På det seneste tænker jeg virkelig meget på det, da jeg føler at jeg er ved at løbe ud af tid. Jeg har ellers altid tænkt, at jeg skulle gøre det med en, jeg var forelsket i.
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 17 år som aldrig har været i nogen form for forhold eller været seksuelt med nogle. Jeg har ikke før tænkt over det, da jeg aldrig har fundet en som jeg gerne ville gøre noget med. Men på det seneste tænker jeg virkelig meget på det, da jeg føler at jeg er ved at løbe ud af tid. Jeg har altid tænkt at jeg skulle gøre det med en jeg var forelsket i, så jeg gemt at lave noget med nogen. Men jeg vil egentlig gerne havde det overgået. Jeg bliver også snart 18 og syns det er lidt pinligt at jeg ikke har kysset med en fyr endnu.
Jeg har fået at vide fra mine veninder, at jeg kan virke meget afvisende og arrogant når jeg snakker med en fyr. Hvilket ikke er med vilje men jeg får akavet indeni og lukker af når de prøver at snakke med mig. Samtidig har jeg ikke fundet en fyr som jeg fandt attraktiv, så tænker måske at jeg ville være anderledes hvis jeg virkelig kunne lide fyren.
Disse tanker flyder mig meget, da jeg aldrig før at følt at jeg skulle skynde mig. men når alle mine venner og omgangskreds har, føler jeg mig en smule bagud.
Jeg har egentlig også haft lyst til at kysse med fyrer, men venter fordi det er mit første kys og vil gerne havde at det er specielt.
Kh Fortvivlet pige

(Pige, 17 år)
Kære Fortvivlet pige
Der der med seksuelle oplevelser og erfaringer kan være mega forvirrende. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når jeg læser dit brev virker det til, at der er to ting som går meget igen. Det første er, at du føler dig bagud med seksuelle/kærlighedsmæssige erfaringer i forhold til dine venner og omgangskreds, og derfor føler du et pres på at få det “overstået”. Det andet er, at du med vilje har ventet, fordi du gerne har ville have, at dit første kys/ første gang skal være specielt og med en du godt kan lide. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du er mega fortvivlet i øjeblikket. For de to scenarier strider jo lidt imod hinanden. Det kan være en super svær beslutning at tage. For på den ene side, så kan det være rigtigt rart at kunne være med i samtalen omkring seksuelle erfaringer, og det kan måske endda føles lidt pinligt, at være den, som ikke har prøvet noget endnu. Men samtidigt så er det måske vigtigt for dig, at du har de her oplevelser med en, som faktisk betyder noget for dig? Jeg har ikke noget rigtigt svar til dig, for jeg tror kun, at du selv kan bedømme, hvad der er det rigtige for dig. Men jeg kan stille dig et spørgsmål, som måske kan hjælpe dig lidt med dine overvejelser:
Hvad er vigtigst for dig?
Uanset om du bedømmer at det vigtigste er, at du snart får de her oplevelser, eller at du kommer frem til, at du hellere vil vente på den helt rigtige, så er det helt okay. Det er dit liv og din krop og du bør gøre det, som du selv føler er rigtigt for dig. Der er ikke noget rigtigt eller forkert svar.
Du er helt normal
Du bør dog vide, at det er fuldstændigt normalt at være jomfru, når man er 17. Over 20% af alle unge er stadig jomfruer, når de fylder 18. Det er 1 ud af 5 unge på landsplan. Derfor er du heller ikke mærkelig eller bagud – du er helt almindelig. Jeg bider lidt mærke i, at du skriver, at du er ved at løbe tør for tid? Det vil jeg godt udfordre lidt. For jeg tror ikke det er muligt at løbe tør for tid i forhold til sin seksuelle debut. Hvis ikke du har din seksuelle debut inden du fylder 18, så sker der jo ikke mere ved det, end at du bare kan have din debut efter du er fyldt 18? Vidste du at omkring 10% af alle unge stadig er jomfruer, når de fylder 24 år? Jeg tænker, at det er værd at have med i dine overvejelser. For det er mere normalt at være jomfru end man måske lige regner med. Vi mennesker sammenligner os bare rigtigt meget med dem omkring os. Sådan er vi bare indrettet. Og derfor kan vi heller ikke så godt lide, hvis vi føler vi ‘stikker ud’ fra flokken. Så er helt normalt at føle sig bagud eller anderledes. Men hvis du oplever at have mange tanker eller bekymringer omkring det at passe ind, så kan en god metode være, at skrive tankerne ned. Det giver en mulighed for at pille dem lidt ud af hovedet og kigge på dem med friske øjne. På den måde får man lidt bedre overblik over, hvad ens bekymringer er, og hvordan måske hvordan man bør løse dem. Og det kan nogle gange gøre det nemmere at bedømme, hvad der er fordele og ulemper.
Nogle unge presser sig selv til at få overstået deres seksuelle debut, men fortryder det senere. Så kan de godt sidde lidt tilbage med en oplevelse af, at de hellere ville have ventet på den rigtige. Og måske er det også en god idé, hvis du overvejer, om det samme ville kunne ske for dig? For det virker til, at det længe har fyldt meget for dig, at din første gang skal være speciel. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du vil ærgre dig, hvis du ikke får den oplevelse? Men mennesker er helt forskellige, og derfor kan det også sagtens være, at det er den rigtige beslutning for dig ikke at vente.
Snak med dine veninder om det
Det lyder til, at dig og dine veninder i forvejen snakker om drenge osv. Det er jo mega dejligt, at du har nogle venskaber, hvor i kan snakke om de ting, der fylder. Derfor tænker jeg også, at du måske kan snakke med dem om de ting, du går og tænker på? Det kan være rigtigt rart at få nogle andres perspektiv på det. Måske har de også erfaringer med enten have været sammen med en de var forelskede i, eller en som de ikke havde de store følelser for. Så kan du høre ad, hvad de synes om det og om det var vigtigt for dem, at de havde følelser for den, som de havde det første kys eller første gang med. Det kan være rigtigt rart at få det perspektiv, når du skal beslutte dig for, hvad du har lyst til at gøre.
Jeg håber at du har kunne bruge mine tanker til noget, selvom jeg jo ikke er kommet med et klart svar til dig. Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at overveje hvad der er vigtigt for dig og mærke rigtigt godt efter, hvad der føles rigtigt. For i sidste ende så er det kun dig som kan tage beslutningen. Jeg krydser fingre for, at du finder den helt rigtige løsning for dig.
De venligste hilsner fra en Mindhelper