Hejsa.
Jeg er en 17 årig pige som er virkelig jaloux. Jeg har en kæreste som har været sammen med andre får mig og det har jeg rigtig svært ved at håndtere. Jeg tænker tit over det og kommer let til at føle mig som andet valg. Han har gjort klart at han slet ikke er interesseret i andre og kun vil have mig. Jeg tænker dog stadig meget over hvem han har været sammen med og om de var bedre end mig. Jeg synes det bliver et stort problem for mig og det er noget der fylder meget i forholdet. Jeg vil høre om i har nogle gode råd der kan hjælpe med jalousi eller nogle ting man kan gøre for at lade vær med at tænke over sådanne ting.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Jalousi er rigtigt hårdt at opleve og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Jalousien fylder
Jalousi er en rigtig træls følelse, som kan ramme os alle sammen. Den kan især poppe op i situationer, hvor vi føler os usikre på os selv. Derfor giver det også rigtig god mening, at jalousien rammer dig, når du kommer til at tænke på din kærestes fortid. For så kan man godt ende i sådan en tankestrøm, hvor den ene negative tanke tager den anden. Og så begynder tankerne måske pludselig at fylde det hele. Men der er heldigvis ting man godt kan gøre, hvis man er ramt af jalousi. Du kan prøve at læse vores artikel om jalousi, for der står en masse gode råd til, hvordan man kan håndtere jalousien. Det kan være, at den kunne være hjælpsom for dig.
Man kan prøve at bryde med tankerne
Du spørger, om man kan lade være med at tænke over nogle bestemte ting. Vi kan ikke styre hvad der popper op i hovedet på os, for det sker helt automatisk. Men man kan godt gøre nogle ting, hvis man bliver ramt af de svære tanker. Et råd kunne være, at at prøve at undersøge sine tanker, som en detektiv. Det er en metode, hvor man skriver sine tanker ned og så giver dem et kritisk tjek. Det kan være rigtigt hjælpsomt, hvis man er ramt af bekymrede tanker om ens kærestes fortid. Det kan du læse meget mere om i artiklen.
Hvis du oplever, at du nogle gange sidder helt fast i de negative tanker, så kan det være en god idé, at prøve at distrahere sig selv fra dem og flytte sit fokus over på noget helt andet.
Snak med din kæreste
Et godt råd er, at få snakket med din kæreste om jalousien. For så kan han være med til at hjælpe dig med at håndtere den, hvis den begynder at fylde for meget. Det kan være rigtigt rart, at få snakket tingene igennem og måske prøve at planlægge, hvad du kan gøre, når tankerne rammer dig. Så kan i eventuelt lave en lille liste med ting, som du finder hjælpsomt at gøre. Det kunne være at ringe til en veninde og snakke om noget helt andet. Eller måske lytte til musik, prøve at lave detektiv-øvelsen eller noget helt tredje.
Snak med nogle andre
Hvis du har brug for at snakke med nogle andre end din kæreste, så er det selvfølgelig også helt i orden. Det kan være, at du har en god veninde, en sød moster eller en af dine forældre, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du prøve at tage fat i dem og høre, om de vil snakke med dig. Det kan være at de har nogle gode råd på vejen og måske endda selv har prøvet, at døje med jalousi-tankerne. Det kan være super rart at få den støtte og det pusterum fra tankerne.
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan jeg anbefale Headspace, som er en anonym ungerådgivning. De er super søde og dygtige, og de står klar til at snakke med unge om det der fylder. Og man kan både ringe til dem, chatte med dem og få personlige samtaler.
Jalousi er mega træls følelse at opleve. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og det kommer til at gå super godt med dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper