Hej med jer
Jeg er gået hen og blevet en smule vild med en dreng som kommer fra den sammen by som jeg gør, men problemet er at jeg stadig går på efterskole og coronavirusen er her, så vi kan ikke rigtig være sammen. Han kan godt lide nogle gange at være kostbar og drille, så ved ikke hvad han ville og om han er vild med mig.
Jeg har også en anden ting…. jeg er utrolig ked af det her for tiden, jeg kan bare ligge også begynde at græde og ikke vide hvorfor. Har i nogle forslag eller noget der kunne hjælpe. Jeg har skrevet med in rigtig gode veninde om hvad det kunne være, men har igen ide om hvad det kunne være.
Håber i ville hjælpe

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, der er en del, der fylder for dig lige for tiden. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de ting, der fylder.
Brug Facetime eller Skype
Det må være rigtigt træls, at du ikke rigtigt kan være sammen med den fyr, som du er vild med på grund af coronavirusset. For når man er vild med en person, så har man tit bare lyst til at bruge al sin tid sammen med personen, og så kan det være super hårdt at være adskilt. Jeg kommer til at tænke på, om I mon kan snakke lidt sammen på Facetime eller Skype? Jeg ved godt, at det ikke er helt det samme som at være sammen i virkeligheden. Men det kan nogle gange hjælpe en del alligevel, at man kan se hinanden på den måde. Så det kan være, det kan være en måde, som I kan se hinanden på alligevel, indtil I kan være sammen igen.
Fortæl ham, hvordan du har det
Det lyder som om, du er lidt forvirret over, om fyren du er vild med, har det på samme måde som dig. Og det kan jeg godt forstå, for det kan altså bare være rigtigt forvirrende at finde ud af. Specielt hvis den person, man er vild med, spiller lidt kostbar nogle gange, som du skriver, at den fyr du er vild med gør. Hvis du har lyst til det, så kan du kigge på vores artikel med tegn på forelskelse. For de fleste personer viser nogle tegn på, at de er forelsket enten bevidst eller ubevidst. Så det kan være, der er noget i den artikel, der kan pege dig lidt i retning af, hvordan han mon føler.
Men du kan også snakke med ham om, hvordan du har det. Og spørge om han har det på samme måde. Det kan lyde super skræmmende at skulle fortælle, hvordan man har det, det ved jeg godt. Men at spørge ham er den eneste måde, du kan få et sikkert svar på. For i sidste ende er fyren den eneste, der kan vide, hvordan han har det. Og selv hvis du nu ikke får det svar, som du havde håbet på, så har du i det mindste fået en afklaring. Selvom det gør ondt, lige når man får det at vide, så kan det også nogle gange være rart. For det gør det nemmere at komme videre, når man ikke går og håber på noget, der ikke kommer til at ske.
Humøret går op og ned
Det lyder svært, at du tit bliver rigtigt ked af det for tiden. For det er bare så hårdt at være ked af det. Og det kan gøre rigtigt ondt indeni, hvis man er meget ked af det. Men det er også helt normalt, at der er perioder, hvor man er mere ked af det, end man plejer at være. Det kan for eksempel være, hvis det er en periode, hvor der foregår en masse ting, som fylder meget i ens tanker. Og lige nu tænker jeg, at der foregår rigtigt meget omkring dig både med den fyr, som du er vild med. Samtidigt med at der også foregår alt det her med coronavirusset, der sikkert også påvirker din hverdag en del. Og når der så er en del, der fylder, så skal der måske ikke helt så meget til at gøre en ked af det. Jeg ved ikke, om det giver mening?
Hvis du gerne vil lidt tættere på at finde ud af, hvad det kan være, der fylder for dig lige nu, så kan du prøve at tracke dit humør. Det vil sige skrive ned, hvordan dit humør er et par gange i løbet af dagen. Og så skrive, hvad du lavede på det tidspunkt. Eller hvad du tænkte over lige der. Når du har gjort det i nogle dage, så kan det være, der begynder at tegne sig et mønster i, hvornår du er ked af det. Og hvad du lavede eller tænkte, da du blev ked af det, som måske kan pege dig lidt i retning af, hvad det mon er der fylder sådan for dig lige nu. Hvis du har lyst til det, så kan du også kigge i vores gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man er trist. Der kan du i hvert fald finde en masse gode råd, der måske kan hjælpe lidt på tristheden.
Snak med dine forældre
Det er super godt, at du allerede har skrevet lidt med din veninde om, at du er ked af det for tiden. For det er så vigtigt, at man ikke går alene med det, når man har det svært. Vi mennesker er nemlig ikke lavet til at skulle klare os igennem de svære ting alene. Vi er lavet til at have brug for omsorg og hjælp fra folk omkring os. Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om, hvordan du har det for tiden? Hvis ikke du har det, så synes jeg også, du skal gøre det. For selvom man ikke altid lige har lyst til at snakke med sine forældre, når man er ked af det, så er det en god idé at gøre det alligevel. De er nemlig voksne og har nogle gange lidt nemmere ved at hjælpe en, end ens veninde har.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, er der så en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved? Det kunne for eksempel være en super sød lærer fra din efterskole. Måske din kontaktlærer, hvis du har sådan en? Det er nemlig i virkeligheden ikke så vigtigt, hvilken voksen du snakker med, så længe det er en voksen, som plejer at være god til at lytte til dig. Og som du kan snakke med.
Tag fat i Headspace
Hvis det er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er der nemlig altid nogle super søde og dygtige frivillige klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige om alt, hvad der fylder for dig, for hos Headspace er der ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange unge, der har været ked af det af mange forskellige grunde. Så de ved godt, at det nogle gange kan være lidt svært lige at sætte ord på. Og de skal nok gøre alt, hvad de kan for både at lytte til dig og forsøge at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Selvom det er normalt at være ked af det i en periode, så skal det helst gå over igen. Hvis man har været ked af det i lang tid, og det ikke gå over igen. Og det også begynder at gå udover ens hverdag, så kan det nemlig være et tegn på, at der ligger noget mere bag, at man er ked af det. Så hvis du bliver ved med at gå rundt og føle dig ked af det, så synes jeg, at du skal snakke med din læge. For hvis der nu er noget mere bag, at du går rundt og føler dig så ked af det, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget, så der kan blive gjort noget ved det.
Jeg håber, at du får snakket med den fyr, som du er vild med. Og så krydser jeg fingre for, at han har det på samme måde som dig. Samtidigt så håber jeg også, at du får snakket med en voksen om, at du går rundt og er ked af det for tiden. For selvom det er normalt at være ked af det, så kan man nogle gange godt have brug for hjælp fra en voksen til at finde ud af, hvordan man kan få det bedre igen. Om ikke andet så håber jeg i hvert fald, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper