Hej
Jeg er en pige på 15 år, jeg er blevet forelsket i en pige og ved ikke hvad jeg skal gøre, det er et slags tabu i min klasse, og jeg ved ikke hvordan jeg skal springe ud🥲

(15 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig svært at springe ud. Særligt, hvis der er et tabu om seksualitet i ens klasse.
Hvorfor er det svært at springe ud?
Rigtig mange, som ønsker at springe ud, synes det kan være rigtig svært.
For ofte ved man ikke rigtig, hvordan dem omkring én vil reagere. Man kan derfor være bange for, at de reagerer negativt og måske ikke tager det super pænt.
Du skriver, at der i din klasse er et slags tabu. Jeg tænker det betyder, at det der med at snakke om, hvilket køn man er forelsket i, ikke er noget man gør. Er det rigtigt forstået?
For hvis det er, så giver det rigtig god mening, at du ikke ved, hvordan du skal springe ud.
For hvis dem omkring én aldrig snakker om det, så kan man godt føle sig lidt alene med ens tanker.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Hvad er seksualitet?
Seksualitet er virkelig individuelt, og det kan se ud på rigtig mange forskellige måder. Og derfor kan det faktisk også være lidt svært at blive klog på, hvad det helt præcist betyder for os hver især.
Nogle personer oplever, at de har en tydelig seksualitet. Altså at de fx identificerer sig med at være homoseksuel eller biseskuel.
Andre personer ser mere deres seksualitet som noget, de egentlig ikke rigtig vil eller kan definere.
Mange mennesker oplever nemlig, at deres seksualitet udvikler sig i løbet af deres liv, og at de ikke er enten det ene eller det andet.
Og det er helt okay. Man skal gøre det, som giver bedst mening for en selv.
Hvis du vil læse mere om seksualitet, kan jeg varmt anbefale Sexliniens artikel om seksualitet
Skal eller skal du ikke springe ud?
Du spørger ind til, hvordan du skal springe ud.
Nogle mennesker vil rigtig gerne have, at dem som er tæt på dem, kender til deres seksualitet.
Det kan være, at det er rart, at man ikke altid skal forklare, hvorfor man føler, som man gør, eller tænker som man gør. For folk ved godt, hvordan man har det.
Andre kan bedre lide slet ikke at dele det med nogen, eller måske kun nævne det, hvis det giver mening for dem.
Derfor er der heller ikke nogen ‘rigtig’ eller ‘forkert’ måde at springe ud på.
Man kan vælge at fortælle dem, man synes skal vide det, at man er tiltrukket af piger, man kan også vælge at lade være. Det er helt op til en selv.
Du skal gøre det, som føles rigtigt for dig. Og hvis det er at fortælle det til din klasse, så handler det om at finde ud af, hvordan du kan gøre det.
Hvordan springer du ud?
Hvis du har lyst til at springe ud, men ikke ved hvordan du skal gøre det, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte LGBT+ Danmark
Selvom jeg rigtig gerne vil fortælle dig præcis, hvad du skal gøre, så er det nogle gange bedre at spørge nogen, som ved rigtig meget om det. Og det gør LGBT+ Danmark.
På deres hjemmeside, kan du både chatte, ringe og booke en personlig rådgivningssamtale med en af deres rådgivere.
Deres rådgivere er super søde, dygtige og ved rigtig meget om seksualitet og hvad det vil sige at springe ud.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis man har lyst til at springe ud, men ikke helt ved hvad man skal gøre.
Taler du med nogen om det?
Nu ældre man bliver, nu mere lærer man også om sig selv og sin identitet og seksualitet.
Og det er mega spændende.
Og tit kan det være virkelig rart at tale med andre, som man stoler på om det.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du taler med nogen om dine tanker?
Det kunne for eksempel være en i din familie eller en god ven.
Så kan du også tale med dem om, hvad de tænker ift at springe ud.
Det kan være de har nogle gode tanker omkring, hvad du kan gøre eller overveje.
Uanset hvad, er det i hvert fald ofte rigtig rart at tale med andre om, hvordan vi har det. Især når det er ting som fylder meget hos en.
Hvis du har svært ved præcis, hvordan du skal starte samtalen, så kan du prøve at læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
I den kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Det kan være mega svært, hvad man skal gøre, når man gerne vil springe ud, men ikke helt ved, hvordan man skal gøre det. Derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig. Jeg sender dig en masse positiv energi, og håber du finder den rette løsning for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper