Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 15 og går på efterskole. Jeg skriver fordi jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.
Jeg begyndte at synes om den her dreng på samme alder som mig, vi begyndte at snakke mere og mere, men nu tror jeg han har en ting for mig, som jo ikke er en dårlig ting. Jeg er begyndt at få en lidt mærkelig følelse ind imellem, det er som at jeg bare slet ikke magter tanken at have noget med ham, og at jeg har lyst til at drop det.
Jeg plejer at gå ture med ham uden for efterskolen for at få alenetid og mærke efter, hvor jeg på de ture har det fantastisk og har lyst til at fortsætte videre med ham. Men det føles bare mærkeligt på skolen. Samtidigt når jeg ikke er sammen med ham, har jeg så lyst til at være sammen med ham og hygge.
Har snakket med flere af mine venner om det, men de forstår det bare ikke, alså er det fordi jeg bevæger mig for hurtigt frem ad?
Hvad sker der med mig?
Håber nogle kan hjælpe mig.

(15 år)
Kære Pige på 15 år
Det lyder som om, at tankerne om ham drengen fra efterskolen, fylder en del hos dig for tiden. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind.
Forelskelse
Forelskelse kan være noget pokkers noget. Og det er ikke altid lige til at finde hoved og hale i ens egne følelser. Derfor er det også meget normalt, at man kan sidde med nogle modstridende følelser, når man er begyndt at hænge meget ud med en dreng. En dag er man måske mega på, og føler sig ret lun på ham. Men en anden dag virker det hele lidt uoverskueligt, og så får man pludselig lidt for meget. Det kan være ret frustrerende, at man ikke bare har det på en måde hele tiden. Men det er helt naturligt, at følelserne kan komme og gå lidt i bølger – og det er okay, at man ikke har det på samme måde hver dag.
Hvis du er i tvivl om du er forelsket i drengen fra din efterskole, kan du også prøve at tage et artiklen Forelsket – er du det? Måske er der noget i den, som kan hjælpe dig.
Fra tanker til virkelighed
Sommetider kan man også have det sådan, at man egentlig ikke er interesseret i, at tage det videre. For selvom man er forelsket i en, behøves det ikke altid betyde, at man også vil kysse eller være intim med personen. Nogle gange kan man bare have lyst til, at lade det blive ved de varme tanker og følelser. Hvis du har det sådan, er det også helt okay.
Tag en dag af gangen
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er at prøve at tage det en dag af gangen. Mærk efter, hvordan du har det og gå med det. Man har nemlig ikke altid svaret på, hvad man vil i morgen, eller om en uge. Og så kan det sommetider hjælpe bare at prøve, at fokusere på det, som er lige nu, og tage tingene hen af vejen. For man må altid fortryde, eller vælge noget andet, hvis man pludselig kan mærke, at det ikke føles rigtigt længere.
Snak med ham
Jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med ham drengen om dine tanker? Ellers kan det måske være en god ide at gøre. For selvom det kan føles som lidt af en mundfuld, kan det nogen gange godt betale sig at lægge svesken på disken – og fortælle hvordan man har det. Det kan være med til, at tage lidt af luften ud af ens tanker. Og måske kan det også være, at ham drengen har nogle tanker, som kunne være gode for dig at høre. Hvem ved – måske har han det endda lidt på samme måde, som dig. Og selv hvis han ikke har, så kan det være rart for en selv at få sagt tingene, så ikke man skal gå og stresse over, at man skal finde et svar på, hvad man vil lige nu og her.
Blive ved med at tale med dem
Du skriver også, at du har snakket med dine veninder, om dine tanker. Og det skal du endelig blive ved med. Det er nemlig altid en god ide at få luftet ud for tankerne, så ikke man brænder inde med dem selv. Også selvom ens veninder måske ikke lige forstår, hvorfor man har det, som man har det.
Det er ikke altid lige til at hitte ud af, når man på den en side gerne vil være sammen med en dreng, og på den anden side, ikke rigtig magter det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kunne bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper