Hej.
Lige nu er jeg i dyb sorg, fordi min kæreste (ex), men også bedste ven lige har slået op med mig.. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv mere.. Han er min eneste tryghed og den jeg kan komme hjem til og slappe allermest af hos og ved. Han betyder hele verden for mig og har rykket mine grænser på så mange punkter i vores forhold. Når jeg vågner op om morgen, får jeg følelsen af at skulle brække mig, fordi jeg ved jeg ikke har ham mere. Han har lovet mig, at vi stadig kan være ligeså gode venner og lave alt vi lave da vi var kærester, såsom at sove sammen, tage ud og være aktiv og snakke sammen. Men hvad så den dag han finder en ny? Det er min største frygt, at jeg ikke får ham tilbage og derfor skal se på ham med en anden. Grunden til han slog op var, fordi jeg blev så utryg og fik tillidsproblemer, fordi han løj overfor mig. Siden den dag har det bare gået ned ad bakke, når vi er skilt fra hinanden. Når snart vi er sammen har vi det godt sammen og der er ingen skænderier. Men tilliden hos mig er der bare ikke, når vi ikke er sammen.
Jeg har det virkelig svært og ved ikke om jeg burde søge hjælp fra professionelle?
Jeg kunne derfor godt bruge noget hjælp.

(17 år)
Kære Du
Det gør hammer-ondt, når ens kæreste slår op. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
Et breakup
Jeg tror, at de fleste, som har prøvet at gå igennem et breakup er enige om, at det er mega svært. Det kan godt føles lidt som, at tæppet bliver trukket væk under en. For pludselig har man ikke den tryghed, som man var vant til at få igennem sin kæreste. Derfor er det også helt naturligt at være ked af det og forvirret i tiden efter et breakup. Når sådan nogle svære følelser fylder, kan man godt komme til at mærke det i kroppen, som f.eks. kvalme. Det er ret ubehageligt, men for langt de fleste, bliver det bedre, når der er gået lidt tid og breakuppet er kommet på afstand.
Giv det tid
Man siger at tiden læger alle sår. Og selvom det kan være svært at tro på, lige når man står i alt det svære – så passer det. Det er muligt at komme igennem den svære periode. Men indtil da er det også helt okay, at mærke de svære følelser. For det giver god mening at være skuffet og ked af det.
Du kan prøve at læse vores artikel om kærestesorger. Måske er der noget i den, som kan være rart at læse. Du kan også kigge på artiklen her, med 25 ideer til at distrahere dig selv. Det kan nogle gange være en hjælp, hvis de svære følelser kommer til at fylde for meget.
Venner eller ej
Du skriver også, at din ekskæreste har lovet dig, at i kan blive ved med at lave alt i plejede. Men at du frygter, hvad der vil ske, når han finder en ny. Det kan jeg godt forstå er en svær tanke. Derfor kan det sommetider også være en god ide, at tænke over, hvor meget kontakt man vil have til sin eks, lige efter man har slået op. Nogle gange kan det, at man bliver ved med at ses, nemlig gøre det svært at komme videre. For hver gang man ses bliver man måske mindet om savnet. På den måde kan det blive lidt en ond cirkel, hvor man ikke får de svære følelser på afstand. Giver det mening?
Brug tid med andre
Det kan hjælpe, at bruge tid sammen med andre, når man går gennem et breakup. På den måde kan man både lave noget hyggeligt, som kan hjælpe lidt på ens humør. Og samtidig kan man også snakke og få støtte af dem man er sammen med. Det at tale med andre om, hvordan man har det er nemlig noget af det bedste man kan gøre, når man har det svært. Så det er mit allerbedste råd til dig.
Så måske kan du aftale at lave nogle hyggelige ting med en god veninde, din familie, eller en helt tredje?
Headspace
Du sprøger også, om du skal søge professionel hjælp. Det kan være smadder godt, at snakke med nogen udefra om det, når man har det svært. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du kender Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler hos en af deres frivillige. De frivillige er super søde, og de er vant til at snakke med unge om svære ting. Så hos Headspace vil du både kunne tale om selve breakuppet, men måske også det her med tillid og utryghed. Det er gratis at komme i Headspace, og der ligger Headspacecentre i de fleste store byer. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Det er mega hårdt, når ens kæreste slår op. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper