Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste jeg rigtig godt kan lide, vi har været kærester i snart et år og jeg har været forelsket i ham siden 2. Klasse, men problemet er at han har en pige besteven -lade os kalde hende Klara- og Klara er egenlig ret sød og hjælpsom… især over for min kæreste, men jeg kan ikke særlig godt li’ hende. Hun gik “heldigvis” ud af klassen for nogle uger siden, men siden da har min kæreste talt virkelig meget om hende fx at hun er hans bedsteven. Desuden plejede min kæreste og nogle andre at lege en leg med Klara (en leg som mig og mine venner ikke må være med i) og nu siger de at de ikke vil lege legen hvis Klara ikke er med.
Men det der går mig mest på nærverne er at jeg VED at hun er forelsket i min kæreste, det ved han ikke, og jeg fik det af vide af min bff som fik det at vide af Klara. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hjælp!!!

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du tumler med en masse tanker, om din kæreste og hans bedste ven. Det kan være ret svært, når man har det sådan. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det er normalt
Når jeg læser dit spørgsmål kommer jeg til at tænke, at du er rigtig glad for din kæreste. Når man er det, kan man godt blive ekstra opmærksom på, hvem han er sammen med. Måske kan man også mærke usikkerheden knuge i maven. For hvad er det for en leg han har, sammen med hans pige-ven? Og vil hun gerne noget mere med ham?
Det er helt normalt, at have den slags tanker. Og de fleste, som har en kæreste, ville nok også blive jaloux, eller lidt kede af det, hvis deres kæreste havde en leg, som de ikke måtte være med i. For det er ikke en særlig fed følelse.
Bid i det sure æble – selvom det er svært
Men man kan ikke styre, hvem ens kæreste er venner med, eller hvad de laver sammen – selvom man måske ville ønske det engang imellem. Så selvom jeg sagtens kan forstå, hvis du bliver ked af det eller skuffet over, at din kæreste har nogle ting med Klara, som du ikke er en del af. Så er det en af de ting, hvor man kan være nødt til at bide i det sure æble. Og acceptere, at de er gode venner og laver ting sammen. Samtidig tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du fik talt med din kæreste om, hvordan du har det.
Snak med kæresten
Når man fortæller ens kæreste, om noget man synes er svært, eller om en bekymring, man har. Så kan det være med til, at tage noget af luften ud af de svære tanker. Så selvom du ikke kan gøre noget ved, at Klara er vild med din kæreste. Så kan du måske prøve at tale med den kæreste om, hvordan du får det, når der f.eks. er en leg, som han gerne vil lege med hende, men ikke med dig.
Når man har sådan en snak, er det bedste man kan gøre, at prøve at holde sig på ens egen banehalvdel. Det betyder at fortælle hvordan du har det, og hvad du føler. På den måde går personen ikke i forsvarsposition på samme måde, som hvis man f.eks. siger “Du gør det og det forkert”. Giver det mening?
Du kan finde flere råd til at tage sådan en snak i artiklen Lær at håndtere dine konflikter. Måske er der nogle af rådene, som også kan hjælpe dig på vej. Selvom artiklen handler om venner, kan den også sagtens bruges til en kæreste.
Lav noget andet
Det kan også være, at dig og dine venner kan finde på nogle andre ting at lave med din kæreste og de andre? Så kan i nemlig have det sammen. Og så kan det også være, at tankerne om den anden leg glider lidt i baggrunden.
Du skriver også, at hende klara er ret sød og hjælpsom. Så hvis du har mod på det, kan du måske prøve at lave noget sammen, med hende og din kæreste? Det kan nogle gange hjælpe, også at lære den anden person lidt at kende. Og på den måde ikke bekymre sig helt så meget, om hende.
Snak med vennerne
Et af mine bedste råd vil også være, at tale med dine venner om dine tanker. For ens venner vil for det meste gerne lytte og hjælpe, når man bøvler med nogle trælse ting. Og så fylder det svære tit ikke nær så meget, efter man har snakket det igennem.
Det kan være mega frustrerende, når ens kærestes ven, er vild med ham. Og de har nogle ting sammen, som man ikke er med i. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Og at du får talt med din kæreste, om dine tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper