Hej.
Jeg har et rimelig stort problem med jalousi. Jeg har den her skønne kæreste, som går på efterskole. Han har mange pigevenner, og det er jo faktisk helt iorden, det er jeg klar over, og det prøver jeg også at overbevise mavefornemmelsen og stikken i hjertet, at det er. Jeg ved, at han en gang i mellem skriver med sine veninder, og da han går på efterskole, er de jo også tæt sammen dagligt. Han er super sød, og jeg ved, at han ikke ville kunne finde på at være mig utro eller lignende, men jalousien æder mig op indefra. Vi har talt om det mange gange, da det er noget, der virkelig går mig på. Altså at han er så meget sammen med andre piger, og at de kan være sammen, mere end han og jeg kan pga. efterskolen. Jeg får det næsten dårligt, når vi er sammen, og jeg kan se, at han får en besked fra en pige. Han forsikrer mig om, at det selvfølgelig er mig, han vil være sammen med og derfor også er kærester med. Men det er ligesom om, at jalousien bare ikke vil slippe mig. Jeg har prøvet alt, men det ender altid med, at ”smerten” i hjertet bliver ved. Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre. Efterskole-tiden er snart slut, men efter sommerferien skal vi på gymnasiet samme sted, og jeg er bange for, at jalousien til sidst kommer til at ødelægge vores forhold. Vi har i øvrigt været sammen i 1 år, og jalousien har været værst det sidste halve år.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Jalousi er en rigtig svær følelse at opleve og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt træls, at den kommer til at fylde så meget. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi er en normal følelse
Jalousi er sådan en følelse, som vi alle sammen bliver ramt af en gang imellem. Den kommer, fordi der er nogen vi holder så meget af, at vi bliver nervøse for at miste dem. Det kan vi desværre ikke styre selv og hvis der er en periode, hvor man er ekstra meget væk fra hinanden, så kan det godt være med til at gøre jalousien værre. Og du er langt fra den eneste, som har det på den måde, det er der rigtigt mange mennesker, som oplever. Du kan prøve at læse mere om jalousi og hvad man kan gøre ved den i den her artikel. Der står nemlig en masse god information.
Efterskolen er snart slut
Jeg bider mærke i, at du siger, at det går dig på, at han kan være mere sammen med de andre piger på efterskolen end med dig. Det er mega svært og det er rigtigt hårdt at have i baghovedet, hvis du i forvejen savner ham rigtigt meget. Men det er helt normalt, at det kan være svært at få forholdet til at fungere, når ens kæreste går på efterskole. For så kan man ikke se hinanden så meget i hverdagen, som man måske plejede. Og man kan komme til at føle sig langt fra hinanden. Jeg kan sagtens forstå, hvis du er nervøs for, at det ikke bliver bedre, når i begynder i gymnasiet. Men samtidigt tænker jeg også, at det måske vil blive meget nemmere, fordi i ikke længere kommer til at være så langt væk fra hinanden? I kommer måske også til at have fælles omgangskreds og kan blive en stor del af hinanden hverdag og liv.
Så hvis du bliver ramt af en tanke om, at du er bange for, at jalousien kommer til at ødelægge forholdet – så prøv eventuelt at stoppe op engang og sig til dig selv “Lige nu er det rigtigt svært, men om lidt så begynder gymnasiet og vi kommer til at have meget mere tid sammen. Hvor bliver det dejligt”. For måske kan det være med til at bryde den lidt tunge, trælse tanke. Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan undersøge sine bekymringer og måske vores nødhjælpskasse til dem, som er alt for bekymrede. Der står nemlig en masse gode tips til, hvad man kan gøre, hvis man bliver ramt af de jaloux tanker og bekymringer.
Snak med nogen om det
Du har allerede snakket med din kæreste om jalousien og det er rigtigt sejt. For det er nemlig en rigtig god idé, hvis man går rundt med svære følelser, som fylder i ens forhold og hverdag. Og det kan være rigtigt rart at få lidt en pusterum for alle de tanker og følelser, som måske trykker i brystet på en. Måske kunne det være rart for dig også at snakke med nogen, som ikke lige var din kæreste?
Snak med dine veninder
Hvis du har en god veninde, som du er tryg ved at snakke med, så kan du eventuelt tage fat i hende og snakke med hende om, hvordan det går. Det kan nemlig være rigtigt rart, at snakke med en anden end ens kæreste, fordi man så ikke behøver være nervøs for at komme til at skælde ud eller sige noget, som gør ham ked af det. Og nogle gange så har man bare bruge for lige at få “luftet” ud i sine tanker. Det kan også være en rigtig god idé, at lave en aftale med en veninde, forældre eller anden person, at man kan ringe sammen engang imellem og snakke om noget helt andet end jalousien. For hvis man oplever at sidde lidt fast i de svære tanker, så kan det være en stor hjælp, at ringe og snakke om noget helt andet, for at flytte fokus over på noget andet.
Tag fat i Headspace
Hvis du lige nu tænker, at du har meget mere brug for at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder for dem. Det er helt gratis og ingen problemer er for store eller små i Headspace. Deres frivillige er super søde og dygtige og jeg kan varm anbefale dem. Der ligger Headspace i de fleste større byer i Danmark.
Jalousi er en rigtigt svær følelse at opleve og det er helt normalt at blive nervøs for, om det kan ende med at ødelægge ens forhold. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper