Hej!
Jeg er dreng der er 13 år. Jeg kom en dag ind på en porno side. Nu føler jeg lidt jeg er blevet lidt afhængig på en måde. Jeg ved ikke om det bare er pga. jeg tænker på min ekskæreste eller om det bare er en normal fase for drenge i teenager alderen eller om der er noget galt med mig. Hvordan kan jeg kommer ud af min situation. Håber kunne at få hjælp hurtigt.

(13 år)
Hej 13 årig
Når man er ung og opdager porno, kan det godt føles som en helt ny verden, som man bliver suget ind i. Og så kan man godt føle sig meget draget af det. Betyder det mon, at man er ved at blive afhængig af porno?
Det er normalt at se porno
Først og fremmest skal du vide, at det er helt normalt at se porno. Det gør langt de fleste drenge i teenagealderen. Nogle gør det meget, og andre gør det mindre. Og begge dele er helt okay. Det kan også være, at der er nogle perioder, hvor man har mere lyst til at se porno end andre.
Og det betyder ikke at man er afhængig af det. Hvis man er afhængig af porno så betyder det, at det står i vejen og forhindrer en i at gøre de ting, som man normalt gør. Fx sådan nogle ting, som at tage i skole eller se sine venner bliver skubbet til side fordi man simpelthen er nødt til at blive hjemme for at se porno.
Og sådan lyder det ikke umiddelbart til, at det er hos dig. Derfor tænker jeg også, at det du oplever er en helt normal fase for drenge i teenagealderen.
Sexlinien har en god artikel om porno
Men jeg tænker også, at det måske kunne være meget rart for dig at læse lidt mere om porno. På Sexliniens hjemmeside har de en rigtig god artikel om porno. Jeg tænker den måske også kunne være med til at give dig lidt ekstra ro i maven omkring, at det du oplever er helt normalt.
Sexlinien har også en chat, telefonrådgivning og en brevkasse, som du altid er velkommen til at bruge. Jeg kan også varmt anbefale dig, at tjekke nogle af de andre af Sexliniens brevkassespørgsmål om porno ud. For det kan være rart at læse, at man ikke er alene med sine tanker og oplevelser.
Er pornoen blevet en vane?
Til sidst i dit spørgsmål spørger du også, hvordan du kommer ud af din situation. Når jeg læser det, så tænker jeg, at du godt kunne tænke dig at bruge lidt mindre tid på at se porno. Og at det lyder til, at det med at se porno måske nærmest bare er blevet en vane for dig.
Derfor vil jeg også her på falderebet lige tippe dig om vores artikel Dårlige vaner: Sådan giver du dem et los bagi. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man bryder vaner, som man er træt af.
Når man lige falder over porno, og man pludselig tager sig selv i at bruge en del tid på det, kan man godt komme til at undre sig over, om det mon er normalt. Derfor håber jeg også, at mit svar har givet dig ro i maven, og vished om at det er helt normalt. Varme tanker til dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper