Hej Brevkasse.
Jeg kan til tider blive rigtig jaloux og rasende indeni, over min kæreste’, eks-kæreste. Ikke fordi hun er en del af hans og mit forhold, men fordi han droppede hende for mig, uden jeg havde en anelse om han allerede havde en kæreste. Vi har nu været sammen i 1,5 år, og har gået mig på siden 6 måneder inde i forholdet.
Og nu kan jeg til tider tænke rigtig meget over, hvad de har lavet sammen i fortiden, hvor de har været henne, hvilken familie han bedst kan lide ( hendes/Min egen), forsøger ofte at se om jeg kan finde nogen beskeder eller billeder af dem fra deres tid sammen. Dog uden held.
Det er noget som går forholdet til min kæreste på. Da jeg ofte også sammenligner hende og jeg, som jeg selv tænker på eller også snakker med min kæreste om, dog bliver han sur/irriteret når jeg bringer hende op.
Ved ikke hvad jeg skal gøre ved de mange forskellige tanker jeg har?
Mvh Den usikre kæreste

(18 år)
Kære usikre kæreste,
Det lyder til, at jalousi fylder meget i dig for tiden. Det kan jeg godt forstå, kan være rigtig frustrerende.
Når jalousien fylder
Jalousi kan være en rigtig ubehagelig følelse at gå med. For ofte er den ikke særlig rar. Og det er slet ikke rart, hvis det gør, at man samtidig får en masse tanker som påvirker en.
Men selvom jalousi kan være frustrerende, så er det faktisk en helt naturlig følelse. Det er noget stort set alle mennesker oplever i løbet af deres liv.
Men hvis man bliver så jaloux, at man bliver påvirket af det, og jalousien ikke går væk igen, så kan man overveje, hvad man kan gøre ved den.
Du er ikke alene
Du skal også vide, at du ikke er alene. Du er langt fra den første, der har skrevet til os, fordi de har svært ved at håndtere jalousien. For det er en svær følelse, og nogle gange kan man føle sig helt magtesløs overfor den.
Du kan for eksempel prøve at læse spørgsmålet: Jeg har problemer med jalousi i mit forhold, eller spørgsmålet: Jeg har kæmpe problemer med jalousien.
I begge spørgsmål har vi nemlig svaret andre, som har skrevet ind til os, fordi de oplever at blive meget jaloux.
Jalousi kan godt forsvinde
Men der er heldigvis ting man kan gøre, for at blive mindre jaloux.
I vores artikel: Alt for jaloux? Få 7 tips til at håndtere din jalousi på en god måde, kommer vi med vores aller bedste råd til at blive mindre jaloux.
Der er en masse gode råd, men jeg vil blot uddybe to af dem for dig her.
Overvej hvorfor du er jaloux
Noget der kan være godt at tænke over, hvis man har en følelse der har stået på i lang tid, er hvad den kommer af.
Kloge mennesker har fundet ud af, at jalousi ofte kommer, når vi er bange for at miste den, vi holder af. Og det kan der jo være mange grunde til.
Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at du sammenligner dig selv rigtig meget med din kærestes ekskæreste.
Sammenligning er en helt normal ting, vi mennesker gør. Men når sammenligningen tager overhånd og påvirker os, så kan man overveje, om det kunne være godt, at prøve at gøre det mindre.
Når vi sammenligner os selv meget med andre, så kan det ofte bunde i vores selvværd. Altså følelsen af, at vi er gode nok præcis som vi er. Hvis vi ikke føler vi er gode nok, så har vi det med at sammenligne os selv rigtig meget med andre. Og det kan blive meget svært at være i.
Styrk dit selvværd og drop sammenligningen
Derfor kan det være en rigtig god ide at træne sit selvværd, så man ikke konstant skal bruge energi på at sammenligne sig med andre.
For eksempel ens kærestes ekskæreste.
For når vi styrker vores selvværd, så får vi også en følelse af, at vi er gode nok som vi er. Og så bliver det ikke så vigtigt, hvordan andre er i forhold til os selv.
Og netop det, kan gøre en mindre jaloux. Fordi man ikke længere konstant går og tænker over, hvem ens kæreste har været sammen med tidligere. Eller om han mon var gladere med personen.
I vores artikel: Lavt selvværd? 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, kan du læse endnu mere om selvværd.
Fortæl din kæreste hvordan du har det
En anden ting, der ofte kan hjælpe, når man er meget jaloux, er at tale med sin kæreste om, hvordan man har det.
For hvis vi går med vores følelser helt alene, så kan de komme til at fylde rigtig meget. Derfor tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med din kæreste om, hvad du går og tænker over.
En ting der er vigtig at huske, er at blive på egen banehalvdel.
Nogle gange hvis man er meget jaloux, så kan man let komme til at pege fingre af den anden. For eksempel ved at sige: “Det er også fordi du gør det her, eller siger sådan her”.
Når man gør det, så vil den anden person let føle sig angrebet, og så er det virkelig svært at have en god snak. Derfor er det vigtigt at huske at blive på egen banehalvdel og tale ud fra sine egne følelser.
Det kan man for eksempel gøre ved at sige: “Jeg har på det seneste virkelig oplevet at være meget jaloux. Det påvirker mig rigtig meget. Kan vi mon tale om det sammen, så jeg kan blive mindre jaloux?”
På den måde taler du ud fra dine egne følelser, og peger ikke fingre af den anden.
Vi har lavet en artikel om, hvordan man kan tale med sin ven om svære ting. Den kan du sagtens bruge som inspiration til, hvordan du kan gribe samtalen an. Også selvom det er din kæreste du skal tale med.
Det kan du læse mere om i artiklen: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
Det er vigtigt at få delt sine tanker og følelser
Jalousi kan være en rigtig svær følelse at sidde med. Og nogle mennesker kan også nogle gange næsten skamme sig over at have den. Men her er det mega vigtigt at huske, at jalousi jo er en naturlig følelse.
Derfor er det virkelig vigtigt at få talt med nogen om den. For ellers kan den ende med at fylde rigtig meget inde i en.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper