Jeg er i den heldige situation, at jeg skriver med en sød fyr. Men nu er min veninde også begyndt at skrive med ham. Og hun lytter ikke, når jeg siger, at det går mig på.
Hej!
Jeg er i den super heldige situation, at jeg er begyndt at skrive rigtigt meget med den her skide skønne fyr! Jeg ved udemærket godt hvem han er, vi går dog ikke på samme skole, men bor i samme by. Igår var jeg sammen med ham sådan rigtigt for aller første gang. Han har nu spurgt mig om vi skal se en film sammen en dag. Så ehh ja, jeg er sådan helt sten sikker på han godt kan li mig. Meeeen problemet opstår så nu. I løbet af 7. Klasse (som jeg lige har afsluttet her op til sommerferien) har jeg været med i en pigegruppe, bestående af 3 piger (altså hvor jeg var den ene). Den ene af de piger, er sådan ret tempremantsfuld, så det har ikke just været et nemt år. Men nu er det så gået så vidt at gun har valgt at skifte skole. Her i løbet af sommerferien er der så sket to ret store konflikter. Og det er resulteret ud i at hun er mega sur på os andre to. Det er bare skide træls, for jeg nåede at fortælle hende om den fyr jeg har noget med. Og det er så resulteret i at de to skriver rigtigt meget sammen. Det pisser mig virkeligt af for jeg føler kun min “veninde” gør der for at irritere mig. Jeg fanger tit mig selv i at blive oprevet når jeg ser at fyren og min “veninde” er aktiv samtidigt på facebook. Jeg bliver så mega jaloux og mistroisk, fordi jeg tænker de snakker sammen. Hvilket de har gjordt op til flere gange. Jeg synes bare det er dårlig stil af hende der skulle forestille at være min veninde. For jeg har fortalt hende op til flere gange, at jeg ikke bryder mig om at de skriver sammen. Men hun lytter ikke. Så det hele er sådan et slags trekantsdrama. Og ærligt talt så orker jeg det ikke. Jeg overvejer virkelig bare at droppe det jeg har med fyren, og lade min veninde tage ham, men så let er det ikke. For han begynder at betyde mere og mere for mig. Og det er vel lidt latterligt, eftersom jeg nærmest ikke kender ham. Men på den anden side så har han og jeg altså bare noget, som jeg aldrig har haft med en dreng før. Jeg føler virkelig det kan udvikle sig til noget seriøst. Jeg burde sikkert bare sige det til ham, men jeg vil ikke virke mega klostrene og jaloux. For vi har jo ingen titel, så han er vel fri til at skrive med de piger han vil. Det gør mig bare så indebrændt og ked af det. Jeg undskylder for et MEGA langt brev, og håber virkelig på hjælp!!

(Pige, 14 år)
Kære 14 årige pige
Det lyder virkeligt skønt, at du har noget med en dejlig fyr, som du er glad for. Og jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at din veninder bliver ved med at skrive til ham.
Flot, at du har prøvet at snakke med hende
Det er virkeligt godt, at du allerede har prøvet at snakke med din veninde. Det er nemlig langt hen ad vejen den bedste måde at håndtere konflikter på. Så det er en rigtigt god idé at blive ved med at snakke med hende om det. Og virkeligt gøre det klart for hende, at det faktisk sårer dig rigtigt meget, at hun bliver ved med at skrive med den her fyr. Fordi du faktisk er rigtigt glad for ham. For jeg kan bare godt forstå, at det er super træls for dig, at hun ikke lytter til dig. Og det giver helt vildt god mening, at du ikke synes, at det er i orden.
Jalousi er helt normalt
Du skriver, at du føler dig jaloux, når fyren og din veninde er online samtidigt. Det giver super god mening, at du føler sådan, når du faktisk ved, at de har snakket sammen. Jalousi opstår nemlig tit, når man er bange for at miste en relation, som man er rigtigt glad for. Og du er jo rigtigt glad for ham fyren. Men det kan være mega-hårdt at gå rundt at føle sig jaloux. Og det lyder også, som om det fylder meget for dig. Så jeg vil prøve at give dig lidt tricks, du måske kan bruge, hvis jalousien fylder meget.
Det første du kan prøve, er at flytte tankerne over på noget andet. Jalousi er nemlig en følelse, der hurtigt kan komme til at ødelægge meget, hvis den får lov til at fylde. Og en rigtigt god måde at få den til at fylde mindre på, er ved at lave noget, der kan distrahere dig lidt. Som for eksempel noget, du synes er sjovt. Det kan være at danse rundt til musik på dit værelse, tegne eller måske hækle. Det er egentligt lidt lige meget, hvad det er, så længe det kan give dig lidt fred fra jalousien. Så den ikke får lov til at overtage det hele.
Det andet trick er at prøve at acceptere, at jalousien er der. Det er mega svært – det ved jeg godt. Men jalousi er en helt normal følelse. Vi oplever alle sammen at føle os jaloux engang imellem. Og det er helt okay. Så prøv at øv dig i at giv jalousien plads til at være der. Jo mere vi accepterer følelser og giver dem plads til at være der – jo hurtigere giver de nemlig slip igen. Du kunne for eksempel prøve at tænke: “det er super træls, at jeg føler mig jaloux lige nu. Men det er en normal følelse, og den må gerne være her.” Du kan også prøve nogle mindfulnessøvelser, hvis du har lyst. Det er også en teknik, man kan bruge til ikke at blive revet alt for meget med af jalousien.
Snak med ham
Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle fyren, at du føler dig jaloux, fordi du ikke har lyst til at føle dig klistrende. Og det giver så god mening, at du har det sådan. Men faktisk ville det være en rigtigt god idé at få snakket med ham om, at du bliver jaloux, når han skriver med din veninde. Jeg tænker nemlig ikke, at du behøver at droppe ham kun på grund af din veninde, hvis du er rigtigt glad for ham. Og hvis du snakker med ham om, at du føler dig jaloux, får han mulighed for at forklare dig, hvorfor han skriver med hende. At de skriver sammen, behøver nemlig ikke betyde, at han er interesseret i din veninde. Men du kan jo kun finde ud af, hvordan han har det med din veninde ved at få snakket med ham om det.
Snak med en anden
Desuden tænker jeg, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med en anden om alt det her. Det kunne for eksempel være en anden veninde. Det lyder nemlig, som om det fylder en hel del for dig. Derfor er det en rigtigt god idé at få snakket om det. Det er nemlig det allerbedste, man kan gøre med noget, der fylder rigtigt meget. Sådan nogle ting bliver nemlig ofte lidt mindre af, at man får sat nogle ord på alt det, man tænker. Samtidigt kan det jo også være, at den person du snakker med, har oplevet en lignende situation. Og kan give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Jeg håber mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du får situationen med din veninde og fyren løst.
De bedste hilsner fra en Mindhelper