Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 20, som har en rigtig dejlig kæreste samt eget sted at bo. Jeg kommer ofte til at tænke på en fyr som jeg har haft en meget dyb kærlighed og forelskelse i, mere end når jeg er sammen med min kæreste.
Min samvittighed kan ikke rumme at jeg tænker på den anden fyr konstant. Han er i mine drømmer og han er i mit hoved flere gange om dagen.
Fyren og jeg bor ikke så langt fra hindanen, det gør det svært ikke liige at gå en forbi når jeg går en tur. Jeg håber altid at han kommer ud fra sin lejlighed når jeg kommer derhenad. Ordner mig omkring 1 time for at kunne gå en tur fordi jeg gerne vil se godt ud for hans skyld.
Den anden dag gik jeg en tur, pludselig kommer han gående.
Men prikkede ham på skuldreren da vi gik forbi hindanen.
Han gav mig et kram og jeg blev med det samme meget tiltrukket til ham.
Det er 3 år siden vores ”Forhold” på 3 måneder sluttede. Vi har set hindanen siden på grund af at vi har fælles venner. Han har desudeden været hjemme ved mig for at se hvordan jeg bor.
Er helt sikker på at han er min soulmate, men ved ikke hvad jeg skal stille op med med mine overdrevne og meget dybe følelser for ham?
Gode råd? eller ander?
Tak.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Jeg kan godt høre, at det er lidt et dilemma, du er landet i. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind, og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det er normalt at tænke på andre
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er godt og grundigt forelsket i den her fyr. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er rigtigt forvirret over, hvad du kan gøre nu.
Nu skriver du det her med, at din samvittighed ikke kan holde ud, at du tænker så meget på den her fyr. Og jeg tænker, at det er din samvittighed overfor din kæreste, du mener? Men du skal vide, at det er helt normalt at opleve perioder med forelskelse eller varme følelser for andre, selvom man har en kæreste. Det vil de fleste i faste parforhold opleve engang i mellem. Så er det med at mærke efter i maven, om det bare er en forelskelse, eller om der er mere i det. For forelskelser går over af sig selv igen med tiden, men det er kun dig, som kan bedømme, om det er værd at reagere på forelskelsen eller ej.
Kan han leve op til drømmene?
Jeg kommer til at tænke på, hvorfor forholdet sluttede i sin tid? Hvis han virkeligt er din soulmate, ville forholdet så være gået i stykker? Nogle gange, så kan vi mennesker kommer til at bygge en masse tanker op om en anden person. Du kender sikkert udtrykket, at sætte nogen ‘op på en piedestal’ altså, at man har så høje tanker om et andet mennesker, at de nok ikke vil kunne leve op til dem i virkeligheden. Er det sådan, du har det med ham? For når du skriver, at dine følelser er overdrevne og urealistiske, så bliver jeg lidt i tvivl. Vi mennesker kan godt komme til at holde lidt fast i sådan en forestilling om ‘den eneste ene’, men det kan også godt gøre os lidt blinde for, at der måske er rigtigt mange mennesker derude, som kunne være den rigtige, og det ikke er et enkelt menneske alene, som kan give os det, vi leder efter.
Og hvis han er den helt rigtige for dig, så må du overveje, om du overhovedet vil kunne holde ud ikke gå efter ham? Eller om det er noget, som du er nødt til at prøve af.
Du må tage en beslutning
Jeg tror mit bedste råd til dig, er at tage en beslutning om, hvad du vil gøre. For lige nu lyder det til, at du er i en slags limbo mellem din kæreste og den anden fyr, som er rigtigt overvældende og ikke særligt rar at være i. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar. Det er kun dig, som kan mærke efter i maven, hvad der føles rigtigt for dig.
Bliver du hos din kæreste, så er det nok en god idé at stoppe dig selv fra at give efter for følelserne, og fx. vandre forbi hans lejlighed og forsøge at bumpe ind i ham. Gå en anden vej i stedet. Forsøg at holde dig fra ham, hans sociale medier og lejlighed indtil du har fået mere ro i kroppen igen og brug tid på andre ting, som gør dig glad og kan få dine tanker over på noget andet. Du kan også prøve at læse vores artikel om ulykkelig forelskelse. Der står nemlig nogle god tips til, hvordan man kan komme videre på en god måde. Og hey, med tiden skal forelskelsen nok gå over.
Beslutter du dig for at gå fra din kæreste, og forsøge at få fat i den anden fyr, så er det også helt okay. Det kan være, at det er det helt rigtige for dig. Bare pas godt på dig selv, og få støtte fra dine veninder eller venner, hvis det nu viser sig, at han ikke er interesseret. Det kan godt være et slag i hjertet, hvis man bliver afvist.
Snak med dine veninder
Hvis du stadigvæk er på totalt bar bund omkring, hvad du skal gøre, så er der måske nogen omkring dig, som du kan få hjælp fra? Det kunne være en god veninde, en forældre eller en anden i din omgangskreds, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du fortælle dem om dine tanker og høre, hvad de tænker om hele sagen. Nogle gange kan de ekstra øjne gøre en stor forskel.
Tag fat i Headspace
Hvis du helst vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, eller som ikke kender ham – så kan jeg anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, der lige fylder. De er super søde og dygtige, og det kan være en rigtigt rar måde, at få hjælp på.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og uanset hvilken vej du går, så håber jeg det kommer til at gå super godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper