Hej Minehjælper.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg er til piger, og er selv en pige. Alle fra min klasse syntes det er mærkeligt at være til sit eget køn.. så jeg tør slet ikke sige at jeg er til mit g’et køn, men alså hvad ville de dig tænke om mig er jeg dum, mærkelig, underlig er bare så trist.. ved ikke hvordan jeg ville sige det..

(13 år)
Hej 13 årig
Det lyder som en svær situation, du står i. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke mærkeligt
Du skriver, at du ikke tør fortælle i din klasse, at du er en pige, der er til piger. Og det lyder som om, det er fordi, du er bange for, hvad de andre i din klasse ville tænke. Er det rigtigt forstået? Jeg tænker, det giver rigtigt god mening, at du har det sådan. For det lyder også som om, du har en fornemmelse af, at der er en del i din klasse, der synes det er lidt mærkeligt at være til sit eget køn. Og vi mennesker er flokdyr, så vi bliver påvirket af de ting, som vi hører folk omkring os sige. Derfor er det helt naturligt, at du kan blive bekymret for, hvad de andre ville tænke, når du har den fornemmelse.
Men det er vigtigt, at du i hvert fald ved, at du ikke er mærkelig. Det er nemlig vidt forskelligt, hvad vi mennesker er tiltrukket af. Nogle mennesker er tiltrukket af høje mennesker, og andre er tiltrukket af lave mennesker. På samme måde er der nogle mennesker, der er tiltrukket af det modsatte køn og andre, der er tiltrukket af det samme køn. Det er der ikke noget mærkeligt i. Det er bare sådan, vi er som mennesker – vidt forskellige og heldigvis for det. For hvis vi alle sammen var helt ens, så tænker jeg, at livet meget hurtigt ville blive kedeligt.
Du skylder ikke nogen at fortælle det
Der er mange, som synes, det kan være rart at fortælle folk omkring dem om deres seksualitet. Det er også det, som man kalder at springe ud. Det kan for eksempel være fordi, det er rart ikke føle, at man skal skjule den del af sig selv, når man er sammen med andre. Men det er også vigtigt at huske, at man ikke behøver springe ud, hvis man ikke er tryg ved det.
Din seksualitet er din egen, og du skylder ikke nogen at fortælle dem om den. Der er for eksempel heller aldrig nogen, der forventer, at man fortæller, at man er til det modsatte køn. Så hvis du ikke føler dig klar til at springe ud. Eller hvis du ikke har lyst til at springe ud, fordi du for eksempel frygter, at det kunne føre til mobning. Så er det helt okay at vente, til du føler dig mere tryg ved det.
Er der nogen i din klasse, du er tryg ved?
Hvis du godt kunne tænke dig at springe ud, fordi du er træt af at gå at holde det skjult. Så tænker jeg på, om du mon har nogle venner i din klasse, som du er tryg ved? Og som du tænker, at du kan fortælle det til uden, at de fortæller det videre til resten af klassen? Hvis du har, så kan du måske starte med at fortælle det til dem. For selvom det også godt kan føles som om, der er mere på spil. Så er det alligevel tit rarest at starte med at fortælle det til nogen, som man kender og er tryg ved.
Og det er slet ikke sikkert, at dine venner kommer til at synes, at du er mærkelig. For vores hjerne har det nogle gange med at forestille sig det værste, der overhovedet kan ske. Men det er ikke altid, at det går så galt, som ens hjerne forestiller sig. Og det bliver tit lettere for folk at forstå, at det ikke er så mærkeligt at være til sit eget køn, når en de kender springer ud. For så kan de se, at man jo stadig er præcis den samme gode ven, som man altid har været.
Hvordan kan du sige det?
Det er meget forskelligt, hvordan det er rart for folk at springe ud. For nogen er det rarest at gøre det ved at prikke den, de gerne vil snakke med på skulderen og sige, at de har brug for at snakke med dem om noget. Det kunne for eksempel lyde sådan her: “jeg har brug for at snakke med dig om noget, og jeg håber, at du vil tage godt imod det. Jeg bliver forelsket i piger..”
Og så er der andre, der synes, det er rarere at smide det ind som en hurtig bemærkning, når det passer ind i en samtale, man allerede har. Det kunne for eksempel være, hvis man alligevel snakker med sine venner om kendis-crushes. Så kunne man for eksempel sige: “altså jeg har det vildeste crush på (kendt kvinde)” og få startet samtalen på den måde. Så du kan prøve at tænke over, hvordan du synes, det kunne være rarest at få det sagt.
Kan du snakke med nogen udenfor skolen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen, der ikke er fra din klasse om, at du er til piger? For hvis ikke du har det, så kunne det også være et sted at starte, hvis du gerne vil snakke med nogen om din seksualitet.
Det kan nemlig være rart at få taget hul på snakken med nogen, som man er tryg ved. Så man ikke skal gå alene med sine tanker omkring sin seksualitet og tankerne om, hvad andre mon vil tænke. Og så har man også nogen, som man kan støtte sig op af, efterhånden som man får mod på at springe ud overfor flere og flere. Det er ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. For det vigtigste er, at det er en person, som du tænker, ville være okay med, at du er til piger. Men det kunne for eksempel være nogle venner, der ikke går på din skole eller dine forældre
De vil altid snakke hos LGBT+ Danmark
Jeg tænker på, om du mon kender til LGBT+ Danmark? Det er en forening, der arbejder for blandt andet at hjælpe mennesker, som er tiltrukket af sit eget køn. Og de har en rådgivning, hvor man kan komme til at snakke med en frivillig rådgiver, der for eksempel selv er tiltrukket af mennesker af sit eget køn. Så hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen, der har stået lidt i den samme situation, som du gør lige nu. Så kan du tage fat i LGBT+ Danmarks rådgivning. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at det går godt, hvis du beslutter dig for at fortælle din klasse, at du er til piger. Men uanset hvad så skal du i hvert fald huske, at det ikke er dig, der er noget i vejen med!
De bedste hilsner fra en Mindhelper