Jeg elsker den her fyr rigtigt højt. Problemet er bare, at i min religion må man ikke have en kæreste. Og hvis jeg fortæller mine forældre om ham, ville de flytte mig til en anden skole. Hvad gør jeg?
Hejj!
Det er fordi jeg er muslim… Jeg er super forelsket i en dreng, som også er forelsket i mig.. Vi flirter meget, og vi elsker hinanden vrieklig højt.. Men i vores religion (som jeg ikke tror på) må man IKKE have en kæreste, et crush eller en flirt. Bare ikke være sammen med drenge…. Man skal vidst blive ældre “blive forlovet, og derefter gift” men jeg elsker ham her! Og hvis jeg fortæller det til mine forældre sværger jeg på at de skifter min skole til en helt anden by! De vil flytte. Og nej jeg kan ikke snakke med dem, for min far ville bruge vold… Min mor ville blive sindssyg og de ville sende mig væk.. De har en chance for at sende mig tilbage til deres land. Og det er forfærdeligt. Jeg kan bare heller ikke skjule det for evigt. Men det jeg siger mener jeg! De ville sende mig langt væk..:( Jeg har det forfærdeligt. For jeg vil ikke forlade ham. Han er ikke min ‘engangs kæreste’ vi ELSKER hinanden, og det er real love. De kontrollere min telefon. Så jeg kan ikke skrive med ham.. Men nu gør jeg. For jeg har oprettet en HELT ny bruger med kun ham i. Og det ikke for at skjule det for mine forældre men ja.. Måske ville min mor respektere det. Men det er kun 40% eller mindre. Hjælp mig! Jeg har skrevet det ind her, så hjælp mig! Vær sød! For jeg elsker mine forældre ligemeget hvad. Men jeg elsker ham her drengen ligeså meget!
Fra den Triste pige:I

(Pige, 15 år)
Kære triste pige
Det lyder som en super svær situation, du er havnet i. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og rakt ud efter hjælp.
Når man lever et dobbeltliv
Det lyder som om, at du og den fyr bare har det super skønt sammen. Og at I er helt vildt forelskede. Så jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at skulle holde ham skjult for evigt. Men jeg kan dælme også godt forstå, du ikke har lyst til at fortælle dine forældre om ham. Så det må bare være et helt vildt svært dilemma, du er fanget i lige nu.
Jeg forestiller mig, at du må føle, at du lidt lever en slags dobbeltliv lige nu? Hvor du på den ene side gør alt for at gøre dine forældre glade, når du er hjemme. Men hvor du på den anden side er sammen med den her fyr, når du for eksempel er i skole, selvom du godt ved, at dine forældre ikke ville være glade for det, hvis de vidste det. Sådan ved jeg i hvert fald, at der er andre unge, der har haft det, da de var i en situation, der mindede om din. Jeg tænker, at det må være sindssygt hårdt at have det sådan. Og måske hele tiden gå at være bange for, om det bliver opdaget, og hvad der sker, hvis det bliver opdaget. Så det giver virkeligt god mening, at du har det forfærdeligt for tiden.
Du har ret til et liv uden vold og kontrol
Du skriver, at din far ville bruge vold, hvis han fandt ud af, at du flirter med den her fyr.  Det er slet ikke okay, hvis din far nogle gange bruger vold hjemme hos jer. Og det er faktisk ulovligt i Danmark. Så din far gør noget, han ikke må, hvis han bruge vold. Og det kan han faktisk blive straffet for.
Du skriver også, at dine forældre kontrollerer din telefon. Og selvom det er okay, at ens forældre laver nogle regler for, hvad man må, og hvad man ikke må, når man er under 18 år. Så er det ikke okay, at de kontrollerer ens telefon for at være sikker på, at man overholder dem. Og det er ikke okay, hvis de regler begrænser en så meget, at man ikke kan komme til at leve sit eget liv og træffe sine egne valg uden at frygte, at man bliver straffet for det. Alle børn og unge har nemlig ret til at leve et liv uden vold og kontrol derhjemme. Det står i nogle internationale regler for, hvordan børn skal behandles, som Danmark har sagt ja til at overholde. Så det er også noget, du har ret til.
Er der en voksen, du kan snakke med?
Jeg tænker på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du ville være tryg nok ved til at fortælle om de ting, du har skrevet i brevet? Det kunne for eksempel være en lærer på din skole, men det behøver det ikke at være. Det kan også lige så godt være en anden voksen, som du er tryg ved. Men der er nogen, der skal kende til nogen af de ting, der foregår hjemme hos dig. Så du kan få hjælp til at få det stoppet. Og så du kan komme til at føle dig tryg derhjemme.
Det kan være sindssygt svært at fortælle nogen andre om, at der er noget derhjemme, der ikke fungerer. For som du også selv skriver, så holder man jo for det meste rigtigt meget af sine forældre. Også selvom de nogle gange gør ting, der ikke er okay. Så det kan føles som om, man svigter sine forældre, hvis man fortæller nogen andre om de ting, der ikke fungerer derhjemme. Men som barn og ung har man ret til at have det godt derhjemme. Og man har ret til at blive hørt, hvis der er nogen ting derhjemme, der gør, at man ikke har det godt.
Så normalt ville jeg have rådet dig til at snakke med dine forældre om, at du er ked af, at du ikke kan få lov til at se den her fyr. Men det lyder ikke som om, der ville komme noget godt ud af det, hvis du gjorde det. Og det er derfor, jeg synes, det ville være så godt, hvis der var nogle andre voksne, du var tryg nok ved til at snakke med om det her.
Tag fat i Etnisk Ung
Jeg vil rigtigt gerne hjælpe dig med den situation, du står i. Men jeg tror, at det allerbedste jeg kan gøre for at hjælpe dig er at henvise dig til RED-center. RED-center hed tidligere Etnisk Ung, og de er der for at hjælpe unge, der står i lige netop sådan en situation, som du står i. De ved meget mere om at stå i sådan en situation, som du står i, end jeg gør. Og derfor ved de også meget mere om, hvad du kan gøre. Så dem synes jeg virkeligt, at du skal tage fat i. For jeg er helt sikker på, at de vil gøre deres allerbedste for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos dem, så der er ikke nogen derinde, der behøver at vide, hvem du er.
Andre du kan tage fat i
Udover dem, der tidligere hed Etnisk Ung, findes der også en masse andre tilbud, du kan bruge, hvis du har brug for at snakke med nogen. Et af de tilbud i Headspace. I Headspace sidder der en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan både chatte med de frivillige rådgivere, og du kan få en personlig samtale med dem, hvis du bor tæt på et Headspace-center. Du kan snakke med dem om både store og små ting. Og de frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har alle mulige forskellige ting, der fylder i deres tanker. Du kan også være helt anonym hos Headspace, så dem kan du trygt tage fat i, hvis du har brug for det.
Et andet tilbud er Børnetelefonen. Der sidder der også en hel masse frivillige rådgivere klar til at hjælpe dig med lige netop det, der fylder for dig. Hos Børnetelefonen er der en del forskellige muligheder for at komme til at snakke med de frivillige rådgivere. Så du kan vælge den mulighed, der passer dig bedst. Ligesom hos Headspace kan du være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du er tryggest ved det. Du kan være helt sikker på, at de frivillige rådgivere vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig. Så dem kan du også trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du har mod på at tage fat i dem, der tidligere hed Etnisk Ung. For jeg er ret sikker på, at de nok skal hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre, så du kan komme til at få det godt igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper