Hej, Mindhelpere👋🏼
Jeg går ud fra at det er normalt at tænke over det her, især i 20’erne:
Jeg får nogle gange nogle perioder, hvor jeg tænker/undrer mig over, hvad der sker efter man dør🤔
Jeg er bange for at dø, men en tanke, der ofte dukker op er, “Hvis jeg tror på, at der sker noget godt efter man dør (fx. kommer i Himlen) hvad så hvis jeg ender med ikke at være bange for at dø?”
Jeg er rædselsslagen for fx. at få selvm*rdstanker, og for mig er det jo en meget god frygt at have😅
Så endnu en tanke/hvad-nu-hvis der dukker op er, “Hvis jeg ikke er bange for at dø, hvad så hvis jeg kan ende med at gå hen og få selvm*rdstanker?😨”
Bare nogle irriterende tanker, der sætter sig fast, og som jeg har lidt svært ved at komme af med mens det står på, så hvis I har nogle råd, eller hvis I kan fortælle mig om det er normalt at have sådanne tanker, ville jeg virkelig sætte pris på det!😊
Ser frem til at høre fra jer!

(23 år)
Kære dig,
Det lyder til, at tankerne om døden og hvad der sker efter døden, er noget du tænker meget på for tiden. Men nu er du også blevet i tvivl om, om det er normalt at have de tanker.
Jeg er glad for du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt at tænke på døden
Vi mennesker har gennem mange tusinder år tænkt på, hvad der sker, når vi dør.
Det er faktisk noget videnskabsmænd, filosoffer, teologer og andre kloge mennesker har brugt rigtig meget tid på at udforske.
Men indtil videre uden noget resultat.
Men det er også det, som gør det så spændende at tænke på. Og derfor skal du vide, at det er fuldstændigt normalt at have de tanker.
Det er faktisk noget som de fleste kender til, og jeg er næsten sikker på, at hvis du spørger dem omkring dig, så har de også selv prøvet at tænke på det.
Selvmordstanker Vs. tanker om døden
Selvmordstanker og tanker om døden er ikke det samme.
Selvmordstanker er ofte tanker, der involverer en lyst til ikke at være her mere.
Tanker om døden derimod kan ofte være mere filosofiske og handle mere om, hvad der sker efter døden, som du selv nævner.
Derfor er det vigtigt at huske på, at tanker om døden og selvmordstanker er to forskellige ting, og at de ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre.
Så man kan sagtens tænke på døden, uden at det på nogen måder leder til selvmordstanker.
Kan det være problematisk at tænke på døden?
Det kan blive problematisk at have tanker om døden, hvis det er selvmordstanker.
For selvom selvmordstanker eller tanker om ikke at være her mere, faktisk er noget, mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv, så kan de udvikle sig til mere end blot tanker.
Og hvis man har en fornemmelse af, at ens selvmordstanker er ved at udvikle sig til handling, så er det meget vigtigt, at man kontakter Livslinien.
Livslinien har nemlig en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med folk, som har selvmordstanker.
Det er sundt at være nysgerrig
Jeg forstår godt, at du kan blive bange eller nervøs, når du har de her tanker om døden. For man kan måske komme til at tænke, at når man tænker meget på døden, betyder det så også, at man gerne vil dø?
Men det gør det bestemt ikke. Og når jeg læser dit brev til os, så lyder det meget mere som om, at du har en rigtig sund og normal nysgerrighed.
Derfor tænker jeg ikke, at du skal være bekymret for at udvikle selvmordstanker, fordi du interesserer dig for, hvad der sker i døden eller efter man dør.
Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, og jeg håber at mit svar kan hjælpe dig. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper