Hej. Pige.
Jeg arbejder lige nu fuld tid, og stopper i slut januar. Jeg er ret deprimeret og alt er overvældende i min hverdag.
Jeg kan ikke besluttet mig for hvad jeg skal efter:( Rejse, arbejde, skole???
Jeg droppede ud af 3 gym fordi det ikke var mig.
Allerhelst vil jeg gerne holde 1 måned hvor jeg kan slappe af og tage det med ro på. Samtidig er jeg bange for at jeg ender i et sofa hul igen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal. Vil SÅ gerne rejse, men har kun 20.000 og har også en lejlighed som jeg betaler 4000 til om måneden. Jeg er også skrækslagen for at rejse, fordi jeg er så ikke selvstændig, men jeg vil SÅ gerne. Ingen tror på mig. De spørg altid “nå det tør du godt?” og “har du mod på det?”, når jeg fortæller om at jeg gerne vil rejse uden for europa.
Jeg tror helst at jeg vil arbejde lige nu. Jeg gad godt få 3-4 job som jeg kan arbejde skiftevis i ugen, og så bare fylde op med vagter.
Jeg kan ikke arbejde med det samme 5 dage i ugen, men jeg kan godt arbejde med forskellige ting 70 timer i ugen??? Så længe det ikke er det samme?
Bør jeg holde lidt fri først?? Jeg har btw ingen somemrferie pga arbejde.
Please hjælp.

(20 år)
Kære dig,
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, når der er flere ting, som man har lyst til. For på den ene side vil du gerne rejse, men på den anden side er du i tvivl om det er bedre at blive ved med at arbejde.
Det kan jeg sagtens forstå kan være svært at beslutte.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad det rette er at gøre for dig. Det kan nemlig kun du mærke, hvad er. Men jeg vil gerne komme med forslag til, hvad du kan overveje, inden du tager din beslutning.
Det der med at rejse ‘alene’
Du skriver, at du mega gerne vil ud at rejse. Men du føler ikke helt, du har nok penge, og du er lidt nervøs for at skulle være selvstændig i at skulle uden for Europa.
En mega smart måde at rejse på, hvis man gerne vil af sted alene, men ikke har lyst til at stå for rejsen selv, er grupperejser.
På grupperejser rejser man med andre som også gerne vil rejse, men det er en rejseleder som står for at planlægge det hele.
På den måde kan man tage af sted alene, men stadig møde andre, og man behøver ikke selv tage en masse beslutninger og have styr på en masse.
Grupperejser kan man finde gennem mange rejsebureauer. Du kan finde det ved at søge på “grupperejser for unge” på Google. Så kommer der en masse forskellige muligheder frem.
Skal du arbejde i stedet?
Hvis du vælger at arbejde lige nu, så kan du spare flere penge op. Og jo flere penge du har, jo flere muligheder har du også.
At arbejde kan også være virkelig fedt. For det kan være rart at have noget at stå op til og få en masse arbejdserfaring på CV’et.
Ofte lærer man også sig selv bedre at kende, når man arbejder. Især hvis man har forskellige jobs. Så kan det være man finder ud af, hvad man godt kan lide at lave, og hvad man mindre godt kan lide.
Det ene udelukker ikke det andet
Det kan lyde lidt som om, at du enten skal vælge at arbejde eller rejse. Sådan behøver det slet ikke at være.
Du kan sagtens vælge at arbejde nu, og så rejse næste år. Eller rejse nu, og så arbejde når du kommer hjem.
Du skriver, at du ‘kun’ har 20.000 kr. Men 20.000 er virkelig en god start på en opsparing. Og når jeg læser om grupperejserne, er der flere af dem som starter ved en 19-20 tusind kroner. Så det er altså slet ikke urealistisk at komme ud at rejse for de penge.
Snakker du med nogen om det?
Når man er meget i tvivl om, hvad man skal gøre, så kan det hjælpe meget at tale med nogen om det.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det er noget du gør?
For ofte kan andre hjælpe en med at se mulighederne fra forskellige vinkler. De kan måske hjælpe dig med at overveje, hvilke fordele og ulemper der er ved begge dele.
Og så bliver det ofte nemmere at tage en god beslutning.
Hvis du har en god ven, familiemedlem eller god kollega, kunne du prøve at spørge en af dem?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej til at tage en beslutning. Og så håber jeg, at uanset hvornår du kommer af sted på din rejse, at den bliver super fed.
De bedste hilsner fra en Mindhelper