Kære Brevkasse
Jeg er en pige på 18 år, der snart har været sammen med sin kæreste i 1 år. Vi går i samme klasse og skal færdiggøre 3.g her til sommer. For snart 3 måneder siden slog min kæreste op med mig, hvor vi fandt sammen igen efter allerede en uge Den uge var det hårdeste jeg nogensinde har prøvet. Jeg har aldrig oplevet en ligende smerte siden mine forældre blev skilt, og mit problem går på at jeg frygter at opleve den igen.
Min kæreste og mit forhold er virkelig godt igen nu. Ført han slog op var der problemer. Jeg var for tit en sur kælling, der nok bundede i min tvivl om vi skulle være sammen. Vores breakup åbnede øjenene for mig og jeg er blevet 1000 gange mere forelsket i ham nu.
Jeg ved han er helt vildt forelsket i mig, da det er noget vi tit siger til hinanden. Derfor er der egenligt intet galt med os. Vi har lært at snakke om tingene og vi er faktisk bare virkelig gode til at være kærester!
Men hver dag går jeg med en klump i maven, fordi jeg er så inderligt bange for at jeg kommer til at føle den smerte jeg oplevede igen. 2 dage Inden han slog op med mig spurgte jeg ham om der var noget galt og om han ville være sammen med mig. Han svarede at intet var galt og at han selvfølgelig ville være sammen med mig. Jeg tror at det har gjort at jeg har følt mig utroligt svigtet.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre med den her angst for at opleve det igen. Samtidig er jeg bange for at min frygt vil fylde i forholdet og ødelægge os.
Jeg har fortalt ham hvordan jeg har det, og han er rigtig sød omkring det og fortæller hvor højt han elsker mig og at der jo intet er galt, men det bare går så godt.
Men jeg kan ikke slippe denne her angst og jeg ved ikke hvordan jeg kan arbejde med det.
Jeg håber i kan hjælpe mig!
Hilsen A

(Pige, 18 år)
Kære A
Det lyder godt nok til, at det har ramt dig super hårdt, da dig og din kæreste gik fra hinanden. Det kan sagtens give en en angst for, at det kunne komme til at ske igen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Vi kan klare mere end vi tror
Jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke har lyst til at prøve, at opleve den slags store smerte igen. Det er der ingen mennesker, som har. Og den nervøsitet kan godt sætte sig i kroppen på en. Det er helt normalt, når man har oplevet noget, som bare var hammersvært. Men man kan aldrig helgardere sig mod svære perioder. For de er en del af livet og dem oplever vi alle sammen i løbet af vores liv. Men selv hvis du en dag kommer til at opleve sådan en stor smerte igen – af den ene eller anden grund. Så kan det være rigtigt rart at vide, at selvom det gør super ondt i begyndelsen, så vil det gå over igen med tiden. Og at man godt kan klare det. Du skriver eksempelvis, at du oplevede sådan en stor smerte, da dine forældre blev skilt. Måske oplevede du også der, at det var helt forfærdeligt i begyndelsen, men jo længere tid der gik, jo nemmere blev det. For sådan er kroppen heldigvis lavet. At selvom vi bliver slået helt omkuld i en periode, så kan vi sagtens komme sunde og glade ud på den anden side igen.
Kan i lave en aftale?
Det lyder til, at selvom det var super hårdt, da i var fra hinanden i den uge, så er i også endt med at blive endnu bedre kærester bagefter. Og det er jo mega dejligt at i har fundet hinanden og har det rigtigt godt sammen nu. Så endte bruddet med også at have noget positivt med sig. Det er en kæmpe styrke, at blive gode til at snakke sammen og jeg tænker, at det måske også er det, der kunne være godt for dig nu. Du fortæller om den her situation 2 dage før bruddet, hvor i snakker sammen og han siger, at intet er galt. Det lyder til, at det har sat sig rigtigt dybt i dig og du skriver, at du følte dig svigtet. Det tænker jeg giver rigtig god mening. Fordi han sagde noget, som så viste sig ikke at passe. Det kan man godt komme til at gøre, hvis man føler man sidder i klemme og ikke ved, om man vil forholdet eller ej. Men for dig har det måske været et kæmpe chok. Derfor kan i måske prøve at snakke om, om i kan lave en aftale om, at ingen af jer kunne finde på at sige, at alt gik godt, hvis i ikke mente det?
Det lyder til, at rigtigt meget har ændret sig og i er blevet gode til at snakke sammen, så måske vil sådan en aftale kunne være med til at give jer begge to ro i kroppen? Når man er i et forhold sammen, så er det en rigtig god idé, at få snakket om de ting, som man måske ikke helt føler fungerer. For det er den bedste måde, at man kan få ændret på nogle af tingene og blive ved med at være glade sammen.
Giv jer selv god tid
Selvom i har været kærester længe, så kan det godt føles som om, at man begynder lidt forfra, når der sker store forandringer i ens forhold. Og det kan være mega dejligt, fordi man så kan få lov til at blive forelsket igen og lære hinanden endnu bedre at kende. Men det betyder også, at det kan være lidt en sær periode, hvor man lige skal finde ind til hinanden igen og vende sig til at være kærester på en ny måde. Så kan det være en god idé, at blive ved med at snakke sammen og give sig selv god tid til at komme oven på det svære. Samtidigt med i kan nyde det nye dejlige. Med tiden bliver det måske nemmere og nemmere at give lidt slip på nervøsiteten og slappe af i jeres forhold.
Snak med nogen om det
Hvis du oplever, at det bare bliver ved med at være svært, så kan det være en god idé, at få snakket med nogen om det. Det kunne være en rigtig god veninde, en af dine forældre eller måske et andet familiemedlem, som du er tryg ved. Det kan være super rart at få den støtte og et pusterum til at snakke om det der er svært. Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. De er super søde og dygtige og ingen problemer er for store eller små i Headspace. I øjeblikket kan man pg. corona kontakte dem på telefon eller chat. Men normalt kan man også møde op i deres lokaler rundt omkring i landet og få personlige samtaler. Det er helt anonymt og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Det kan være mega svært, hvis man oplever at gå fra hinanden og finde tilbage sammen igen. Det kan godt sætte sig i kroppen på en. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper