Jeg tror, at jeg er bange for kærlighed. Jeg er bange for at blive svigtet, for det er jeg blevet hele mit liv. Men jeg vil gerne prøve kærligheden af.
Hej Mindhelper
Jeg er vist bange for kærlighed. Hvad skal jeg gøre??
Jeg har fundet ud af at jeg nok er bange for kærligheden. Jeg er bange for at jeg blir svigtet. Jeg er bange for at blive såret. Jeg har oplevet at blive såret hele mit liv. Det skræmmer mig at tænke på at blive svigtet og efterladt til sig selv. Jeg er dårlig til at binde mig til folk. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er helt fortabt for selvom jeg gerne vil er der en magtfuld følse indeni der stopper mig hårdt. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre virkligt. Jeg er helt fortabt. For min største drøm er at leve som en normal teenage pige. Være sammen med drenge på andre måder. Men hvad gør jeg for at få troen tilbage og turde at springe ud i det?

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder da til at du døjer med en helt masse svære tanker omkring det med kærligheden og dig selv. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er helt normal
Først og fremmest synes jeg du skal vide, at det er helt normalt at gå rundt med en masse nervøsitet omkring kærlighed. Det kan være rigtigt svært at finde hoved og hale i alle de følelser, især hvis man går rundt med nogle følelser af usikkerhed også. Du fortæller at du er bange for at blive svigtet og efterladt, hvis du opsøger kærligheden. Det kan jeg sagtens forstå. Det er vildt svært, at man aldrig kan være sikker på, at man ikke bliver såret. Derfor kan det også nogle gange føles nemmere at undgå kærligheden i stedet for at satse, og det måske så går galt.
Lige nu er du 16 år gammel, og flere af dem på din egen alder begynder måske at komme i forhold, eller i hvert fald date og sådan noget. Men det er ikke alle der begynder så tidligt. For nogle tager det bare lidt længere tid, før de føler sig trygge i det. Du kan jo prøve at kigge omkring dig i din klasse og på din skole og tænke “hvor mange er, ligesom mig, ikke i et forhold?” Der er nok flere, end du lige havde tænkt over.
Du fortæller at du er bange for at blive såret. Der er altid en risiko for, at det ikke fungerer, når man begynder at opsøge kærlighed. Men hvis du aldrig prøver, så kan du være sikker på, at det ikke kommer til at ske. Risikoen er en naturlig del af det. Hvis man møder en fyr, som viser sig ikke at være den rigtige for en – jamen så er det også en mulighed for at lære, hvad det så er, at man godt kunne tænke sig i den næste. Måske var det et problem, at i ikke havde så meget til fælles? Så kan du opsøge det næste gang.
Øv dig langsomt
Du behøver jo ikke hoppe direkte ud på dybt vand. Tag det et skridt af gangen, så du ikke pludseligt står i en situation, som du ikke bryder dig om. Hvad kunne det første skridt være for dig? Kunne det være at overveje, om der er nogle fyre, du kender, som du kan lide? Måske er det første skridt for dig at skrive til en fyr, du kender. Det behøver ikke være noget flirtende. Måske er der noget, du kan spørge ham om omkring skolearbejde, fritidsaktiviteter eller noget helt tredje. Du kan måske bruge nogle af tricksene fra denne artikel om, hvordan man møder nye mennesker.
Hvis man oplever, at være meget usikker
Du fortæller, at det er en meget magtfuld følelse indeni, der stopper dig. Og samtidigt, at du er blevet svigtet før. Sådan nogle ting kan godt gøre, at man begynder at føle sig usikker på om andre vil en noget godt. Det er helt normalt. Det er en måde ens krop prøver at beskytte en mod at blive såret igen. Men det betyder også, at man kan blive begrænset i nogle af de ting, man godt kunne tænke sig at gøre. Jeg synes du skal prøve at læse vores artikel om, hvordan man giver slip på sin usikkerhed. For jeg tror, at nogle af de tips, der er i artiklen kunne være god hjælp for dig. Jeg linker også til denne artikel om, hvordan man udfordrer sig selv. Det kan være, at den kan hjælpe dig lidt på vej med at tage springet ud i kærligheden.
Snak med dine forældre
Måske kan du prøve at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Jeg er næsten sikker på, at de kender dig godt og gerne vil hjælpe dig, når du har det svært. Ellers kan det være, at der er en anden voksen, som du er tryg ved at betro dig til, som du kan snakke med. Det er ikke altid at man har lyst til at tale med sine forældre om sit kærlighedsliv. Men du kan jo prøve at fortælle dem om den usikkerhedsfølelse, som du går rundt med. Måske har de prøvet noget lignende og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Veninder
Hvis du har nogle gode veninder, så kan du måske prøve at snakke med dem. De er måske lige gamle med dig, og er derfor lidt det samme sted i deres liv. Uanset hvad, så har de nok oplevet at føle sig usikker på det med kærlighed. Det har de fleste af os. Derfor kan det også være rigtigt rart at snakke med nogle, som er samme alder. For de forstår en på en anden måde end eksempelvis forældre gør.
En psykolog
Hvis det bare fylde det hele, så kan du overveje at gå til en psykolog. Psykologer er rigtigt gode til at håndtere følelser og tanker, og kan være en rigtigt god hjælp, hvis man døjer med eksempelvis usikkerhed. Hvis du tænker, at en psykolog kunne være noget for dig, så kan du prøve at kontakte din læge og høre ad, om de vil henvise dig til en.
Headspace
Jeg tror også, at Headspace kunne være en rigtig god mulighed for dig. Headspace er et sted, man kan komme hen og få rådgivning, hvis man er ung. Deres frivillige er vant til at tale om alle slags problemer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Alle er velkomne i Headspace. Det er rigtigt godt, hvis man har brug for at få snakket ting igennem med nogle, som ikke kender en. Og man kan faktisk være helt anonym, hvis man synes det er rarest.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd. Det lyder til at være nogle rigtigt svære tanker og følelser, du døjer med. Men jeg er sikker på, at du godt kan komme ud over dem, så du også kan prøve kærligheden af.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper