Hej brevkassen
Jeg har et kæmpe dilemma og det kan virke forvirrende. Men jeg har haft 2 kærester lige efter hinanden og sammenlagt 8 år med kæreste på hvilket har gjort jeg har haft kæmpe behov for at slippe trygheden og prøve at være mig selv. Men da jeg så slap første ex kæreste falde jeg i med det sammen med en ny som jeg nu har problemstilling med. Vi har boet sammen i 3 år og flyttede sammen med det samme, da vi mødte hinanden. Men jeg har on/off i vores forhold haft skyldfølelse over at have dette store behov for at udforske verden, flytte selv og stå på egne ben hvilket jeg ikke har haft det godt med da han trods alt har været lidt ældre og har følt jeg har spildt hans tid. Men nu har jeg for 2 uger siden slået op og gik tilbage hvor det ikke føles rigtigt. Så derfor slo jeg igen op og nu sidder jeg her med det største knuste hjerte og kan ikke finde ud af hvad som er rigtigt for mig? Skal jeg følge min hjerne og prøve at udforske mine drømme eller skal jeg følge mit hjerte og blive sammen med ham jeg elsker men med tanken om at slippe drømmene og ikke udleve dem. Men så har jeg ham istedet? Jeg er så forvirret og ved ikke hvad jeg skal stille op, håber i kan hjælpe mig.

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går med en masse svære og forvirrende tanker. Det kan være mega hårdt at gå fra sin kæreste og føle sig i tvivl om, hvad man skal gøre. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind. For du skal bestemt ikke gå med alt det helt alene.
Det er normalt
Du skriver, at du har et kæmpe behov for at slippe trygheden og prøve at være dig selv. Det tænker jeg giver rigtig god mening, for du har været i et forhold i rigtig mange år. Også i de år, hvor der sker rigtig meget i forhold til fx identitet og selvstændighed. Mange unge går gennem en process i de år, hvor de finder ud af, hvem de er, og hvad der er vigtigt for dem. Derfor er det også helt normalt at have et behov for at udforske og stå på egne ben. Og det behov ser meget forskelligt ud fra person til person. Nogle har måske rigtig meget brug for at være selvstændige og sig selv, mens andre finder sig selv i et forhold eller i relation til andre. Derfor tænker jeg også, at det du beskriver er helt normalt. Og jeg tror, at der er rigtig mange unge som kan genkende følelsen af at have lyst til at stå helt på egne ben. Men når man ikke har prøvet det før, kan det godt virke skræmmende og overvældende. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes det er rigtig forvirrende lige nu.
Det kan være forvirrende at gå fra sin kæreste
Du skriver, at du lige er gået fra din kæreste, men at du nu har svært ved at finde ud af, hvad der er rigtigt for dig. Og det kan jeg sagtens forstå, for når man går fra sin kæreste kan der opstå en hel masse forvirrende og modstridende følelser. Derfor er det også helt normalt, at komme i tvivl om, hvad der er det rigtige for en. For som du siger, er der på den ene side noget rigtig rart og trygt ved forholdet, og det kan godt føles lidt skræmmende pludselig at miste det. Særligt, når man har været i forhold i mange år. Men samtidig lyder det også til, at det med at kunne stå på egne ben og udforske verden fylder rigtig meget hos dig. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du synes, at det er hammersvær situation at stå i, for dine følelser og tanker er måske rigtig modstridende lige nu.
Mærk efter
Det er mega hårdt at gå fra sin kæreste også selvom man er den, som tager beslutningen. Vi mennesker kan nemlig rigtig godt lide det trygge. Og når man tager en beslutning om at gå fra sin kæreste, kan det godt føles lidt som om, at det hele er kastet op i luften. Og det kan være rigtig ubehagelig at stå i, og så kan tankerne om at gå tilbage godt opstå. For så kommer man hurtigt tilbage på sikker grund igen. Men selvom tvivlen opstår betyder det ikke, at ens beslutning var forkert. Selvom det hele måske føles rigtig skræmmende lige nu, skal du nok lande på benene igen. Og hvis du så stadig kan mærke, at du gerne vil tilbage er det selvfølgelig også helt okay. Det vigtigste er nemlig, at du gør det som føles rigtigt for dig.
Derfor tænker jeg også, at det er mega vigtigt, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig. For det er kun dig, som kan mærke og ved, hvad der er det rigtige for dig. Og jeg ved godt, at det kan være helt vildt svært at mærke, når der suser en masse forvirrende tanker og følelser rundt i kroppen. Derfor tænker jeg også, at det måske kan være en hjælp for dig, at prøve at spørge dig selv: “vil jeg kunne leve med ikke at udforske?”. For ofte kan det hjælpe ens mavefornemmelse på vej.
Du kan også prøve at lave en liste, hvor du skriver, hvad der taler for at udforske, og hvad der taler imod. For det kan sommetider være en god hjælp, at få det ned på papir eller på sin telefon. For så bliver det tit lidt mere konkret og overskueligt, end når man har kun har det hele oppe i hovedet.
Snak med dem omkring dig
Det kan være mega hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du har det. For vi mennesker er ikke lavet til at klare alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Det kan være en god veninde, din mor eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtige er bare, at du ikke går med alle dine tanker og følelser alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtige gode at snakke med, når man går og bøvler med tvivl og kærlighed. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være hammerhårdt at gå fra sin kæreste og komme i tvivl, om det er den rigtige beslutning. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper