Hej brevkasse
Jeg er en dreng på 16 år. Jeg har været lidt i tvivl om hvordan jeg skulle forklare dette, men håber det bliver forståeligt, og at i kan skrive et par råd. Det har jeg brug for 🙂
I sommers tog jeg på efterskole. Min ekskæreste slog op med mig lige inden. Sagen var den at vi skulle på samme efterskole. Samtidig kom vi til at bo lige ved siden af hinanden. Jeg var virkelig i chok, for jeg var virkelig forelsket i hende. Efter lidt tid på efterskolen hvor det var lidt on/off, droppede hun mig helt, og blev kærester med en ny. Det ramte mig ekstremt hårdt, og jeg gik til psykolog for at bekæmpe alle de svære følelser der rumsterede. I lang tid kæmpede jeg for at komme igennem dagene. Gradvist blev det bedre, og jeg droppede psykologen, fordi jeg begyndte at komme ovenpå igen.
Sagen er nu den at jeg har en ny rigtig dejlig kæreste, som jeg virkelig holder af (hvilket jo nærmest var et mirakel, fordi jeg troede jo aldrig jeg skulle have en kæreste igen) 😉
For 2 uger siden kontaktede min eks mig, og skrev at hun havde tænkt over tingene, at hun havde noget interessant og sådan noget bullshit. Jeg fik det virkelig dårligt da hun skrev til mig, og blokerede hende, efter min mors anvisninger.
Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor, men siden hun skrev, er der en masse der har rumsteret oppe i mit hoved. Jeg blev mindet om tiden dengang vi var sammen, og tiden efter som var virkelig ubehagelig, og hvor hun virkelig trådte mig over tæerne.
For det første er jeg ret frustreret fordi det forhindrer mig i at føle 100% glæde ved min nuværende kæreste, og det har jeg virkelig dårlig samvittighed over. Samtidig er jeg lidt bange, for jeg vil virkelig ikke miste hende.
Det er heller ikke fordi jeg vil være sammen med min ekskæreste igen eller noget, for jeg holder virkelig af min nuværende kæreste. Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor hun bliver ved med at dukke op i mine tanker. Jeg ser hende dagligt nede på efterskolen og det er også blevet ubehageligt. Jeg tror lidt hun er blevet en plageånd der minder mig om en rigtig dårlig og hård periode. Jeg kunne godt tænke mig at få nogle råd til hvordan jeg kan bekæmpe de tanker og fokusere på min nuværende kæreste, som jeg virkelig ønsker.
Tak for at i gider hjælpe. Mindhelper er et virkelig godt koncept 🙂

(Dreng, 16 år)
Hej Dreng på 16 år
Øv altså, det er godt nok lidt en skodsituation, at din ekskæreste og dig går på efterskole sammen. Så kan det være svært ikke konstant at blive mindet om de svære perioder. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Hårde perioder
Det lyder til, at det har været en mega hård periode, som du er gået igennem efter din ekskæreste slog op med dig. Men jeg synes det super sejt, at du har søgt hjælp hos en psykolog og er kommet igennem dagene og ovenpå igen. Jeg er sikker på, at det har været rigtigt udfordrende. Heldigvis har du fået en ny dejlig kæreste, som du er rigtig glad for og det er jo mega skønt.
Så skriver din ekskæreste lige pludselig til dig og det rammer dig rigtigt hårdt. Det tænker jeg giver virkelig god mening, fordi du netop blev mindet om en periode i dit liv, som var mega hård. Så kan det godt føles som et kæmpe slag i ansigtet, når hun så vælger at skrive til dig og rive op i nogle ting, som du har prøvet at komme videre fra. Det virker til, at det var rigtigt fornuftigt, at blokere hende og ikke begynde at snakke med hende. For det er selvfølgelig helt okay, at du ikke har lyst til det. Men nu bliver hun ved med at rumstere i dit hoved og det er ikke særligt rart.
Efterskolen
Det kan være svært at komme helt af med tankerne, når du bliver konfronteret med hende hver dag på efterskolen. For så vil du helt naturligt blive mindet om hvad der skete. Jeg synes du beskriver det super godt, når du kalder det en plageånd. Men jeg tror også, at det vil blive nemmere med tiden. For lige nu har du fået revet op i et sår, da hun skrev og det tager lidt tid, før det heler igen. Om et par uger vil det forhåbentligt være blevet nemmere igen og på et tidspunkt stopper i også på efterskole. Og så vil du nok ikke længere blive konfronteret med hende hver dag. Så vil det tankerne højst sandsynligt også holde op med at poppe frem hele tiden. Så selvom det er lidt et kedeligt råd, så giv dig selv god tid til at komme ovenpå igen.
Find et frirum
Det lyder til, at du er en rigtig sød om og omsorgsfuld kæreste. Du beskriver, at du kan få dårlig samvittighed over, at du ikke kan have dit fokus på din nuværende kæreste 100%, fordi ekskæresten rumsterer. Men det tænker jeg er fuldstændigt normalt at opleve, når man er gået igennem et svært break-up. Så kan der godt være en periode, hvor fokuset kan ryge lidt. Men så kan det være en god idé, at prøve at acceptere, at tankerne kommer, fordi det var en mega svær periode. Ikke fordi du ikke holder af din nuværende kæreste. Og det er ikke noget, som du har kontrol over eller behøver have dårlig samvittighed over. Det er meget nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt.
Måske kan dig og din kæreste prøve at finde et frirum ved efterskolen? Et sted på eller ved skolen, som kan være “jeres”, hvor i kan gå hen, hvis det hele bliver lidt træls og i bare har brug for at fokusere på hinanden. Det kunne være en bestemt bænk lidt væk fra efterskolen, en plet i en skov eller et helt 3. sted. Så kan det ligesom blive jeres “helle”, hvor der bare er plads til jer to.
Flyt fokuset
Vi mennesker kan ikke kontrollere vores tanker. Tanker har ligesom deres eget liv og popper frem på alle mulige tidspunkter. Men vi kan prøve at flytte fokuset over på noget andet, hvis de rammer os. Du kan prøve at læse denne her artikel om at flytte fokus fra sine tanker. Der står en masse inspiration til, hvordan man kan gøre det. Overvej hvad der vil kunne fungere for dig og lav eventuelt en liste med de bedste måder. Så kan du hive den frem, hvis tankerne rammer dig.
Hvis tankerne fylder meget i hovedet på en, så kan det også være en god idé, at prøve at flytte fokuset ned i kroppen igen. Det kan man eksempelvis gøre med Mindfulnessøvelser. Du kan prøve nogle af dem jeg har linket til, men ellers ligger der også rigtigt mange gode på nettet.
Snak med nogen om det
Et af de bedste råd jeg kan give dig er også, at snakke med nogen om det, hvis du bliver ramt af plagende tanker. Det lyder til, at du allerede snakker med din mor om det. Så kan du måske ringe til hende, hvis det fylder lidt for meget det hele. Ellers er der måske en anden person, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne være din far, moster, en lærer på efterskolen, en god kammerat eller storesøster? Hvis du helst vil snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg også anbefale Børnetelefonen. Selvom navnet snyder lidt, så er Børnetelefonen også for unge. Der kan man ringe, skrive eller chatte med en frivillig og få et pusterum for det som lige fylder for en. De er super søde og man er helt anonym.
Det er rigtigt ærgerligt, at du hele tiden bliver konfronteret med din ekskæreste på efterskolen. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og du snart får lidt mere ro fra alle de trælse tanker. Jeg krydser fingre for dig.
Mange tak for din søde kommentar om vores side. Det varmer rigtigt meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper