Hej Mindhelper
Jeg har en forlovet jeg har været sammen med i 5 år. Da jeg selv er psykisk ustabil har jeg brug for hjælp til at stå fast ved én holdning og tage en beslutning ift vores forhold. Sagen er jeg har svært ved at sige fra overfor ham. Både pga min psykiske tilstand+hans egen opførsel. Fx bruger han sætningen ”Please gør det for min skyld, sagde du ikke du gør alt for mig?” selv i småting. Han forbinder alt med vores ”kærligheds-forhold” til at få det han vil have. Og da jeg er et overdrevet samvittighedsfuldt menneske gør det jo ikke nemmere for mig at sige fra.Jeg kan heller ikke elske ham længere, jeg tror det skyldes jeg ikke kan sige fra overfor ham, pga han typisk bliver sur og mobset og vil ikke tale med mig i flere dage når vi bliver uenige i noget der betyder meget for ham – indtil jeg overgiver mig, så bliver han normal igen. Jeg føler jeg er blevet fanget i en ond spiral hvor jeg ikke kan give slip på ham ligemeget hvor meget jeg nu lider. Jeg tror jeg føler mig styret et eller andet sted? Men altså, jeg tør ikke selv at slå op med ham, fordi jeg med min tidligere kæreste(før ham) selv havde slået op hvilket resulterede i at jeg (kort sagt) endte med at være psykisk sårbar.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til at være et svært forhold du er endt i. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du ikke gå alene med.
Du har ret i din fornemmelse
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har gjort dig nogle rigtigt gode tanker om, hvorfor forholdet ikke fungerer i øjeblikket. Du har en fornemmelse af, at du bliver styret. Og jeg tænker du har ret. For det lyder til, at din kæreste bruger jeres kærlighed til at styre dig og få dig til at opføre dig på en bestemt måde. Det er ikke okay. For så holder jeres kæresteforhold op med at være ligeværdigt, og pludselig er det din kæreste, som kommer til at bestemme det hele. Derfor er det også mega godt, at du reagerer på det og skriver herind. For det er et super fint skridt i retning af at få det godt igen.
Det giver mening at gå
Du skriver, at du har brug for at tage en beslutning omkring jeres forhold. Men det lyder også som om, at du allerede ved, at du gerne vil forlade din kæreste. Men det der stopper dig er, at du er bange for, at du vil blive mere psykisk sårbar af det. Er det rigtigt forstået? I forhold til det du skriver, så tænker jeg, at forholdet allerede går ud over din psyke og dit velbefindende. For du skriver, at du føler dig fanget, lider, ikke elsker ham og føler det er svært at sige fra overfor ham. Derfor tænker jeg også, at selvom det måske bliver rigtigt hårdt at forlade din kæreste, så er det allerede alt for hårdt for dig at blive sammen med ham nu. Og det er vigtigt, at du ved, at det er fuldstændigt okay at gå, hvis man ikke har det godt i sit kæresteforhold.
Er der nogle, som kan støtte dig?
Jeg kan sagtens forstå, at du er rigtig nervøs for, hvordan det kommer til at gå, hvis du forlader din kæreste. Men måske er der nogen omkring dig, som kan støtte dig? Det kunne være dine forældre, en god veninde, din morfar eller en helt 4. person, som du er tryg ved? Det kan nemlig være en rigtig god idé at få en hjælpende hånd, hvis man skal igennem en periode, som kan blive svær. Og de fleste mennesker vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man fortæller, hvordan det går. Så måske er der nogen du kan række ud til og fortælle om din situation?
Kontakt Bryd tavsheden
Nogle oplever, at de bliver styret så meget i deres kæresteforhold, at det bliver til det, man kalder psykisk vold. Det kan du få mere at vide om her på Bryd tavshedens hjemmeside. Hvis du kan nikke genkendende til de ting, som de skriver om psykisk vold, så er det vigtigt, at du reagerer. For er man i et forhold, som ikke er godt for en, og hvor man endda måske oplever psykisk vold, så kan forholdet give ar på sjælen i mange år. Heldigvis er der hjælp at hente, hvis man er landet i sådan et forhold.
Hvis du har brug for ekstra støtte til at bryde med din kæreste, så kan du overveje at kontakte Bryd tavsheden. Det er helt anonymt og de er super søde og dygtige. De vil kunne hjælpe og rådgive dig om, hvordan du kan håndtere den svære situation. Du kan både ringe, skrive, chatte eller få samtaler hos Bryd Tavsheden. Og du er meget velkommen til at kontakte dem.
Det er en rigtig svær situation, du står i lige nu. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og du føler dig parat til at tage en beslutning om forholdet. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper