Jeg er lesbisk, og jeg blevet vild med min veninde, som er biseksuel. Jeg ved bare ikke hvordan, jeg skal sige det til hende. For jeg er bange for, hvordan hun vil reagere.
Hej
jeg er en pige på 13 år er næsten 14 er lesbisk og det er kun mine venner der ved det mine forældre tror jeg er beseksuel, men det som jeg ikke kan sige til mine venner er at jeg er vild med min veninde hun er beseksuel og jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det er bange hvordan hun tager det plzz hjælp

(Pige, 13 år)
Kære pige på næsten 14
Det med forelskelse kan være noget besværligt noget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Forelskelse
Det er jo helt vildt dejligt at være forelsket – og helt vildt skræmmende samtidigt. For man kan føle sig fuldstændigt rundt på gulvet, og være totalt i vildrede over, hvad man skal gøre af sig selv. Det er jo helt vildt dejligt, at du er afklaret med din seksualitet, og ved du er lesbisk. Du fortæller, at du er blevet vild med din veninde, som er biseksuel. Og det er jo helt vildt dejligt, for så er hun jo også til piger. Og der er en chance for, at hun måske kunne blive vild med dig.
Viser hun nogle tegn?
Du fortæller, at du er nervøs for, hvordan hun vil tage det – hvis du fortæller hende, at du er vild med hende. Det er også super svært! For man vil jo vildt gerne sige det, men det kan jo godt være, at hun ikke er interesseret. Og det kan være mega hårdt, hvis man bliver afvist. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om hun har vist nogen tegn på, at hun måske også er lidt vild med dig? Du kan jo prøve at læse vores artikel: 15 tegn på forelskelse. Det er en liste over forskellige ting, som nogle gør, når de er forelskede.
For hvis hun sender dig en masse signaler om, at hun er vild med dig – jamen så er det måske en fin idé, at fortælle hende, at du er vild med hende. Men hvis hun ikke rigtigt har vist nogen interesse for dig. Jamen så kan det jo godt være, at hun ikke er interesseret, og derfor afviser dig. Og det er jo ikke så sjovt.
Overvej at snakke med dine venner/veninder
Du skriver, at du ikke har fortalt dine venner, at du er vild med din veninde. Men jeg tænker på, om der måske er nogle af dem, som du kunne fortælle det alligevel? Det smarte ved det, ville være, at de så kunne holde lidt øje med veninden for dig. Altså, så kunne de kigge efter, om hun viser nogle tegn på at være forelsket i dig. Måske er der nogle af dem, som har hørt hende snakke om dig? Så kan det være, at de ved, om hun er interesseret. Ellers kan du måske lokke nogle af dine venner til at udspørge hende lidt. Altså spørge hende ad, om hun måske er interesseret i dig. Det kunne i hvert fald være en måde, hvor du måske kan finde ud af lidt mere om hende.
Skriv søde ting til hende
Du kan også prøve at sende hende nogle søde beskeder, og se hvordan hun reagerer. Måske kan du sende nogle beskeder, hvor du giver hende komplimenter, og sender hjerter med. Hvis hun så svarer ligeså sødt tilbage – jamen så kan det jo være et rigtigt godt tegn.
Aftal at mødes alene
Måske kan du også invitere hende hjem til dig, så i kan lave noget alene. Så kan du måske mærke, om der er kemi mellem jer? Det kan være lidt nemmere at mærke, hvis der ikke er mange andre mennesker der. Så er det også lidt nemmere at snakke sammen.
Hvordan kan man sige det?
Hvis man skal fortælle nogen, at man er vild med dem, og spørge dem, om de også er interesserede. Jamen så er det en god idé, at lægge ud selv. Altså starte med at fortælle dem, at man er vild med dem. For hvis man starter med at spørge “”Er du vild med mig?”, så kan folk godt få lidt et chok, og være nervøse for at svare. Det kan også være, at din veninde slet ikke har overvejet, om hun kunne være interesseret i dig. Så kan det være hun skal have lidt tid til at tænke over det. Det er helt normalt. Det går også lidt an på, hvor afklaret din veninde er med sin seksualitet. I er heller ikke så gamle endnu, så det er lidt forskelligt fra person til person, hvor klar de er til at få kærester, når de er 13. Men jeg tænker, at det sagtens kunne være, at hun har lyst.
Hvis du fortæller hende det
Hvis du beslutter dig for at fortælle hende det – jamen så tænker jeg, at der er 3 måder hun kan reagere på.
1. Hun interesseret. Og så kan det være hun bliver glad, og gerne vil være sammen med dig. Det kunne jo være mega fedt!
2. Hun ved det ikke. Og så må du nok væbne dig med tålmodighed.
3. Hun er ikke interesseret. Og så afviser hun dig. Det er ikke så fedt.
Altså jeg tænker, at hvis du finder ud af, at hun sender dig gode tegn – jamen så kunne det måske være en god idé at sige, at du er vild med hende. Så kan det være det hele ender super godt, og i kan være sammen. Men der er også en risiko for, at hun afviser dig. Det kan være mega nedern. Og man kan godt få kærestesorger, hvis man gør. Du kan læse lidt mere om, hvad man kan gøre, hvis man er ulykkeligt forelsket her. Derfor tænker jeg også, at det er op til dig, om du tør sige det eller ej.
Det værste der kan ske er, at hun afviser dig. Det gør ondt, men man kan sagtens komme videre med tiden. Men det bedste der kan ske er jo, at hun også er interesseret. Så du må mærke efter, hvor modig du er.
Tag fat i LGBT-danmark
Hvis du tænker, at du godt kunne bruge lidt mere rådgivning. Jamen så kan jeg anbefale LGBTs rådgivning. LGBT står for landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transseksuelle. Dem kan man ringe ind til eller chatte med, hvis man har brug for nogle råd omkring seksualitet eksempelvis. De er super søde, og kan måske hjælpe dig med flere gode råd til, hvordan du kan snakke med hende om det. Man kan være helt anonym, når man ringer. Det betyder, at du ikke behøver fortælle dem, hvem du er, eller hvad du hedder.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det bare kommer til at gå super godt. Mega meget held og lykke herfra.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper