Hej
Jeg er en pige på 17 og har fået min første kæreste. Vi har været sammen i 2 måneder og jeg elsker ham, men jeg får en klaustrofobisk følelse når jeg tænker på, hvis vi skal være sammen for evigt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på det og jeg bliver bange for at jeg ‘spilder’ min ungdom med en kæreste. Jeg vil ikke slå op med ham for jeg elsker ham utroligt meget, men jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle tankerne og jeg vil ikke gøre ham ked af det.
Kram

(17 år)
Kære Pige på 17
Det kan fylde meget, når trælse tanker rumsterer rundt i hovedet. Og måske ville man bare ønske, at man “puf” kunne trykke på en knap, og få dem til at forsvinde. Men desværre er det for det meste ikke så let. Derfor er jeg også glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det er normalt
Du skriver, at du nærmest kan få en klaustrofobisk fornemmelse af at tænke på at være sammen med din kæreste for evigt. Samtidig skriver du også, at du elsker ham og ikke vil slå op. Det er helt normalt, at man kan have modstridende følelser, når det kommer til kærligheden. Og jeg tror, at mange unge kan genkende tankerne om: “Wow, skal jeg være sammen med den samme person resten af livet?”, “Kommer jeg ikke til at prøve at være kærester med andre?”, eller “Får jeg ikke prøvet at leve det vilde singleliv med byture og massere af flirts?”.
Hvis du har de tanker skal du vide, at du ikke er alene. Du er stadig ung, og det giver god mening, at det kan føles som lidt af en mundfuld at tænke på, at skulle være sammen med din kæreste resten af livet. Og tanker som dem kan også godt komme, selvom man er rigtig glad for sin kæreste.
Tag det som det kommer
Nogle gange kan man godt blive fanget lidt i at tænke, at græsset er grønnere på den anden side. Det er en naturlig og menneskelig ting, at fokusere på det man netop ikke har. Så er man single drømmer man måske om at møde en sød kæreste. Og når man er i et forhold drømmer man om, hvor spændende det ville være, at møde nye mennesker og have alle muligheder åbne. Kan du genkende det?
Jeg tænker, at noget af det bedste, du kan gøre er at prøve at se tiden an. Måske klinger tankerne af af sig selv. Eller måske kommer du på et tidspunkt til at kunne mærke, at du ikke kan leve med, at skulle være sammen med din kæreste for evigt – begge dele er helt okay. Det vigtigste er, at du mærker efter hvad som føles rigtigt.
Prøv de her ting af
Lige nu lyder det til, at du gerne vil blive sammen med din kæreste. Derfor vil jeg også give dig et par råd til, hvordan du måske kan arbejde lidt med at tackle tankerne, når de dukker op.
Først kan du prøve at tjekke artiklen Bryd tunge tanker, når de køre i ring ud. Her er der nogle råd til, hvad man kan gøre, når tankerne har sat sig fast. Du kan også prøve de her 4 mindfulness øvelser, som fokuserer på, at være i nuet. Mindfulness handler både om, at blive bedre til at være til stede i nuet, men også om, at blive bedre til at acceptere og give slip på tanker, man bøvler med. Så måske kan en af øvelserne hjælpe?
Snak om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med nogen, om tankerne? Ellers vil jeg helt sikkert råde dig til at gøre det. Det kan nemlig være med til at gøre, at tankerne ikke fylder helt så meget. Så har du mon en god veninde, en mor, eller en helt tredje, som du er tryg ved, og som kunne være god at tale med?
Girltalk
Jeg vil til sidst også lige tippe dig, om Girltalk. Her kan man chatte med en af deres søde og dygtige rådgiver, om lige netop det, som fylder. Og det kan sommetider være rart at snakke med nogen, som ikke kender en i forvejen. Rådgiverne hos Girltalk er vant til at chatte med unge, og derfor tænker jeg også, at det måske kan være en hjælp for dig at hive fat i dem.
Det kan være svært, når man går rundt med modstridene følelser. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper