Hej Mindhelper
jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde, så jeg starter bare..
jeg er træt af min krop, mest med min vægt, jeg vejer 150 kg og vægten viser ingen tegn på at gå den anden vej any time soon, jeg har prøvet adskillige ting til at tabe mig, men jeg har simpelthen ikke motivationen til at blive ved, til at stick til den valgte kur jeg er på i det givende tidspunkt, hvilket virker sindsygt, for jeg risikere at få sukkersyge eller værre endnu dø hvis ikke jeg snart gør noget ved det, har allerede fået af vide at jeg har fedt rundt om nogle organer, så hvorfor har jeg ingen motivation til at tabe mig selvom jeg virkelig gerne vil?
Jeg er træt af at være den fede, jeg er træt af ikke at have en kæreste, træt af aldrig at have haft en for st være helt ærlig…
Jeg har en genetisk øjen sygdom der gør at jeg bliver blind over tid, cellerne i mine øjne dør, jeg ved ikke hvor lang tid jeg har af mit syn tilbage, så jeg ved ikke om det har givet mig en form for depression eller noget i den retning, måske kunne det være derfor jeg ingen motivation/energi har til at tabe mig.
Jeg er stille og ikke særlig social, har det bedst for mig selv, og det har ikke så meget med min vægt og gøre, det har jeg altid været
Jeg har tænkt på en psykolog, men vil ikke virke hjælpløs… især ikke fordi jeg kommer til at være hjælpløs om et X antal år når jeg bliver blind, og jeg ved at en psykolog ville kunne hjælpe mig og det er det de er for, men det ændre ikke hvordan jeg føler…
Så det er her jeg står, i midten af en motorvej der går 1000 forskellige retninger og jeg ved ikke hvilken en er den rigtige…

(Dreng, 20 år)
Hej Dreng på 20 år
Det lyder godt nok til, at der er rigtigt mange ting, som fylder i dit liv i øjeblikket. Og jeg kan godt forstå, at du føler, at du står ved en motorvej med alle de her retninger at gå af. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du er allerede på vej
Når jeg læser dit brev, så er det første jeg tænker, at du allerede har taget et mega vigtigt skridt i den rigtige retning. Du har gjort dig nogle overvejelser om, hvem du er og hvad du oplever er svært. Og så har du skrevet herind og delt dem med os. Det kan du godt give dig selv et klap på skulderen over, for det betyder, at du allerede har drejet af den første vej på motorvejen mod noget nyt.
Vægttab
Det lyder til, at du rigtigt gerne vil tabe dig, men at motivationen forsvinder. Det er noget, som de fleste mennesker, som prøver at tabe sig, kan nikke genkendende til. For selvom der måske er 1000 gode grunde til at tabe sig, og det måske endda er ens største ønske, så er det mega svært. For vægttab kræver, at man begynder at leve sit liv på en helt anden måde end man gør lige nu. Og det kræver mega meget energi at skulle gøre noget andet, end det man plejer.
Vi mennesker er nogle vanedyr og kører så meget på erfaring og automatik som overhovedet muligt, fordi det kræver mindst energi af vores hjerner. Derfor er vi heller ikke naturligt indstillet til at have motivation til vægttab. Tværtimod er vi indstillet til at gøre, som vi plejer. Også selvom det måske ikke er det bedste for os. Derfor giver det også super god mening, at du oplever motivationen kan forsvinde.
Udover det så er der næsten altid, nogle rigtigt gode grunde til, at man er blevet stor i første omgang. Det kan være alt fra, at man spiser for at dulme svære følelser. At man måske er vokset op i en familie, som spiser meget. At man ikke er lige så fysisk aktiv som man var, da man var yngre. At man har hygget sig med at spise og måske fået nogle uheldige vaner. Der kan være så mange ting, som spiller ind. Og det vigtigste er, at du ved, at det ikke betyder, at håbet er ude og du ikke kommer til at kunne tabe dig. Men nogle gange skal vi prøve at gøre det på en anden måde end man har forsøgt tidligere.
Har brug for en hjælpende hånd på vejen?
Slankekure har en tendens til at blive rigtigt nederen, rigtigt hurtigt. Og hvis du du oplever, at du ret hurtigt falder fra de kure, du har prøvet – så tænker jeg ikke, at det er dig, der er noget galt med, men derimod den slankekur. Det kan være, at vægttabet ikke har virket for dig tidligere, fordi den metode du har prøvet, simpelthen ikke har passet til dig. Det er der rigtigt mange som oplever, når de forsøge at tabe sig. Måske kan de ikke lide den mad, der er på planen. Eller der kommer så mange regler, man skal overholde, at man bare giver op med det samme. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at snakke med en professionel om, hvordan man kan få en livsstil, som måske er sundere for en. Det kunne eksempelvis være en diætist, en personlig træner, en vanecoach eller en psykolog med speciale i vægttab. Det kommer an på, hvad du tænker vil passe bedst til dig og hvad der er af muligheder for dig? Det vil jeg skrive lidt mere om lidt længere nede i svaret.
Det er ikke hjælpeløst
Du skriver og siger du har overvejet at gå til psykolog. Men du vil ikke føle dig hjælpeløs. Jeg tænker, at der er ikke noget hjælpeløst i, at gå til psykolog. Tværtimod er det en beslutning man tager, fordi man netop gerne vil have, at der sker noget forandring i ens liv. Altså at man gør noget aktivt, for at hjælpe sig selv. Og det giver rigtig god mening, hvis du har brug for at snakke med nogen i forhold til vægten, depression og øjensygdommen. For det er nogle tunge emner og jeg er næsten helt sikker på, at stort set alle mennesker ville have brug for at snakke med nogen,, hvis de stod med de samme problemer, som du gør i øjeblikket. Du kan prøve at se det på den her måde. De største OL-atleter har måske været motiverede og trænet meget, men der er ikke en eneste af dem, som ikke også har fået hjælp fra alt fra trænere, diætister, massører, læger og sponsorer.
En god idé for dig lige nu er, at tage til lægen og snakke om, hvad du har brug for hjælp til. For hvis det der fylder mest for dig er vægten, så er det måske det, lægen skal hjælpe dig med. Lægen vil måske kunne give dig en henvisning til en diætist eller et andet tilbud i jeres kommune eller måske hjælpe dig selv. Og ellers vil lægen måske kunne rådgive dig i, hvad der ellers kunne være godt for dig. Du skriver, at du tror du måske har en depression. I såfald er det også hammervigtigt, at du får snakket med lægen. For lægen kan sætte sig sammen med dig og finde ud af, om det er en depression eller noget andet, som rammer dig. Og så vil lægen kunne hjælpe dig med depressionen eller henvise dig til en psykolog, som vil kunne hjælpe.
Snak med dem omkring dig
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen omkring dig om, hvordan det går? For hvis man har det rigtigt svært, så kan det være super rart, at have nogle at støtte sig op af. Det kan være ens forældre, gode venner, søskende eller nogle helt andre, som du er tryg ved at snakke med. Så har man også nogle, som kan hjælpe en med at holde fast i motivationen og glæden, hvis det hele bare bliver for meget.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige er i din omgangskreds, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og tale om det, som fylder for en. Det er meget nede på jorden og kan være en super rar måde, at få vendt de ting, som man tænker over. Der er ingen problemer, som er for små eller store i Headspace. Og det er helt gratis og anonymt.
Selvom det hele måske virker lidt sort lige nu, så håber jeg, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og har kunne give dig lidt mod på, at søge lidt ekstra hjælp, så du kan få det super godt. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper