Hej Mindhelper
Er jeg forelsket ?
Hej jeg er 13 år
Jeg er ret gode venner med en dreng fra min klasse. Jeg tror jeg har været forelsket i ham siden febuar 2020 så ca 7 måneder. Jeg har aldrig været forelsket i en i så lang tid. Han er ik som andre drenge. Alle andre drenge fra min klasse er sådan nogle ud i byen og gangster type. Men han er stille og rolig. Hans far og min mor er kollegaer og derfor er vi nogle gange sammen. Det gør ting endu mere akavet. Jeg ved ik om jeg bare skal holde det for mig selv eller sige det til ham. Inden sommerferien var han lidt forelsket i en anden pige fra min klasse . Hvad skal jeg gør???

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det kan bare være rigtig dejligt at være forelsket, men samtidig kan det også være hammer svært og forvirrende, når man ikke ved, hvordan den anden person har det. Derfor er det også bare rigtig dejligt, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Nogle mennesker synes, at det kan være lidt svært at finde ud af, om man er forelsket, eller om det er fordi, man måske godt kan lide sin gode ven. Og bare virkelig synes, at ens ven er rar at være sammen med.  Derfor kan jeg desværre heller ikke svare dig helt præcis på, om du er forelsket. Det er nemlig kun dig som kan mærke, hvordan det føles helt nede i maven. Men når jeg læser dit brev, kunne det måske godt lyde til, at du er forelsket, når du nu har haft det sådan i 7 måneder. Derfor tænker jeg også, at du måske kan tage et kig på vores artikel Forelsket – er du det? For der står en masse gode ting om forelskelse. Så kan det måske være, at det kan hjælpe dig lidt på vej med at finde ud af det.
Det kan være svært lige at finde ud af, om den anden person også godt kan lide en. Derfor er det også helt almindeligt at have det ligesom dig, hvor man er lidt i tvivl, om man nu skal sige det. Nu har du gået med følelserne i 7 måneder og kan stadig mærke dem. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være lidt rart for dig at finde ud af, om han også kan lide dig. Der er forskellige ting, som man kan se efter, når man prøver at finde ud af, om den anden også kan lide en. I vores artikel 15 (næsten) sikre tegn på at han/hun også er vild med dig, kan du læse lidt mere om hvilke tegn, som man kan holde øje med, når man gerne vil finde ud af, om den anden person også kan lide en.
Snak med dine veninder
Det der med forelskelse kan være rigtig svært at finde ud af. Derfor ville det også være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder, om alle de her tanker, som du går rundt med. For måske er der også nogle af dem, som har prøvet at være forelsket uden helt at vide, om den anden også kunne lide dem. Så kan det også være, at de kan fortælle dig, hvad de gjorde og måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Det kan nemlig være rigtig rart, at snakke med nogen som er tæt på en. Og som måske også har prøvet, at stå i den situation, som man selv står i.
Snak med ham
Hvis du finder ud af, at du er forelsket i ham og kan mærke, at følelserne bliver ved med at være der, så tænker jeg, at det måske kunne være rart for dig at få fortalt ham, at du godt kan lide ham. Så du ikke hele tiden skal gå og være i tvivl.
Når man fortæller en anden person, at man godt kan lide dem, er der selvfølgelig også en risiko for at man bliver afvist. Og det kan bare være rigtig svært, når man står midt i det. Men så har man alligevel fået svar, og det er der rigtig mange som synes kan være rart. Så man ikke hele tiden skal gå rundt med tvivlen i maven. Sommetider finder man også ud af, at den anden også godt kan lide en, men måske også har været lidt nervøs for at sige det. Jeg kan også sagtens forstå, at du tænker over at I vil komme til at se hinanden en gang imellem når jeres forældre arbejder sammen. Men det er sådan med forelskelse, at man sommetider er nødt til at tage nogle chancer, for at finde ud af det.
Det der kærlighed kan være hammer svært at finde ud af. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig, så du ikke skal gå og være så meget i tvivl.
De bedste hilsner fra en Mindhelper