Hej Mindhelper
Jeg skriver da jeg oplever meget jalousi. Jeg prøver at være i den. Min kæreste og jeg har været sammen i 5 mdr og har ikke skændtes eller som sådan været i konflikt. Vi er stadig ved at lære hinanden at kende på det punkt. Jeg bliver enormt bange for han synes jeg er kedelig, ikke flot nok og/eller for needy. Derfor bliver jeg nervøs for at udtrykke mine følelser, fordi jeg bare gerne vil være den her ”chillern kæreste” som synes alt er cool og man ejer ikke hinanden osv. Men når det så kommer til at praktisere det, slår det helt fejl for mig og jeg føler mig meget følsom. Jeg tænker på ham hele tiden. og jeg tror på en måde jeg forventer at for at være forelsket og ”sikker” skal man ville hinanden hele tiden og ikke blive træt eller havde brug for at være alene. men i alene tiden opfinder jeg alle mulige scenarier. Han er bla. begyndt at hænge ud med mine veninder – de har tilfælles at ryge weed, hvilket jeg ikke kan. så på den måde kan jeg godt føle mig udenfor. Han bor i århus og jeg bor i Kbh
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med de her følelser, det går mig meget på.
De bedste hilsner

(24 år)
Kære dig,
Jalousi kan være en helt vildt svær følelse at gå rundt med. Især, hvis den er i konflikt med andre følelser vi går rundt med, eller den måde vi egentlig gerne vil være på. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, for de følelser skal du ikke gå med alene.
Jalousi er helt naturligt
Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at jalousi er helt naturligt. Faktisk bliver jalousi også sammenlignet med angsten for at miste. Altså at vi kan føle jalousi, når vi er bange for, at vores partner skal vælge noget andet end os.
Nogle evolutionspsykologer har endda teorier om, at jalousi ligger i vores gener! At vi mennesker faktisk føler jalousi, for at øge chancen for, at vi bliver sammen med vores partner.
Så selvom jalousi kan føles helt forfærdeligt, og være rigtig ubehageligt at være i, så er det helt naturligt.
Derfor, kan det også nogle gange hjælpe at huske på, at når man mærker jalousien, så er det ikke fordi man ikke ønsker at sin partner har det sjovt, eller kan være sammen med sine veninder. Men det er en helt naturlig følelse kroppen laver, for at huske os på at passe på vores partner, så vi bliver sammen.
Det kan være den lille ‘huskeregel’ kan hjælpe dig til at tænke anderledes på din jalousi. Der er intet galt med dig for at føle den, det er faktisk helt naturligt.
De fleste mennesker har brug for alenetid
Du skriver blandt andet, at du føler, at hvis man er forelsket, skal man ville være sammen hele tiden. Den tankegang kan jeg sagtens forstå, og sådan er der også nogle der har det. Men de fleste mennesker har faktisk brug for at være alene.
Det kommer nemlig an på hvor introvert og ekstrovert man er, hvor meget alenetid man har brug for. Personer, der er mere introverte, har brug for alenetid for at hente energi. Det er nemlig når de er alene, at de lader op.
Når man er forelsket, kan man have lyst til at ses med sin kæreste hele tiden. Det er helt naturligt. Men hvis ens kæreste er mere introvert, kan de have brug for at være mere alene.
Her er det vigtigt at tale sammen. Så kan man forvisse hinanden om, at det ikke handler om at man ikke vil ses, men om at man har brug for at lade op, når man har brug for at være alene.
Skriv dagbog og lær dig selv bedre at kende
Du nævner flere eksempler på ting, der går dig på. Blandt andet at du gerne vil være en ‘chill’ kæreste. At du er bange for ikke at være flot nok eller for kedelig. Og at du kan føle dig udenfor, når din kæreste og dine veninder ryger sammen.
Det er normalt at blive usikker, når man er i et nyt forhold. Sådan kan de fleste få det. Altså at man tænker mere over, hvordan man ser ud, og hvordan man er. Oftest bliver det nemmere med tiden.
Men nogle gange kan det også fortsætte, og så kan det være et tegn på lavt selvværd. Heldigvis kan man sagtens styrke sit selvværd. Vores selvværd er de tanker og følelser, vi har om os selv. Når vi har et stærkt selvværd, så ved vi, at vi er gode nok, præcis som vi er.
Du kan blandt andet styrke dit selvværd ved at skrive dagbog. For når vi skriver ting ned, så bliver vi lidt tvunget til at tænke over dem. Og på den måde lærer vi os selv bedre at kende.
Når vi kender os selv bedre, så er der mange ting som bliver lettere for os. Det bliver lettere for os at mærke, hvad vi kan lide og ikke kan lide. Det bliver lettere at mærke, hvordan vi har det. Det bliver lettere for os at mærke vores grænser.
Og når vi kender os selv bedre, så er det også lettere at dele med dem omkring os.
Jeg kan virkelig varmt anbefale vores artikel: Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv. I artiklen dykker vi mere ned i hvad selvværd er, og hvad man selv kan gøre for at styrke det og få det bedre med sig selv.
Tal med din kæreste
En anden ting der er vigtigt at gøre, hvis man gerne vil komme jalousien til livs, er at tale om den. Det kan være mega svært. For det er svært at sige noget højt, som man ikke har det godt med, at man føler.
Men jalousi er normalt, og de fleste mennesker oplever det på et eller andet tidspunkt. Så selvom det kan føles svært at tale om, så gør det alligevel. For mega ofte vil folk faktisk kunne genkende det du beskriver.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon kunne tale med din kæreste om dine følelser. Jeg ved du har skrevet, at du synes det er svært at dele dine følelser, fordi du gerne vil virke chill. Men jeg tror du vil opleve, at dine følelser bliver langt nemmere at være med, når du siger dem højt.
De fleste kærester vil hinanden det bedste. Derfor tænker jeg også, at din kæreste formentlig gerne vil have, at du har det godt. Ofte har følelser, vi lukker inde i os selv, det med at vokse sig større. Derfor kan det være virkelig rart at sige dem højt.
Hvis du synes det kan virke uoverskueligt, hvordan du skal fortælle det til din kæreste, så kan jeg varmt anbefale vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
I artiklen giver vi gode råd til, hvordan du kan gribe en svær samtale an. Selvom artiklen er rettet mod venner, så kan du sagtens bruge den. Det er nemlig de samme principper, der gør sig gældende, om man er kærester eller venner.
Tal med nogen om det
Uanset hvad, tænker jeg at det kunne være godt, at du får sagt dine følelser højt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne tale med dine venner om, hvordan du har det.
Ens venner kender ofte én godt. Og så kunne det også tænkes, at de måske selv har oplevet jalousi før. Så det kan være de har nogle gode råd?
Hvis du har brug for flere råd, så kan jeg også varmt anbefale vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde.
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en skøn organisation, der tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år.
De frivillige i Headspace er uddannede og vildt søde at tale med. Og faktisk har de kontorer i de fleste større byer i Danmark. Man kan nemlig både få rådgivning online eller fysisk i deres lokaler.
Du kan se, om der ligger en Headspace afdeling tæt på dig på Headspace.dk.
Jalousi kan være en mega svær følelse, men der er heldigvis ting man kan gøre for at gøre den mindre. For eksempel er det vigtigt at tale med nogen om, hvordan man har det.
Jeg håber mit svar kan være med til at hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper