Hej Mindhelper
Mig og min kæreste slog op for 2 uger siden. Jeg savner ham så meget. Vi har stadig skrevet og snakket sammen efter vi slog op, men idag aftalte vi at vi ikke skulle have kontakt længere. Om 4 måneder cirka, skal vi gå på skole sammen, og vi håber lidt begge to at vi kan komme sammen igen om nogle måneder, når vi har vores egne problemer i orden. Men jeg har altid haft det meget svært ved tanken om at min kæreste skulle onanere. Det kan jeg huske at sådan havde jeg det også med en eks kæreste, jeg var sammen med for over 1 år siden. Jeg hadede når han gjorde det. Jeg ved det er en normal ting, men jeg kan ikke stoppe med at se det som utroskab, eller ja nu i vores vedkommende, som om han er sammen med en ny. Ved ikke om det giver mening, men jeg bliver lige så sur og ked af det ved tanken om at han skulle onanere, som hvis han skulle gå ud og være sammen med en anden pige. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for det er mærkeligt at gå at snakke med folk om hvor svært man har det ved at ens eks kæreste onanerer. Og jeg ved jo godt at jeg ikke kan styre hvad han gør. Ved bare ikke hvaf jeg skal gøre ved mine tanker

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at det at din kæreste onanere har fyldt, og stadig fylder, meget hos dig. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind. For det er smadder godt at dele sine tanker, når man kan mærke, at de presser på.
Svære tanker
Du skriver, at du altid har haft det svært med, at dine kærester onanerede. Og at du kan blive sur og ked af det, når du tænker på det. Det kan være mega anstrengende at have det sådan. For vi kan ikke bestemme hvad vores kærester gør og ikke gør – selvom vi måske nogle gange ville ønske det. Og som du selv skriver, så er det at onanere en helt normal ting. Det er noget langt de fleste mennesker gør, og det er en naturlig og sund ting at have lyst til – også imens man har en kæreste.
Men jeg kan sagtens forstå, at du kan blive ked af det ved tanken om at en kæreste onanere, når du ser det som utroskab. For utroskab kan gøre hammer-ondt. Og når du skriver, at du ikke kan stoppe med at se det som utroskab. Så tænker jeg at det måske er et tegn på, at du kan komme til at føle dig såret, når din kæreste onanere? Ellers at du kan få nogle tanker om, at din kæreste er interesseret i andre piger?
Men det at onanere behøves slet ikke at have noget at gøre med, at ens kæreste er mindre vild med en. Eller at han gerne vil være sammen med andre piger.
Arbejd med tankerne
Derfor tænker jeg også, at det måske kunne hjælpe dig, at arbejde lidt med dine tanker omkring onani. For måske kan det være med til at punktere nogle af de trælse følelser, du har omkring det. Det lyder nemlig også til, at du godt er klar over, at det at onanere ikke er det samme som at ens kæreste er utro. Men at du samtidig har svært ved at slippe de tunge tanker. Du kan kigge på artiklerne Undersøg dine tanker som en detektiv og Lær at bryde tunge tanker når de køre i ring. Jeg tænker, at der kunne være nogle gode råd i de artikler, som måske kan være hjælpsomme for dig.
Tanker er kun tanker
For nogle kan det også hjælpe at prøve at tænke på deres tanker, som det de er – tanker – og ikke virkeligheden. Så hvis man f.eks. får en tanke om, at man vil dumpe sin næste eksamen. Så behøves det ikke betyde, at det rent faktisk er sådan. Vores tanker kan nemlig godt spille os et pus, eller ikke matche virkeligheden helt.
En teknik til at arbejde med sine tanker, og ikke altid tage dem fra gode vare, er at tage et skridt tilbage fra dem. Så når en tanke dukker op, som f.eks.:“Når min kæreste onanere, så er det er fordi, han hellere vil være sammen med en anden pige”, så prøv at lægge mærke til tanken, og sig til dig selv: “Nu har jeg en tanke om, at min kæreste onanere, fordi han hellere vil være sammen med en anden pige”. Det kan godt virke lidt fjollet og svært i starten. Men hvis man bliver ved med det, kan det gøre at tankerne mister lidt af deres styrke. Giver det mening?
Tal om det
Du skriver også, at du føler, at det ville være mærkeligt at snakke med folk, om dine tanker. Og det tror jeg, er en ret naturlig tanke at få. For det med at tale om sex eller onani, kan for mange unge godt føles lidt pinligt eller sårbart. Samtidig tænker jeg også, om du måske alligevel har en god ven eller veninde, som du kunne have mod på at tale med? Det er selvfølgelig helt op til dig. Men det kan være en ret stor lettelse, at dele sine tanker med andre. Også selvom den man taler med måske ikke har det på samme måde. For sommetider kan det, at der er en der lytter, være rart.
Sexlinien
Du må også altid hive fat i Sexlinien. Hos Sexlinien ved de en masse om sex, og derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man går med nogle svære tanker, om onani og forhold. Du kan både ringe og chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig, hvis du gerne vil snakke lidt mere, om dine tanker.
Det kan være tungt, når man har det svært med at ens kæreste, eller ekskæreste onanere. Derfor håber jeg også at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kan få lidt mere ro på tankerne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper