Hej Mindhelper
Jeg skriver her for håb om at få en afklaring på mit problem, som jeg egentlig aldrig har gjort noget ved. Når jeg begynder at ses med en fyr og der går noget tid, (bliver jeg som regler gladere for fyren) og hermed kommer de her tanker om usikkerhed og frygten for at de kommer til at miste følelserne for en. Jeg har et problem med at ignorere tanker omkring min partners fortid, og deres tidligere partnere. Og jeg ved jeg ikke burde tænke over det men der kommer nogle tanker frem som er jeg nok ligeså god som dem osv., det handler nok meget om usikkerheden på mig selv som jeg virkelig døjer med, og ikke kan få ud af hovedet. For det gælder såvel også med nye piger han evt. møder. Ligeså snart jeg bliver glad for en fyr er jeg bange for st miste ham igen, og sådan er det vel normalt at føle, men nogle gange påvirker det mig rigtig meget og ikke mindst mit humør. Det har også noget at gøre med tidligere partnere som jeg har haft, hvor det har endt ud i jeg er blevet såret fordi de har mistet følelserne. Jeg har dog aldrig haft en kæreste og er heller ikke kærester med den nuværende fyr, og derfor er det endnu mere sandsynligt man bliver usikker på hvor man står. Fordi vi hygger os sammen og laver ikke noget med andre men alligevel, føler jeg det er irriterende at se når han foreksempel liker andres piger på sociale medier eller snakker med andre piger i byen, og især når jeg ikke er med så ved jeg jo ikke hvad de snakker om. Og jeg føler ikke På nogen måder jeg kan tillade mig at sige “ Du skal slette hende her på Instagram” eller “ jeg synes ikke du skal snakke med hende her mere”. Og alt det her kommer også bag på mig at jeg har det sådan, fordi jeg gør præcis de samme ting, men forskellen er bare at jeg ved med mig selv at når jeg snakker med andre fyre, så er det stadig ham jeg vil have. Nemlig fordi jeg er sikker på at det er ham jeg er glad for. Især derfor kan jeg ikke tillade mig at sige noget til ham fordi det bare vil virke totalt dobbeltmoralsk. Jeg tror bare jeg har brug for en løftet pegefinger der fortæller mig “det er helt normalt at have haft tidligere partnere” “det er helt normalt at snakke med andre piger” osv. men jeg har bare stadigvæk en frygt for at blive tiltrukket af en anden eller miste følelserne for mig. For det kan man heller ikke selv gøre for… så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for ikke at lade det påvirke mig og mit humør

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er mega svært, hvis ens tanker bliver fyldt af en usikkerhed, som går ud over ens kærlighedsforhold. Det kan være ret svært at se sig ud af, hvad man lige kan gøre ved det. Og derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jeg synes, du har gjort dig nogle super gode overvejelser allerede og derfor får du heller ikke en løftet pegefinger fra mig af. Tværtimod – jeg vil hellere give dig et klap på skulderen og sige, at det giver god mening, at dine tanker påvirker dig og det kan være svært ikke at lade det påvirke ens humør. Og det er super sejt, at du rækker ud efter hjælp.
Usikkerheden i en selv.
Jeg tænker, at det du siger med, at det måske handler meget om usikkerheden i dig selv, giver ret god mening. For hvis man oplever usikkerhed, så er det helt normalt, at det også rammer ens forhold. Og det kan være mega svært at døje med. Og nogle gange bliver det til jalousi. Jalousi er en mega træls følelse og den kommer, når vi bliver bange for at miste nogen, som vi virkeligt holder af. Men som du selv så fint skriver, så er det helt normalt at have haft tidligere partnere. Selvom du ikke har haft en kæreste, så har der også været andre fyre i dit liv tidligere. Og uanset hvad, så kan man aldrig være sikker på, om følelserne bliver ved med at være der. Men det gælder for jer begge to. Han vil heller aldrig kunne være sikker på, at du bliver ved med at have følelser for ham. Det er en risiko, man bare er nødt til at løbe, når man er sammen med nogen. Og det kan være super svært. Men så er det måske en god idé, at prøve at huske sig selv på, at han nok er lige så glad for dig, som du er for ham.
Hvis du har lyst til at arbejde lidt med din usikkerhed, så kan du prøve at læse vores artikel om gode råd til dem, som oplever lavt selvværd. Der står nogle super gode tips til, hvordan man kan komme nogle af de lidt hårde og selvkritiske tanker til livs. Det kan være hårdt, men også rigtigt rart, at øve sig på.
Hvad kan man gøre
Det bedste, du kan gøre er måske, at prøve at acceptere, at jalousifølelserne er der. Og så prøve at holde fast i, at selvom tankerne popper frem, så er de ikke nødvendigvis rigtige og du behøver ikke handle på dem. Tanker er bare tanker og vi kan ikke styre, hvornår de lige dukker frem. Så kan det være en god idé, at prøve at distrahere sig selv lidt i stedet. Prøv at tænk over, hvad der vil kunne distrahere dig, når følelserne rammer? Det kunne være at ringe til en veninde og snakke om noget helt andet. Eller at se serier, spille et spil på din telefon, høre musik, lave mad, løbe en tur. Lav eventuelt en liste, som du kan tage frem, hvis følelserne begynder at fylde for meget. Så har du en løsningsliste til, hvordan du kan distrahere dig selv længe nok til, at jalousien går lidt over igen. Du kan læse flere gode råd i vores artikel om jalousi.
Snak med ham
Et godt råd kunne også være, at prøve at snakke med ham om jalousien. Det betyder ikke, at han behøver ændre sig, men det kan være rart, at han ved det. Så kan i også sammen lave nogle klare rammer for, hvad i synes er i orden at gøre, når det kommer til jeres forhold. Måske kan i også prøve at snakke om, om det vil være rart for jer at blive kærester? Nu ved jeg jo ikke hvor længe i har kendt hinanden, men måske kan du mærke på ham og dig selv, om i er ved at være klar til det.
Snak med dine veninder
Måske har du også nogle gode veninder, som du kan snakke med om jalousien. Nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med nogle, som holder af en og som ikke lige er ens partner. Ens veninder kan være rigtigt gode, fordi de så kan støtte en og hjælpe en med at bryde tankerne lidt. Måske er der også nogle af dem, som har oplevet at være jaloux, som har nogle gode tips til dig. Hvis du ikke har lyst til at snakke med dine veninder, så er der måske nogle andre i din omgangskreds, som du er tryg ved? Det kunne være dine forældre, en søster eller en helt 3. person.
Det er mega svært at opleve usikkerhed, når det kommer til ens partner. Men jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og ham.
De bedste hilsner fra en Mindhelper