Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14 år. Jeg synes ikke ret godt om mit udseende og jeg har meget svært ved at sige det til nogen, fordi jeg ikke føler at nogen forstår mig. Jeg ved af hvis jeg går hen og siger det til nogen af mine tætteste så siger de til mig at det er noget pjat. Jeg har det rigtig skidt med det og faktisk er det eneste jeg ønsker er bare at der er en jeg kan snakke med om det, men ved ikke helt hvad jeg skal gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet herind. For det er nogle rigtigt svære tanker, du går rundt med. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du har brug for at snakke med nogen om det.
Du er ikke alene
Du skriver, at du ikke synes ret godt om dit udseende. Det virker til, at det fylder rigtigt meget for dig og det kan jeg sagtens forstå. For vi mennesker kan nogle gange komme til at være rigtigt hårde ved os selv, og komme til at stirre os helt blinde på de der små fejl, vi synes, vi har. Derfor synes jeg også, at du skal vide, at du langt fra er alene med at have det sådan. Der er desværre rigtigt mange unge, som har det rigtigt svært med deres krop. Og det er bare hammersvært, at skulle stå alene med de følelser. Derfor synes jeg også, det er mega sejt, at du har prøvet at snakke med nogle af dine tætteste om det. Desværre lyder det til, at de bare har sagt til dig, at der ikke er nogen grund til at du er ked af. Og sikke noget øv. De har nok ment det venligt, fordi de synes du er smuk og dejlig, præcis som du er. Men nogle gange har vi bare brug for at blive lyttet til, uden at der er nogle, som prøver at løse vores problemer eller få os til at føle noget bestemt. Derfor vil jeg også prøve at komme med lidt råd til, hvordan du kan komme til at snakke med nogen alligevel. For selvfølgelig har du brug støtte til at håndtere de svære tanker og følelser.
Snak med dem igen
Dine tætteste har ikke helt forstået, hvor meget det her egentligt fylder for dig. Og derfor har de nok sagt til dig, at der ikke er en grund til, at du har det dårligt over dit udseende. Men det kan være en god idé, ikke at give op, selvom de måske ikke forstod det første gange, du sagde det. Nogle gange kan det nemlig være nødvendigt, at sige ting flere gange før folk helt forstår, hvor meget det egentligt fylder. Jeg tænker, at måske kunne være hjælpsomt for dig, at læse vores artikel om, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre. selv hvis det ikke er dine forældre, som er dine nærmeste, så kan de fleste af rådene sagtens bruges alligevel.
Snak med dine venner og veninder
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, at prøve at snakke med nogle af dine venner eller veninder om, hvad du oplever. For jeg kunne forestille mig, at hvis du spørger dem, om de også nogle gange bliver kede af det over noget ved deres udseende, så vil de fleste kunne sige ja. Og så kan i prøve at snakke lidt om, hvordan søren man så forholder sig til de svære følelser. Så de ikke ender med at fylde det hele. Nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med nogen på ens egen alder, fordi de nogle gange er gode til at forstå, hvad det er man går igennem.
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med nogen, som har tid og overskud til virkeligt at lytte til en. Og heldigvis så er der nogle, som sidder klar til lige netop det – eksempelvis hos Headspace. Headspace er en frivillig forening, som netop hjælper unge med de ting, som fylder for dem. Der kan man komme og snakke om alt det, som man har brug for. Og der er ingen problemer som er for store eller små i Headspace. Så sidder man og snakker med en frivillig. De er super søde og dygtige og helt vant til at snakke med unge, som har det svært. Det er gratis, anonymt og der ligger en Headspace i mange af de større byer i Danmark. Hvis du har lyst kan du også starte med at chatte med dem fra Headspace.
Hvis det ikke skal være Headspace, så kan jeg også anbefale Børnetelefonen. Der kan man både ringe, sms’e, skrive og chatte med deres frivillige. Det er også en frivillig forening, som hjælper børn og unge med det der fylder for dem. De er også super søde og vil super gerne hjælpe og lytte.
Prøv at sige tak til kroppen, selvom den ikke er perfekt
Hvis du har lyst, så er der nogle ting man selv kan gøre, for at blive lidt bedre venner med ens udseende. Eksempelvis kan det være en rigtig god idé, at huske at sige tak til kroppen, selvom den måske ikke ser helt ud, som man går og drømmer om. Og vi har alle sammen noget, som vi ikke er så glade for. Det kan være alt fra skæve knæ, stor mave, rødmen, sved, tynde arme og aaaaalt muligt andet. Sådan har vi det allesammen. Men derfor kan det være en god idé, at huske at takke kroppen lidt hver dag alligevel. For selvom man har skæve knæ, så er det jo vildt fantastisk at man har ben, som gør at man kan spille fodbold med sine venner, vandre byen tynd på shoppetur og gå alle de steder hen, som man drømmer om. Og selvom man måske ikke synes maven er den flotteste, så kan man måske være taknemlig for, at den holder en i live, at den kan rumle, når den er sulten. Og at den kan spise masser af slik til filmaften med ens veninder. Hvis du har mod på det, så kan du prøve at lave en taknemmelighedsdagbog om din krop. Det kan nemlig være en rigtig god måde, at blive lidt gladere for den der krop, som både er rigtigt god og helt uperfekt. Hvis du har lyst kan du læse endnu mere om, hvordan man slutter fred med sit udseende i denne her artikel, som handler om lige præcis det .
Det er nogle rigtigt svære følelser og tanker, som du går rundt med omkring dit udseende. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig, og du finder nogle, som er super gode at snakke med. Masser af gode tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper