Hej Mindhelper
Min (eks-)kæreste og jeg slog op for godt 4 måneder siden. Han slog op med mig. Vi var begyndt at have en del skænderier, særligt omkring hans jalousi. Da jeg tit er sammen med min venner (fra begge køn) har han ofte spurgt flere gange om jeg var sikker på der ikke skete noget mellem mig og en anden dreng. Hvilket jeg blev mere og mere træt af for det var som om han ikke stolede på mig.
Den første uge af vores breakup gik rigtig godt, vi spurgte hinanden hvordan den anden havde det osv. Men lige pludselig ringede han til mig og fortalte at han havde fortrudt vores forhold og efterfølgende blokerede han mig alle steder.
Der var også en episode med en dreng fra min klasse, hvor min ex blev meget jaloux på ham.
Nu 4 måneder efter han slog op har jeg tit haft lyst til at kontakte ham for at hører hvordan han har det.
Og jeg kan hører fra mine venner at hans venner går og snakker om mig fx omkring om mig og ham fyren som min ex var ret jaulox på. Vi er nemlig begyndt at ses lidt.
Jeg har det ikke ret godt med at jeg ved folk går og snakker om mig. Det har fået mig til at tænke på om det er for tidligt at værre videre fra min ekskæreste…

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det der med ekskærester kan nogle gange ende med at blive lidt rodet. Og det kan være super forvirrende at finde ud af, hvad man så lige bør gøre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er ikke nogen regel
Det lyder til, at din ekskæreste er lidt udfordret på grund af jalousi. Og det både var et problem dengang i var kærester og måske også nu, fordi du kan høre på dine venner, at din eks og hans venner snakker om dig og den nye fyr. Det lyder til, at det er det snakkeri, som gør, at du bliver i tvivl om, om det er for tidligt, at du er kommet videre fra din ekskæreste. Er det rigtigt forstået?
Jeg tænker ikke, at der er noget som helst galt i, at du er kommet videre. For der er ikke nogen regel om, hvor længe man skal gå, inden man er klar til at date igen. I sidste ende var det også din ekskæreste, som slog op med dig. Så må han jo også kunne regne ud, at du ville finde en anden på et tidspunkt.
Så for at besvare dit spørgsmål kort. Nej, jeg tænker ikke, at du er for tidligt videre fra din ekskæreste. Der er ikke nogen regel, og det vigtigste er bare, at du gør det, som føles godt og rigtigt for dig. Så hvis du er glad for at ses med den nye fyr, så skal du selvfølgelig bare blive ved med det.
Snakkeriet går over
Det er ikke særligt rart at vide, at der er nogle, som snakker negativt om en. Men for det meste, så går sådan noget snak ret hurtigt over igen. For selvom din ekskæreste måske går rundt og er lidt jaloux lige nu, så skal det nok stoppe med tiden. Så hvis du kan, så prøv at sige ‘pyt’ til det om snakkeriet. Og så se om ikke det går i sig selv igen om et stykke tid.
Måske er det rarest at lade det ligge?
Du skriver, at du har lyst til at kontakte din ekskæreste og høre ham ad, hvordan det går. Det tænker jeg ikke, at der noget i vejen for, at du kan gøre. Men jeg kommer til at tænke på, om det ville være rarest for dig at lade være? Hvis din ekskæreste går rundt og er lidt jaloux på den nye fyr, så er han måske ikke så sjov at snakke med i øjeblikket. Så der er måske en risiko for, at det ender med at blive en lidt træls snak, hvis du kontakter ham. Men du kender langt bedre end jeg gør, så derfor tænker jeg også, at du må mærke godt efter i maven, hvad der føles rigtigt for dig.
Er der nogen du kan snakke med?
Hvis du har en god veninde eller ven, så kunne det måske være rart for dig, at snakke med dem om det? For det er ikke særligt sjovt at gå rundt og være i tvivl om, om man har gjort noget forkert. Det kan sagtens komme til at fylde rigtigt meget i ens hverdag. Så kan det være super rart at have nogle at snakke med, som måske kan være et sæt ekstra øjne på ens problemer. Og hjælpe en med at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre. Og så kan det være rart lige at have et pusterum, hvis tankerne om eks’en begynder at rumstere.
Det er ikke altid lige nemt med ekskærester. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt. Og du ved, at du i hvert fald ikke har gjort noget galt ved at finde sammen med en ny fyr. Det er helt okay. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper