Hej. Siden mig og min kæreste har slået op, har jeg ikke følt mig andet end forkert hele tiden. Jeg føler alle ikke gider mig, og skriver/taler bag min ryg. Jeg har aldrig rigtig følt disse følelser før. I gymnasiet var jeg meget social, ekstrovært og var flyvende glad, Nu glæder jeg mig næsten kun til at sove. Jeg føler ikke jeg kan dus med nogen for tiden. Og ja det bare lidt trist du. Håber der er nogle der måske har følt noget af det samme… hvis i har må i gerne skrive:)
Hilsen Netto arbejder

(19 år)
Kære Netto arbejder
Det kan være utroligt svært at vide, hvad man skal gøre af sig selv, når man sidder midt i et breakup. Følelserne farer rundt i kroppen på en, og det kan nogle gange være svært at se det positive i noget som helst.
Heldigvis lykkedes de fleste med at komme sig godt oven på et breakup, og jeg er sikker på at det samme kommer til at ske dig.
Det er aldrig nemt med et breakup
Lad os være ærlige: det kan være frygteligt at slå op med sin kæreste. Om det er den ene eller den anden, som slår op, det er næsten lige meget. For selvom man har aftalt ikke at være kærester mere, så forsvinder de følelser man har, ikke bare fra den ene dag til den anden.
Men der er håb. For lige så normalt det er at være ked af det og have lyst til at ligge i sin seng hele tiden, lige så normalt er det heldigvis, at det går over og man får det godt igen.
Vores humør svinger hele tiden
Du skriver, at du aldrig har haft disse følelser før, og at du plejede at være en glad og social person i gymnasiet. Derfor giver det også rigtig god mening, at du bliver bekymret og undrer dig over, hvorfor du ikke er så glad som du plejer.
Vi menneskers humør svinger meget i løbet af vores liv. Nogle gange er vi i super godt humør og føler at alt kører for os, og andre gange kan vi føle os helt i kulkælderen. Det er heldigvis helt normalt og noget, som vi alle oplever gennem livet.
Men hvis man har været inde i en god periode, hvor man har haft en kæreste og alt har været godt, så kan man godt komme til at føle sig lidt forkert, når det går den modsatte vej. Men du skal huske på, at når humøret er helt nede, så er der kun en vej, det kan gå. Og det er op.
Der er nogle, som føler det samme som dig
Du skriver, at hvis der er andre som har det ligesom dig, så må de godt skrive. Her i brevkassen kan man kun sende breve ind, så du kan desværre ikke skrive med andre herinde.
Men heldigvis har vi gennem tiden fået en masse spørgsmål ind fra folk, som har det ligesom dig. I Det skal nok blive bedre, men så husker jeg, hvor meget jeg savner ham og Jeg er i dyb sorg, fordi min kæreste lige har slået op, kan du læse om andre, som står i en situation som minder om din egen.
Du kan skrive med andre hos Cyberhus
Hvis du føler det kunne være rart at skrive med andre unge, kan jeg varmt anbefale dig Cyberhus. Cyberhus er en hjemmeside for unge, hvor man fx kan chatte med andre unge eller skrive over sms med deres frivillige.
Så hvis du føler, at det kunne være rart at skrive med andre unge, som måske har det ligesom dig, så kan jeg stærkt anbefale Cyberhus. Det er gratis og helt anonymt.
Fortæl dem omkring dig hvordan du har det
En af de ting som kan være rigtig hjælpsomme, hvis man føler sig trist, er at få fortalt nogen om det. For jo mere man går alene med tankerne og følelserne, jo mere kan de også føles uoverskuelige og svære at klare alene.
Derfor synes jeg, at det kunne være en god ide, hvis du tog fat i en af dem omkring og fortalte dem, hvordan du har det. Det kan være en af dine gode venner, dine forældre eller en helt tredje.
De fleste af dem har sikkert prøvet et hårdt breakup før, så jeg er sikker på, at de har nogle gode råd til dig.
Det lyder til, at dig og din kærestes breakup tager ret hårdt på dig. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit brev til dig, som giver dig følelsen af, at det skal nok blive godt igen. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper