Hej Mindhelper
Jeg står lige nu i en helt forfærdelig situation. Kort før sommerferien mødte jeg en virkelig dejlig dreng og jeg følte mig virkelig forelsket. Vi er meget forskellige, det kommer fx til udtryk når man rigtig gerne vil bruge tid med sine venner og prioriterede dem rigtig meget over mig i starten. Dengang blev jeg bare ked af det men kort før han skulle på sommerferie i 3 uger, blev jeg ramt af en VIRKELIG ubehagelig følelse.
Jeg tror ikke han har haft en ordentlig kæreste før, hvilket jeg har, så jeg prøvede rigtig meget at fortælle ham hvad jeg havde brug for. Og det var tryghed. Jeg er kæmpe tryghedsnarkoman. Men efter jeg blev ”valgt fra” et par gange, fik jeg aldrig helt den fornemmelse. Jeg græd og jeg græd og jeg kunne simpelthen ikke forstå hvad det var, men jeg følte og føler stadig her 4 måneder efter at det er noget med ham at gøre. Det gør rigtig ondt på mig, for jeg vil så gerne det her forhold og jeg vil så gerne ham, men min tvivl overtager mine tanker. Det føles som om mit hovede er i krig af tanker. Har snakket med mine forældre og veninder, og de tror det bunder i at jeg før i tiden er blevet svigtet ret meget, både af familie, kærester og veninder. Jeg kan indimellem føle at det er min krop der bygger en ”mur” op, for at beskytte mig selv, men det er så hårdt og jeg får så dårlig samvittighed. Mange har spurgt mig ”Tror du virkelig du er forelsket i ham?” jeg bliver så ked af det hver gang, fordi jeg vil virkelig ik miste ham og jeg vil så gerne have de her tanker og følelser går væk. Jeg vågner hver morgen med kvalme og en træng til at græde. Det skal lige siges at jeg også er startet i gym her efter ferien, og grundet min svære periode har jeg ikke lyst til at se nogen eller være social. Jeg vil egentlig helst bare hjem efter skole, men pga mine tanker er dét også helt forfærdeligt. Jeg ser ikke længere mine gamle venner og jeg danser heller ikke mere, grundet at lysten bare er forsvundet. Da han var på ferie græd jeg hver dag. Ik pga savn men heller ik fordi jeg ikke ville være sammen med ham. Jeg tror simpelthen ikke på at jeg ikke er forelsket eller har mistet følelserne, når jeg tænker så meget på ham. Det føles helt urealistisk. Han er virkelig sød og med tiden er han blevet så god til at prioritere mig, næsten så god at jeg skubber ham væk. Måske ubevidst fordi jeg ik vil sorges i sidste ende? Jeg vil ikke slå op! Hvad kan jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder super hårdt, at dit forhold til den her dreng har sat gang i så mange svære tanker og følelser i dig. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Din hjerne forsøger at passe på dig
Det lyder som om, du virkeligt gerne vil den her dreng, som du har mødt. Og det forhold som I har fået til hinanden. Men samtidigt så har det her forhold også sat gang i en krig af tanker og følelser, som du selv så fint skriver. Det forestiller jeg mig må være hårdt for dig, for det er nogle svære tanker og følelser, der er poppet op hos dig. Når man tidligere er blevet svigtet meget, hvilket det lyder som om, du har oplevet. Så er det helt normalt, at det kan være svært at give slip og turde at stole på kærester og veninder. Netop fordi ens hjerne forsøger at beskytte en fra at blive svigtet igen.
Forholdet skal gå begge veje
Når man har det sådan, så er det helt normalt, at man begynder at søge tryghed og bekræftelse i sit forhold. Og når man gør det, så kan man godt komme til at føle, at det er ens kærestes opgave at give en den tryghed for eksempel ved at være mere sammen med en end med sine venner. Men her er det vigtigt for mig at sige, at det ikke er din kærestes opgave at give dig den tryghed. For et forhold skal gå begge veje, så selvom det selvfølgeligt er vigtigt, at du har det godt i jeres forhold. Så er det også vigtigt, at din kæreste har det godt i jeres forhold. Og, at du omvendt gør noget for, at han føler, at jeres forhold er rart for ham at være i. Så din kæreste skal have lov til at se sine venner, hvis det gør ham glad, og det er det, han har lyst til.
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé at arbejde med dig selv for at finde den her tryghed i jeres forhold. For når jeg læser dit brev, så tænker jeg egentligt ikke, at det du oplever lige nu, handler om din kæreste. Du skriver nemlig, at han både er rigtigt sød og, at han faktisk også virkeligt har gjort meget for at prioritere dig og gøre dig glad. Derfor tænker jeg også, at det her måske mere handler om noget utryghed og usikkerhed, der er inde i dig. Og som helt sikkert er der af en rigtigt god grund, men som din kæreste faktisk ikke kan gøre så meget ved. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at læse vores artikel om, hvordan man lige så stille kan give slip på sin usikkerhed. Måske er der noget i den, du kan bruge.
Distrahér dig selv
Du skriver, at du gerne vil have alle de her tanker og følelser til at gå væk. Og det kan jeg sagtens forstå, for de er ikke særligt rare for dig at være i. Så det kunne være super dejligt, hvis man kunne få dem til at gå væk. Men det er sådan med tanker og følelser, at vi ikke selv kan bestemme over dem. Derfor kan man heller ikke bare få tanker og følelser til at forsvinde. Til gengæld så kan man godt øve sig ikke at give sine tanker og følelser alt for meget opmærksomhed. For det er nemlig sådan, at jo mere opmærksomhed du giver dine tanker og følelser, jo mere kommer de til at fylde.
Derfor kan det også nogle gange være rigtigt godt bare at distrahere sig selv fra sine tanker ved at lave noget, der gør en glad. Det kunne for eksempel være at male i en malebog, gå en tur eller danse tosset rundt til noget musik på sit værelse. Du kan også prøve at læse vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Der er nogle flere eksempler på, hvad man kan gøre, hvis det er de samme svære tanker og følelser, der bliver ved og ved med at fylde hos en.
Bliv ved med at snakke med folk
Det lyder som om, du allerede snakker med folk omkring dig om alle de her tanker og følelser. Det er super sejt, for det er ikke altid nemt at dele det med andre, når der er noget, der er svært for en. Men det er super vigtigt at gøre det. For hvis man går helt alene med sine svære tanker og følelser, så kan de nemt komme til at vokse inde i en og fylde mere og mere. Derfor synes jeg også, at du skal blive ved med at snakke med folk omkring dig om alle dine tanker og følelser. For selvom de måske ikke altid lige kan komme med et konkret, hjælpende råd. Så hjælper det alligevel på den lange bane, at du ikke går med dine følelser helt alene.
De vil også altid lytte hos Headspace
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at tage fat i Headspace. For nogle gange kan det være rigtigt godt at snakke med nogen, der ikke er venner og familie om de ting, der er svære for en. For de kan nemlig tit se ens situation lidt mere udefra. Derfor kan de også tit se nogle lidt andre ting end ens venner og familie kan. Og hos Headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere er der for at lytte til dig og hjælpe dig. Så du kan snakke med dem om lige præcis de ting, du har brug for at snakke om. Det er nemlig dig, der bedst ved, hvad du har brug for hjælp til. Samtidigt kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Tag en tur til lægen
Det lyder som om, du er i en rigtig svær periode for tiden. Derfor synes jeg også, at du skal tage en tur til din læge og snakke med ham eller hende om, hvordan du har det for tiden. Nogle gange når man kæmper med en masse svære tanker og følelser, så kan man nemlig have brug for hjælp fra en professionel til at finde ud af, hvordan man kan få det godt igen. Og din læge kan snakke sammen med dig og hjælpe dig med at finde ud af, om du har brug for hjælp fra en professionel. Og hvis du har, hvor du så kan få den hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan du kan finde trygheden i dit forhold med din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper