Spring til hovedindhold
Udgivet: 18/08/2026
Hej Mindhelper
Jeg kan godt lide en dreng. Men jeg hved ikke om han kan lide mig fordi vi får øjenkontakt men kun nogle gange Og jeg bliver rød i hovede og genert når jeg ser ham og er ikke mig selv hvad skal jeg gøre

(Pige, 13 år)
Kære du,
Hvor spændende, at der er en dreng, som du godt kan lide. Men jeg kan også godt forstå, at det kan være svært, når du ikke rigtig ved, om han føler det samme.
Forelskelse kan være en lidt skør størrelse
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det som om, at du måske er på vej til at blive lidt forelsket.
Du kan måske genkende nogle af tegnene på at være forelsket i vores artikel om forelskelse
Forelskelse kan føles helt vildt fedt indeni. For det kan give en rar og varm fornemmelse, når man tænker på eller ser den, som man er forelsket i.
Men som du også har oplevet, så kan det også gøre, at man bliver mega nervøs, og totalt i tvivl om, hvordan man skal opføre sig.
Har han det på samme måde?
Du skriver, at du er i tvivl om, om han har det på samme måde.
Jeg kan virkelig godt forstå at det gør dig i tvivl om, hvad du skal gøre herfra.
For hvordan finder man lige ud af, om den man kan lide, kan lide en tilbage?
Til at starte med, kan du måske prøve at læse vores artikel om gengældt forelskelse.
I den har vi nemlig skrevet nogle af de tegn, som man kan holde øje med, og som kan være tegn på, at en person også kan lide en tilbage.
Men der er selvfølgelig også andre ting, du kan gøre.
Få kontakt med ham
Du skriver, at I nogle gange får øjenkontakt. Derfor tænker jeg, at I må være et sted, hvor I ser hinanden i hvert fald nogle gange.
Derfor tænker jeg også på, om du mon kunne få endnu mere kontakt med ham, så du måske lettere kan finde ud af, om han også er interesseret i dig?
Kunne du fx sætte dig ved siden af ham, hvis I skal de samme steder hen? Kan du begynde at sige hej til ham, når du ser ham? Hvis I begge har telefoner, kan I så få hinandens nummer, eller finde hinanden på sociale medier, hvis I bruger det?
Få hjælp fra dine venner
Nogle gange kan det også være lidt for svært eller akavet at gøre de her ting selv.
Og hvis du føler det, så tænker jeg, at det kunne være mega smart, hvis du fik hjælp fra dine venner.
Det kan være, at dine venner kan tale med ham og spørge ham, hvad han tænker om dig? Det kan også være, at de kan spørge om hans sociale medier eller nummer for dig?
På den måde undgår du selv at skulle tage den første kontakt, og det kan nogle gange gøre det lidt lettere.
Det kan virkelig være svært at finde ud af, om den man kan lide har det på samme måde. Der er flere måder at gøre det på, og det handler om at finde den måde, som du bedst kan lide.
Jeg hepper på dig og håber, at du snart finder ud af, om forelskelsen er gengældt.
De bedste hilsner fra Stephanie
Var svaret nyttigt for dig?