jaloux og hvilken indvirkning det har på dig, at din kæreste er flyttet. Du skriver blandt andet, at din sorg først rammer dig nu, og du ville ønske du kunne spole tiden tilbage. Det synes jeg giver rigtigt god mening, for det kan sorg godt gøre ved en. Måske har du længe kunne være rigtig glad på din kærestes vegne og set frem til at han skulle have denne store oplevelse. Men når han så er taget afsted, så bliver det pludseligt meget ‘virkeligt’, og så er det faktisk ikke særligt fedt længere. Så er det helt naturligt at blive ramt af sorg, når den man elsker flytter langt væk. Du kan forestille dig, at sorgen er et helt friskt sår lige nu, som det kommer til at tage noget tid før heler igen. Og det giver rigtig god mening, at det gør super ondt, når det er så kort tid siden, at han er taget afsted. Men selvom det måske ikke virker sådan, så kan det godt blive bedre med tiden. Med tiden vil i måske vende jer mere til den nye situation, og det vil nok også blive nemmere for jer, at finde ud af hvordan i kommer jer igennem perioden på en god måde.
Jalousien rammer
Du reagerer fuldstændigt normalt, når du bliver ramt af jalousi, efter han er taget afsted. Det tror jeg rigtigt mange andre også ville opleve, hvis deres kæreste var så langt væk. Som du selv så fint beskriver, så kommer jalousi, når man bliver usikker på sig selv. Og når der sker så stor en omvæltning i ens liv, som der er sket i dit, så er det helt normalt at blive usikker. Du kan prøve at læse vores artikel med 7 gode råd til at håndtere jalousi. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få lidt nemmere ved at håndtere det hele. For jalousien kan godt komme til at fylde rigtigt meget for en, og optage alle ens tanker. Jeg kommer også til at tænke på, hvad du gjorde sidste gang du oplevede jalousi? Det lyder til, at du snakkede med din kæreste om det hele og det endte med at gå rigtigt godt igen. Er det noget du kan gøre igen? Jeg ved selvfølgelig godt, at i ikke kan mødes på samme måde, men måske kan i snakke i telefon eller over videosamtale? Hvis der var andre ting, som tidligere virkede for dig, så kan det også være de virker igen?
Selvom det måske virker som et lidt irriterende råd, så vil jeg lige til sidst nævne, at det er en god idé, at give det tid. Som jeg skrev tidligere, så er det et helt nyt sår. Så det gør ekstra ondt lige nu, og alle dine følelser er sikkert helt rundt på gulvet. Men jeg tænker, at det nok allerede er blevet nemmere om nogle uger, når der er kommet mere ro på det hele, og i begge to er faldet til i jeres nye hverdag. Det kan selvfølgelig være rigtigt svært at vænne sig til, men jeg tænker godt, at det kan lade sig gøre.
Pas ekstra godt på dig selv
Jeg tænker, at du kan prøve at læse denne her artikel omkring selvomsorg og denne om hvordan man bryder tunge tanker. For det lyder til, at jalousien er rigtig hård ved dig og du bliver ramt af rigtigt mange negative tanker omkring dig selv. Det er sindssygt hårdt at opleve, og derfor kan det være en rigtig god idé, at bruge tid på at være ekstra god ved sig selv. Det kan man gøre på mange måder, eksempelvis ved at gøre ekstra mange af de ting, som du holder af. Måske har du nogle interesser, hobbyer eller andet, som bringer dig glæde, og som måske kan flytte dit fokus lidt væk fra savnet og jalousien. Det kan måske være med til at løfte dit humør lidt og gøre overgangen til den nye hverdag lidt nemmere.
Snak med din kæreste om det
Jeg tænker, at mit bedste råd til dig faktisk er, at få snakket med din kæreste om det hele. For det er rigtigt svært at skulle gå med alene, og det er ikke på samme måde muligt for dig at mødes med ham, som det var tidligere. Jeg tænker også, at din kæreste måske også synes det er super svært. For selvom han nok har glædet sig, og det er et spændende nyt kapitel i hans liv, så er det sikkert også mega svært for ham, at undvære dig. Men hvis i er åbne overfor hinanden om det ting, som er rigtigt svære, så kan det også være med til at gøre det nemmere. Så ved i hvor i har hinanden, og kan hjælpe hinanden rigtigt godt på vej.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med, så tænker jeg, at det kunne være en rigtigt god idé. Det kan være super rart at have den støtte undervejs i forløbet. Så kan de både støtte dig, men måske også lave en masse ting med dig, så du ikke føler dig alene?
Det giver rigtigt god mening, at du oplever at blive jaloux, når din kæreste er taget til udlandet så længe. Det er mega svært og derfor kan det også være en rigtig god idé, at få snakket med ham om det hele og passe ekstra godt på dig selv især i den første stykke tid her. Jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med jer begge to.
De venligste hilsner fra en Mindhelper