Hej Mindhelper
Jeg har det svært med min krop, men ved ikke hvordan jeg skal motivere mig selv til at begynde af træne. Vil gerne af med mit fedt, men kan som sagt ikke finde den der motivation til at begynde at træne. Håber du/i kan hjælpe mig med det😊

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Jeg er glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Det kan nemlig være rigtigt svært lige at se sig ud af, hvordan man lige skal håndtere det med træning.
Vi har brug for fedt på kroppen
Jeg kan sagtens forstå, hvis du godt kunne tænke dig, at komme af med dit fedt på kroppen. For sådan er der rigtigt mange mennesker, som har det svært med deres krop, der tænker. Ofte fordi de synes, at det med fedtet måske ikke er så pænt eller at man brude se ud på en bestemt måde. Og derfor begynder man at overveje forskellige måder, man kan komme af med det på. Men det er hammervigtigt, at du ved, at det er fuldstændigt almindeligt og totalt nødvendigt for os mennesker at have fedt på kroppen. Fedtet på kroppen er med til at holde dig sund, sørge for at du vokser, sørge for at du kan holde varmen og at du har energi til dagen. Derfor er det heller ikke en god idé, at prøve at komme af med fedtet på kroppen, medmindre at ens læge har sagt, at man har for meget fedt på kroppen og det derfor går ud over ens sundhed. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der overhovedet er nogen grund til, at du skulle komme af med fedtet på kroppen?
Hvis det er fordi, at du synes det ikke ser på pænt ud, så kan det være en god idé, at prøve at huske dig selv på, at du er 13 år og derfor vokser rigtigt meget lige nu. Derfor er din krop også i forandring og det er helt naturligt, at der vil komme mere fedt på din krop og din vægt vil stige. Og at kroppen vil se anderledes ud, end den måske gjorde for bare 1 år siden. Det sker for størstedelen af alle mennesker i teenageårene og det er en del af, at man er ved at blive voksen. Og så kan det bedste være, bare at lade fedten være fedt og ikke prøve at ændre på det. Jeg ved godt, at det er meget lettere sagt end gjort. Hvis du synes det lyder hammersvært, så kan du prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop og udseende. For der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan blive gode venner med sin krop, selvom man måske ikke synes lige godt om alle dele på den.
Det er sundt at træne og motionere
Det er selvfølgelig sundt at træne og dyrke motion, så længe man gør det på en måde, hvor man ikke træner for meget eller for hårdt. Du skriver, at du har svært ved at motivere dig. Det tænker jeg er fordi, at du ikke synes det er sjovt at træne og fordi, du føler du skal træne for at komme af med fedtet. Er det noget du måske genkender? Og mit bedste råd til dig er, at lade være med at prøve at tvinge dig selv til at motionere på en måde, som du ikke synes er sjovt. For så ender det med at blive en rigtig træls opgave, som man lynhurtigt kan komme til at slå sig selv oven i hovedet over. Hvis du gerne vil motionere mere, så prøv at sæt dig ned og overvej, hvad der kunne være en sjov måde for dig at motionere på? Det kan være, at det vil være sjovt at gå til håndbold, svømning, ridning, karate eller en helt anden form for sport. Det kan også være, at du bedst kan lide at gå ture med høretelefoner og musik i ørene. Du kan eventuelt prøve at lave en for/imod liste for de forskellige sportsgrene. På den måde kan du måske få en fornemmelse for, hvad der kunne være en sjov måde for dig, at motionere på.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du prøvede at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. For det kan være rigtigt hårdt at gå rundt og føle, at man har det svært med sin krop. Så kan det være en godt at åbne op og fortælle nogen om det der fylder for. For når vi deler vores svære tanker med andre, så kan det også være med til at gøre det hele lidt nemmere at håndtere. Lidt ligesom, hvis man havde båret rundt på en tung kuffert længe og der så kom en, og tog den ene hank og hjalp en. Du kan prøve at læse vores artikel om, at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man snakke om noget, som måske er rigtigt sårbart for en.
Hvis det ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du er glad for at snakke med. En sød moster, farfar, yndlingslærer eller helt 4. person?
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. De kender godt til det med, at være ung og have det svært med sin krop. De er super søde og man kan være helt anonym, hvis man synes det er rarest.
Det er ikke særligt sjovt, at have det svært med sin krop. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper